×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کارگران آسیب‌دیده در معمای هفت‌تپه/چتر حمایتی دولت کجاست؟

اعتراضات کارگری به حقوق معوقه و تعیین تکلیف شرکت نیشکر هفت‌تپه از چهلمین روز خود عبور کرد.
از همان روز اول اعتراضات، رسانه‌های مختلف، مسئولان محلی و استانی و حتی فعالان اجتماعی و هنرمندان و ورزشکاران همنوای کارگران این شرکت شده و خود نیز برای همدردی با این قشر آسیب دیده، اقدام به حمایت و پیگیری کرده‌اند.
در این میان وضعیت دردناک کارگران و تحولات شرکت به طور مستمر از شهرستان به استان و فرادست‌تر گزارش می‌شود.
نماینده شوش در مجلس نیز که در نطق خود از خجالت همه درآمد و مشخص کرد برای رفع مشکلات شرکت و کارگرانش با هیچکس تعارف ندارد.
او اخیرا در میان جمعی از کارگران معترض هفت‌تپه به نشست‌های مستمر و پرشمارش با مسئولان اشاره کرد و گفت: دو موضوع حقوق و تعیین تکلیف شرکت براساس مطالبات کارگران را به شدت و به صورت روزانه در حال پیگیری هستم.
 او حتی مجمع نمایندگان و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس را نیز با خود همراه کرده است.
این اقدامات در کنار پیگیری‌های مسئولان شهرستان شوش در خصوص تحولات هفت‌تپه، ساعت‌های زیادی از یک روز کاری و غیرکاری را در بر می‌گیرد، اما با این وجود، هفت‌تپه را باید همچنان کلاف سردرگم دانست.
رمزگشایی از اظهارات مسئولان عالی‌رتبه کشور نیز نگرانی‌ها را شدت می‌بخشد، حجت الاسلام رئیسی در خطاب به دولت، می‌گوید: دولت برای رفع مشکلات شرکت‌های آسیب دیده از خصوصی‌سازی اقدام کند.
رئیس قوه قضائیه وظایف دولت را به آنها یادآور می‌شود و می‌افزاید: نباید اجازه دهیم خللی در چرخه تولید کشور ایجاد شود.
اما آیا دولت از این وظایف خود ناآگاه است؟ می‌توان بیشتر واکاوی کرد، مثلا در اعتراضات سال گذشته کارگری هفت‌تپه و زمانی که اسدبیگی همچنان مشروعیت فعالیت کامل داشت، دولت برای اورهال و پرداخت حقوق معوقه، اعتبارات بالایی به شرکت پرداخت کرد.
اما در شرایط مشابه کنونی این حمایت دولتی، به شکل موثر انجام نمی‌شود، رهاشدگی شرکت باعث شده تا تعداد تجمعات اعتراضی کارگران از موارد مشابه قبلی بیشتر شود.
این تعداد بی‌سابقه از تجمعات در کنار پیگیری‌های پرشمار نماینده شوش و همکارانش در مجمع نمایندگان و کمیسیون اجتماعی، پوشش گسترده و همه‌جانبه رسانه‌ها و همنوایی فراگیر اقشار مختلف جامعه هم باعث نشده تا دولت برای کمک به شرکت هفت‌تپه و حمایت از کارگران آسیب‌دیده متقاعد شود.
کارگران هفت‌تپه که خود و خانواده‌هایشان به شدت از شرایط موجود آسیب‌ دیده‌اند، هر چند در نبود چتر حمایتی دولت متامل هستند، اما همچنان می‌خواهند وضعیت نامطلوب شرکتشان یک بار برای همیشه کاملا برطرف شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.