×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
تالاب بین‌المللی شادگان در خطر خروج از لیست کنوانسیون رامسر

محمدجواد اشرفی در کارگروه مدیریت پسماند استان اظهار داشت:در چند سال اخیر شهرداری آبادان زباله‌های شهری را در تالاب شادگان تخلیه می کند که این کار باعث شده اکوسیستم تالاب به مخاطره بیفتد و سلامت مردم حاشیه تالاب نیز مورد تهدید قرار گیرد.

وی افزود: بارها از تخلیه پسماند در این تالاب جلوگیری کردیم و مقرر شده که پسماندها به جای دیگری منتقل شود اما متاسفانه هیچ اقدام عملی صورت نگرفت و شهرداری هم به  بهانه نداشتن اعتبار این روال خود را ادامه می‌دهد.

اشرفی گفت: بی‌توجهی شهرداران به سلامت مردم واقعا قابل تامل است در حالی که شهرداری آبادان به تنهایی سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد ریال عوارض دریافت می کند.

محل جدید دفن زباله آبادان تا یک ماه دیگر تکمیل شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: اگر شهرداری خرمشهر همکاری کند و مصوبه دفع پسماند آبادان در کنار سایت دفع پسماند خرمشهر اجرایی شود، دفع پسماند در تالاب را نخواهیم داشت؛ بنابراین از شهرداری خرمشهر تقاضا داریم همکاری جدی با شهرداری آبادان داشته باشند.

فاضل عبیات افزود: در این قضیه توزیع وظایف داشته باشید که یک ماه فرصت برای انجام این مساله درنظر می گیریم و گزارش ها در این خصوص باید مستمر ارائه شود.

وی تاکید کرد: تاخیر در این مساله را صلاح نمی دانم و برای تاکید بر اولویت قرار دادن این امر در این یک ماه پافشاری میکنیم و بعد از یک ماه همه ناوگان پسماند باید از آبادان به سمت خرمشهر حرکت کنند.

تخلیه زباله در تالاب شادگان حتی یک روز هم ادامه ندهید

همچنین معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز در این کارگروه بیان کرد: آبادان ظرفیت بالایی دارد و مدیران لایق باید توانمندی خود را در مواقع بحرانی نشان دهند.

محمد گراوند گفت: تالاب شادگان آبروی این استان است نباید با آبروی استان بازی کرد؛ در همه جای دنیا کشورها برای خود جاذبه‌های مصنوعی درست می کنند متاسفانه دراینجا جاذبه‌های طبیعی خود را در خوزستان به سادگی از بین می‌بریم.

وی تصریح کرد: بودجه تالاب برای برنامه‌های آتی و مسائل قهری تالاب است ، چرا باید صرف کار اشتباهی که خود باعث و بانی آن هستیم خرج شود؛ این کار دور زدن قانون است.

گراوند یادآور شد: آبادان باید سیستم دفن زباله به روز داشته باشد و اگر از نظر جغرافیایی در این شهرستان امکان دفن به روز نباشد در کنار سایت خرمشهر سایتی ایجاد شود و برای وضعیت تالاب شادگان حتی یک روز هم نباید این اتفاق تخلیه زباله ادامه یابد.

مسیر دفع زباله آبادان در جاده اهواز- خرمشهر کوتاه‌تر شود

همچنین مدیرکل امور شهری و شوراهای استان خوزستان گفت: برای تخلیه پسماند شهر آبادان در جاده اهواز- خرمشهر مسیر کوتاه‌تری انتخاب شود.

شهاب صدیقی اضافه کرد: در شهر آبادان که بیش از خرمشهر جمعیت دارد تا سال ۱۳۷۹ محل تخلیه زباله در جاده اروندکنار بود که سپس اعلام کردند آن مکان برای تخلیه زباله مناسب نیست و اراضی برای کشت نخیلات در نظر گرفته شده اند و شیرابه پسماندها به این نخیلات آسیب می رساند؛ با مصوبه ای در سال ۱۳۷۹ مکان تخلیه پسماند جابه جا و به محلی در جاده بیمارستان امام علی (ع) که به انتهای تالاب شادگان می رسد، منتقل شد.

وی ادامه داد: پس از آن برای دفع پسماند به دلیل نداشتن موقعیت مناسب جغرافیایی در شهر آبادان طرح به صورتی مکان یابی شد که در جاده اهواز-خرمشهر در کنار سایت دفع پسماند خرمشهر، سایت دفع پسماند آبادان درنظر گرفته شود و اعتباری برای محصورسازی زمین تعلق گرفت که این دیوارها خریداری و بخشی نیز نصب شد.

صدیقی گفت: برای این کار باید طرح سلولها اجرا و دیوار سایت نیز تکمیل می شد که ۲۰ میلیارد ریال برای محصورسازی دیوار اختصاص یافت.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استان افزود: در این طرح برای دفع زباله مسیر کوتاهتر این است که از آبادان وارد شهر خرمشهر و بعد وارد جاده اهواز- خرمشهر شود که اگر سرپوش ماشین‌ها بصورت اصولی انجام شود ریزش زباله نخواهیم داشت و می توان از پل یادگار امام(ره) وارد جاده امام صادق(ع) شد و از این جاده وارد منطقه کشتارگاه آبادان و خرمشهر و بعد به سمت محل دفن زباله برویم.

معاون خدمات شهری آبادان در این نشست گفت: در چند سال گذشته سیستم ناوگان پسماند شهرداری آبادان کاملا فرسوده شده و برای اجرای عملیات ناتوان است که نیاز است کمک‌هایی برای بهبود سیستم ناوگان صورت گیرد.

محمدحسین عبیات افزود: برای دفع پسماند در مکان دیگر بسیار پیگیری کردیم زیرا  نمی خواهیم که تالاب به مخاطره بیفتد.

تالاب شادگان در سال ۱۹۷۵ (۱۳۵۴) در کنوانسیون رامسر ثبت شد اما سدسازی و رعایت نشدن نیاز آبی تالاب، تخلیه پساب‌های آلوده‌ای چون مزارع نیشکر، پرورش ماهی و فولاد خوزستان، تغییر کاربری برای ساخت کارخانه فولاد شادگان، عبور لوله‌های نفتی، فعالیت ۳۰ واحد پتروشیمی و تخلیه زباله‌های شهری و روستایی، این تالاب منحصربه‌فرد را از سال ۱۹۹۳ میلادی(۱۳۷۲) وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی (فهرست مونترو) کرده‌ است.

تالاب شادگان در منتهی الیه رودخانه جراحی و رابط میان این رودخانه و خلیج فارس، وسیع‌ترین تالاب کشور است که از طریق خورهای متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود و با داشتن آب شیرین، لب‌شور و آب‌شور، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان، پرندگان، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است.

این تالاب در فصل پاییز محل زیست انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، روسیه، آسیای میانه و مناطق داخلی ایران است و به دلیل هوای معتدل در فصل زمستان محل زیست بیش از ۱۱۰ گونه گیاهی، ۱۷۴ گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلان شاه و اردک مرمری، ۳۶ گونه پستاندار، سه گونه دوزیست و ۹ گونه خزنده است.

تالاب بین‌المللی شادگان در ۱۰۵ کیلومتری جنوب اهواز قرار دارد و از شمال به شادگان، از جنوب به رودخانه بهمنشیر، از غرب به جاده دارخوین، آبادان و آب‌های خورموسی محدود می‌شود.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.