×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
عزم جدی دولت برای اجرایی شدن فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

خدارحم امیری زاده در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان قلب اقتصاد ایران است و ویژگی های خاص و بزرگی است که این استان را نسبت به سایر استان ها متفاوت می‌کند، در خوزستان حدود ۱ میلیون هکتار جنگل و ۲.۵ میلیون هکتار مرتع وجود دارد، همچنین خوزستان پهناورترین جلگه کشاورزی کشور است.
وی افزود: بیش از یک میلیون و ۲۳۶ هزار هکتار اراضی آبی و ۲.۲ میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: میزان تولید محصولات کشاورزی ۱۷ میلیون تن و بیش از ۱۳۸ نوع محصول در خوزستان کشت می‌شود که مجموعا بیش از ۱۹۰ هزار نفر در خوزستان بهره بردار حوزه کشاورزی هستند.
بیش از ۱۳.۵ درصد از کل تولیدات کشور در خوزستان تولید می شود و خوزستان مقام اول انواع محصولات کشاورزی کشور است.
وی ادامه داد: تامین  گندم ۱۱‌.۵  میلیون نفر از جمعیت کشور به عهده خوزستان است و در کالای اساسی  شکر نیز مصرف مورد نیاز ۳۱ ملیون نفر از کشور در خوزستان تامین می شود.
امیری‌زاده بیان کرد: مقام اول صادرات خرما با سهم ۳۵ درصدی کشور و مقام دوم تولید خرما در کشور در اختیار استان خوزستان است.
وی در خصوص توسعه پرورش آبزیان گفت: اخیرا مکاتبه‌ای با وزارت نیرو انجام شده تا مجوز پرورش ماهی در قفس در ۵ سد خوزستان صادر شود و شاهد توسعه پرورش ماهی در قفس باشیم.
وی ادامه داد: امیدواریم با برنامه ریزی هایی که در حال انجام است بتوانیم در افق ۱۴۱۰ تولیدات کشاورزی خوزستان به حدود ۳۰ میلیون تن برسانیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: در بخش گندم، ذرت، چغندر قند، سبزی و صیفی و توسعه باغات در اراضی شیب دار و توسعه گیاهان داری برنامه ریزی ها در حال انجام است تا شاهد توسعه و رشد تولید محصولات کشاورزی در خوزستان باشیم‌.
امیری‌زاده با اشاره به طرح ملی مقام معظم رهبری برای کشاورزی خوزستان، بیان کرد: در فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بیش از ۴ میلیون تن به محصولات کشاورزی افزوده شد و با اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بیش از ۹ میلیون تن به تولیدات کشاورزی خوزستان افزوده خواهد شد.
وی افزود: رایزنی‌ها و توافقات با وزارت نیرو برای تامین بخش اعظم آب مورد نیاز این طرح در فاز دوم انجام شده و فکر می‌کنم آغاز این فاز  تا اواخر سال جدید اتفاق بیفتد تا در سال ۱۴۰۰ شاهد پیشرفت خوبی در این فاز باشیم.
امیری‌زاده عنوان کرد: از آنجایی که این طرح یک طرح ملی و کشوری است و سود آن به تمام کشور می‌رسد، تقریبا همه پیگیر اجرای آن هستند و آنچه که در مرکز، وزارت و در بین نمایندگان دیگر دیدم، عزم جدی جهت اجرا و تکمیل این طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بود‌‌.
وی گفت: کشاورزی محور استقلال است و سرمایه گذاری در این بخش نسبت به سایر بخش‌ها کم است و باید توجه بیشتری برای حضور سرمایه گذاران در این حوزه شود.
در برخی از کالاهای اساسی خودکفا هستیم اما این خودکفایی پایدار نیست؛ یکی از حلقه های مفقوده کشاورزی خوزستان کمبود صنایع تبدیلی است و باید بتوانیم زنجیره تولیدات را در خوزستان تکمیل کنیم.
امیری‌زاده اظهار داشت: محصولات تولیدی در خوزستان جزو محصولات سالم هستند زیرا میزان مصرف سموم و کودها در مقایسه با سایر کشورها کمتر است و از این رو محصولات سالم تولید می‌شوند.
وی ادامه داد: در هفته دولت ۱۰۰ پروژه عمرانی برای اشتعال زایی با اعتبار ۱۷۷۸ میلیارد ریال و اشتغال زایی ۷ هزار ۱۳۶ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به بهره برداری می‌رسد.
وی عنوان کرد: تحریم‌ها به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم فشار خود را به بخش کشاورزی می‌آورد اما ما با اتکا به ظرفیت‌های موجود، کارهای بزرگی را صورت داده‌ایم.
منبع: فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.