×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
جمنای خوزستان ؛ بن بست عملیاتی

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی خوزستان (جمنا) با انتشار بیانیه ای رسمی در زمستان سال ۹۵ موجودیت خود را اعلام کرد و هدف اصلی خود را ایجاد هماهنگی و انسجام بین نیروهای اصیل انقلابی و حل مشکلات اقتصادی،اجتماعی وفرهنگی را در دستور کار خود قرار داد.
اولین تجربه سیاسی جمنای خوزستان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ و شوراهای اسلامی شهر و روستا بود که در انتخابات ریاست جمهوری شکست نصیب نیروهای جمنا شد ، اما در انتخابات شورای شهر برخلاف بسیاری از نقاط کشور جمنای خوزستان از توفیق نسبی برخوردار شد و نیروهای جمنا در شورای شهر اهواز اکثریت نسبی را در دست گرفتند.
عملکرد جمنا در مدیریت شهری اهواز موجب ایجاد تنش در بین اعضای شورای شهر بر سر انتخاب شهردار گردید و پس از رایزنی های مختلف منصور کتانباف از نیروهای نزدیک به قالیباف و محمد جعفر فلسفی به عنوان شهردار اهواز انتخاب شد اما از همان ابتدای کار با سهم خواهی و بهانه گیری های اعضای شورا سایه سنگینی از ناکارآمدی و عدم موفقیت بر شهردار مستولی شد.
در ادامه‌ی مسیر شورای شهر کتانباف را کنار گذاشت و نیروی جدیدی که منتصب به لایه های بیرونی و پیرامونی جمنا بود را بدون دارا بودن شاخص ها و سوابق کاری به عنوان شهردار معرفی کرد که در اذهان عمومی تداعی کننده یارگیری انتخاباتی در مجلس یازدهم بود .
در دوران نزدیک به انتخابات مجلس یازدهم و پس از ردصلاحیت گسترده چهره های اصلاح طلب و اعتدال گرا و حتی نیروهای نزدیک به این جریانات، رقابتی یک جانبه بین جبهه اصولگرایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی در خوزستان آغاز شد و جمنا هم با صدور بیانیه ای لیست انتخاباتی خود را در خوزستان اعلام کرد و در بسیاری از شهرهای استان موفق به کسب کرسی های نمایندگی مجلس شد .
ایجاد انسجام در بین نیروهای انقلابی که شعار اصلی شکل گیری جمنا بود در همان ایستگاه اول یعنی تشکیل مجمع نمایندگان استان با چالشی جدی مواجه شد .
نیروهای اصیل و تصمیم ساز  جمنا به دلیل برخی ویژگی های فکری و عملکردی به عنوان اتاق فکر مجمع نمایندگان استان با خط کشی و معیارهای حداقلی موجب جلوگیری و یا کاهش انسجام و چسبندگی بیشتر میان اعضای مجمع نمایندگان استان شدند که این عدم انسجام ناشی از عادت واره های مختلف ذهنی و عملکردی این صحنه گردانان پنهان است.
یکی از این عادت واره های ذهنی تمامیت خواهی افراد و چهره های سرشناس جمناست که تلاش می کنند در پس پرده برای تمامی جریانات اصولگرایی تصمیم گیری کنند و حتی در علن هم در بسیاری از محافل اصولگرایان حضور دارند و این روحیه موجب کاهش انسجام بین مجمع نمایندگان استان شد و هیچگاه مجمع نمایندگان استان با همه اعضای خود تشکیل جلسه نداده است و این تمامیت خواهی موجب ایجاد شکاف در بین اعضای مجمع که همگی از اصولگرایان هستند، شده است ‌. ایجاد سه طیف عمده در مجمع نمایندگان استان پاسخی روشن به این روحیه تمامیت خواهی جریان جمنا بوده و ضعف و عدم انسجام در میان مجمع نمایندگان موجب خسران و آسیب به توسعه متوازن و همه جانبه خوزستان خواهد بود.
در ادامه مسیر هم شاهد این ضعف مدیریتی جمنا در صحن علنی مجلس بودیم و عدم حضور نمایندگان استان خوزستان در هییت رییسه مجلس که مسبوق به سابقه بوده و همچنین عدم توفیق نمایندگان استان در کسب کرسی ریاست کمیسیون های مجلس ( حتی نایب رییسی کمیسیون ها) بودیم و برای اولین بار در تاریخ بعد از انقلاب خوزستان هیچ کرسی مهم و قابل توجهی در مجلس شورای اسلامی ندارد و این امر موجب نگرانی مردم شریف خوزستان شده است و نشان از بی برنامگی و تصمیمات ناصحیح و ناپخته برخی از عوامل اصلی و پشت صحنه این جریان دارد که به هیچ عنوان حاضر به عدول از تفکرات خویش در جهت توسعه استان نیستند .
در موارد زیادی مشاهده شده است که حتی به کوچکترین تصمیمات و حتی دیدار های نمایندگان عکس العمل های تندی از سوی پروپاگاندای رسانه ای و سیاسی جریان وابسته به جمنا صورت گرفته است و موجب تزلزل نمایندگان مجلس در امر نمایندگی تمام مردم استان شده است.
اینک که از نظر فکری و جریان سیاسی تمام نمایندگان استان از یک طیف خاص(اصول گرایی) هستند، در سال آخر دولت آنچه مردم از این عناصر اصلی و تصمیم گیر انتظار دارند گذر از منافع و مطامع جریانی ( فقط یک جریان) و تسلیم شدن به خواست عمومی و توسعه استان است.
به نظر می رسد در روزهای آینده، عقبه سیاسی و اجتماعی این تشکل که پیش از این از انسجام و همگرایی و وحدت رویه به عنوان یکی از ویژگی های منحصر به فرد خود یاد می کردند به فاصله یک سال به پایان دولت دوازدهم بر سر چگونگی و نحوه تعامل در این ماه های پایانی با چه تاکتیکی وارد می شوند؟
آیا آنها نظاره گر چیدن نیروهای نزدیک به نمایندگان مورد حمایت خود در پست های سیاسی و اقتصادی در استان خواهند بود و یا خواهان سهم خود در پیروزی انتخابات مجلس می شوند  و یا راه انتقاد و به چالش کشیدن منتخبین خود را بر می گزینند؟

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.