×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
تمهیدات ضد کرونایی برای برگزاری مرحله دوم انتخابات در حوزه اهواز

علی‌حسین حسین‌زاده بیان کرد: تامین لوازم بهداشتی و ماسک، ضدعفونی کردن حوزه‌ها با کمک شهرداری‌ها و سایر نهادها انجام می‌شود و شهروندان مطمئن باشند که بهداشت حوزه‌ها و سلامتی آنها برای مجریان انتخابات در اولویت است.
وی با اشاره به مذاکراتی که با مسوولان بهداشتی انجام گرفته، افزود: توصیه شده که شعب اخذ رای در فضای باز مستقر شوند اما با توجه به شرایط آب و هوایی خوزستان و گرمای هوا، رای گیری در اماکن روباز دشوار است، به همین دلیل مقرر شده که امکان تهویه مناسب در حوزه‌ها فراهم شود.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان اضافه کرد: ماموران کمیته بهداشت به همه شعب سرکشی کرده و در ۱۰ روز باقیمانده تا رای گیری، شعب اخذ رای را بررسی و مشکلات آنها را اعلام می‌کند تا رفع شود.
جزوه تبلیغاتی و ستاد انتخاباتی ممنوع
حسین‌زاده همچنین با اشاره به نامه روز سه‌شنبه هفته جاری ستاد انتخابات وزارت کشور، بیان کرد: در ایام تبلیغات انتخاباتی، هرگونه آثار تبلیغاتی که امکان دست به دست شدن و انتقال ویروس را داشته باشد، اعم از جزوه، تقویم و اقلام تبلیغاتی ممنوع است.
وی درباره تفاوت‌های تبلیغات انتخاباتی در این دوره از انتخابات، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا هرگونه اجتماع نامزدها و هواداران آنها نیز ممنوع است و نامزدها نمی‌توانند ستادهای انتخاباتی تشکیل دهند.
حسین‌زاده ادامه داد: تبلیغات نامزدها تنها باید به صورت مجازی باشد و راه‌اندازی کارناوال و ستادهای انتخاباتی ممنوع است.
وی با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزود:براساس بخشنامه ستاد انتخابات کشور، تبلیغات نامزدها و هواداران با رعایت ماده ۶۵ قانون انتخابات (ممنوعیت تبلیغ علیه نامزدهای دیگر) و بهرهگیری از امکانات محلی شهری و روستایی طبق ماده ۶۱ قانون انتخابات، بدون مانع است.
رییس ستاد انتخابات خوزستان در ادامه با اشاره به پیش بینی خرید ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده برای افرادی که در شعب حضور دارند، گفت: برای تامین نیروی انسانی نیز برنامه ریزی شده و افراد حاضر در شعب اخذ رای از امروز تا ۱۳ شهریور مهلت دارند در سامانه ثبت نام کنند؛ برای این افراد نیز جایگزین‌هایی تعیین می‌شود که در صورت نیاز انجام خدمت می‌کنند.
وی با بیان اینکه حوزه انتخابیه اهواز از نظر پوشش اینترنت و پهنای باند مشکلی ندارد، افزود: در این دوره از انتخابات اخذ اثر انگشت ممنوع است و احراز هویت از طریق دستگاه‌های الکترونیکی انجام می‌شود.
به گفته وی با توجه به اینکه جمعیت شرکت کننده در این دوره از انتخابات کمتر پیش‌بینی می‌شود، نیازی به افزایش شعب اخذ رای نیست.
‌طبق ماده ۶۵ قانون انتخابات، داوطلبان نمایندگی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نبوده و تنها می‌توانند شایستگی خود یا ‌داوطلب مورد نظرشان را مطرح کنند و هرگونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع بوده و متخلفان طبق مقررات مجازات‌خواهند شد.
همچنین طبق ماده ۶۱ ، الصاق اعلامیه، عکس، پوستر، هرگونه آگهی تبلیغاتی بر روی علایم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان‌ها، تابلوی مدارس و سایرموسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، پست‌های برق وتلفن، تابلوها و املاک بخش خصوصی، مگر با رضایت مالکان یا متصرفان ممنوع است و ماموران انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفان را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل می‌کنند. فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها نیز باید نسبت به امحای چنین اوراقی اقدام کنند و استنکاف از این وظیفه جرم محسوب می‌شود.
بر اساس این گزارش، مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار بود ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۹ برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا و خطرات ناشی از پیامدهای آن برگزار نشد و به ۲۱ شهریور موکول شد.
دور نخست انتخابات مجلس یازدهم، دوم اسفند ۹۸ و یک روز پس از اعلام خطر شیوع ویروس کرونا در کشور برگزار شد.
خوزستان دارای ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی است که غیر از یک نماینده در حوزه انتخابیه اهواز، همه نماینده‌ها در مرحله اول مشخص شدند.
حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون سه کرسی نمایندگی در مجلس دارد که در مرحله نخست انتخابات که در دوم اسفند ماه برگزار شد، سید کریم حسینی و مجتبی یوسفی به عنوان نماینده راهی مجلس یازدهم شدند و شبیب جویجری و احمد سراج ۲ نامزد دیگر به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.
تعداد شعب اخذ رای در این دوره از انتخابات در حوزه انتخابیه اهواز ۷۰۴ شعبه پیش بینی شده است.
دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در خوزستان نیز در ۶ حوزه انتخابیه به مرحله دوم کشیده شد. انتخابات این مرحله ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ برگزار شد که در آن ۱۶ نامزد در حوزه های انتخابیه اهواز، بهبهان، ماهشهر، آبادان، ایذه و باغملک و مسجدسلیمان برای انتخاب هشت نماینده با هم رقابت کردند.
منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.