×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
۸۹ هزار هکتار از فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اجرایی می‌شود

محمدجواد صالحی‌نژاد در نشت خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در آبان ماه سال ۹۷  فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری  به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: در سال زراعی گذشته حدود ۲۸۵ هزار هکتار از فاز اول طرح زیر کشت رفت و بخشی از اهدافی در مورد نظر در این طرح یعنی افزایش تولید محصولات کشاورزی محقق شد.
وی صرفه‌جویی در آب و افزایش راندمان آبیاری را از دیگر اهداف این طرح عنوان کرد و افزود:  در فاز نخست  به طور متوسط راندمان ما از ۳۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد و حدود ۸۸۵ میلیون مترمکعب  صرفه‌جویی آب در سال را شاهد بودیم.
محل تامین اعتبارات فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری
مدیرعامل موسسه جهاد نصر خوزستان گفت: به منظور تامین اعتبار فاز دم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری راه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها استفاده از فاینانس خارجی، منابع عمومی دولت و صندوق توسعه ملی و اخذ مجوز مورد نظر از مراجع ذی‌صلاح در این خصوص است.
صالحی‌نژاد بیان کرد: مواردی از سرمایه‌گذار داخلی نیز شناسایی شده که چنانچه به نتیجه برسد می‌توان از ظرفیت‌های آن برای تامین اعتبار فاز دوم استفاده کرد.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته به منظور اجرای فاز دوم طرح، عنوان کرد: در سال ۹۹ در قانون بودجه از محل ردیف متفرقه مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان تامین اعتبارشده است که معمولاً ۷۵ درصد ردیف‌های متفرقه ابلاغ می‌شود که البته این مبلغ برای اجرای فاز دوم هم در بخش شبکه‌های اصلی و هم فرعی ناچیز است.
صالحی‌نژاد با بیان اینکه مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان را برای اجرای شبکه‌های فرعی در نظر گرفته شده است، افزود: در فاز نخست زمانی که شبکه‌های فرعی را آغاز کردیم شبکه‌های اصلی توسط وزارت نیرو قبلاً انجام شده بود اما در فاز دوم باید به طور هم زمان این کار انجام شود.
مراحل اجرای فاز دوم در سال ۹۹ و ۱۴۰۰
وی بیان کرد: در سال ۹۹ حدود ۵۰ هزار هکتار با همکاری وزارت نیرو در حوزه‌های آبریز استان مشخص شد که از این تعداد ۴۱ هزار هکتار مربوط به استان خوزستان و ۹ هزار هکتار مربوط به استان ایلام است.
صالحی نژاد افزود: برای اجرای این عملیات ۵ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار هم برای شبکه‌های اصلی و هم فرعی پیش‌بینی شده است که در صورت تامین اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
وی گفت: در سال ۱۴۰۰ نیز برای  ۳۹ هزار هکتار دیگر مبلغ ۵ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی و به امضای مشترک وزارت نیرو،  و وزات جهاد کشاورزی رسید که در صورت تامین منابع مورد نظر عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
مناطق شمالی استان در اولویت اجرای فاز دوم طرح
صالحی نژاد با بیان اینکه اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری شامل چهار حوزه کارون، مارون، دز و کرخه است، گفت: در فاز اول عملیات ما اجتناب ناپذیر و در حوضه‌هایی که شبکه‌های اصلی قبلاً  احداث شده بود باید شبکه‌های فرعی را احداث می‌کردیم اما اکنون برای اجرای فاز دوم باید هم‌زمان وزارت نیرو شبکه‌های اصلی و موسسه جهاد نصر شبکه‌های فرعی را کار کنیم.
وی افزود: دولت به منظور تعادل بخشی در فاز دوم مناطق شمالی را در اولویت قرار داد اما از آنجایی که شبکه‌های فرعی و اصلی باید به صورت هم‌زمان انجام شود وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان بحث تامین آب در این مناطق را باید در دستور کار خود قرار دهد.
صالحی‌نژاد با بیان اینکه یکی از مطالبات مردم استان از رئیس جمهور در سال گذشته اجرای فاز دوم طرح فاز ۵۵۰ هزار هکتاری است، گفت: با اجرای فاز اول در برخی مناطق  اراضی کشاورزی دارای ارزش افزوده خوبی شدند.
میزان اشتغال‌زایی در فاز اول و دوم طرح
وی در رابطه میزان اشتغال زایی صورت گرفته در فاز اول طرح، عنوان کرد: در دوره اجرا زمانی که کارگاه‌ها فعال بود حدود ۶۰ قرارداد درحوزه‌های مختلف در بحث تولیدکننده‌ها، مشاورین و.. منعقد شد، در طول اجر حدود یک هزارو ۳۰۰ نفر مشغول به کار شدند اما با پایان فاز اول زمینه اشتغال  ۷۹ هزار نفر به صورت مستقیم و ۸۲ هزار نفر به صورت غیرمستقیم فراهم شد.
صالحی‌نژاد گفت: در افق طرح و با اجرای کامل ۵۵۰ هزار هکتار پیش‌بینی می‌شود ۳۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار شوند که بخشی از آن در فاز اول محقق شد.
شناسایی ۷ کانون بحرانی ریزگرد
وی با اشاره به بحران ریزگردها در سال ۹۵ ، بیان کرد: موسسه جهاد نصر با توجه به مطالعاتی که انجام داده بود هفت کانون ریزگرد را شناسایی کرد که برای تثبیت کانون فوق بحرانی اولویت با کانون بحرانی جنوب شرق اهواز  به مساحت ۸۹ هزار هکتار بود.
صالحی‌نژاد با بیان اینکه تامین آب این عرصه به عهده موسسه جهاد نصر بود، گفت: حدود ۲۶ هزار هکتار برای مرطوب‌سازی تالاب شریفیه و منصوره در نظر گرفته شد و ۳۴ هزار هکتار برای نهال کاری که در مجموع مقرر شد آب ۶۰ هزار هکتار را تامین کنیم.
وی افزود: در این زمینه حدود ۶۰ کلیومتر کانال از رودخانه کارون تا رودخانه جراحی طراحی و عملیات اجرایی آن انجام شد.
منبع: فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.