×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان در خوزستان آغاز شد

علی حسن زاده در برنامه افتتاح طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سه تا ۶ سال اظهار داشت: این طرح باهدف پیشگیری از اختلالات بینایی کودکان با توجه به شیوع ویروس کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی اجرا می شود و  امسال شیوه اجرای طرح تغییر کرد و به جای پاییز از تیر ماه شروع شد تا با شیوع آنفلوانزا  همزمانی پیدا نکند.

وی با بیان اینکه در این طرح از چارت بینایی سنجی استفاده نمی شود و تنها معاینه با دستگاه است گفت: ۳۸ پایگاه دائمی برای اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان فعال شده است.

معاون توسعه امور پیشگیری بهزیستی خوزستان ادامه داد: در صورت نیاز به معاینه بیشتر کودک به چشم پزشک ارجاع داده می شود که ۳۵ اپتومتریست و ۱۵ چشم پزشک در این طرح با بهزیستی خوزستان همکاری می کنند.

حسن زاده تصریح کرد: این طرح در مرحله نخست برای روستاییان و خانواده های کم بضاعت به صورت رایگان است و  برای سایر خانواده ها با هزینه ۵۰ هزار ریال در مرحله اول، در مرحله دوم با هزینه ۹۰ هزار ریال در واحدهای اپتومتریست و در مرحله سوم با هزینه ۲۰۰ هزار ریال در مطب های چشم پزشکی انجام می شود.

وی گفت: برای تهیه عینک نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال کمک هزینه بلاعوض به خانواده های کم بضاعت تعلق می گیرد.

آزاده طاهری یک اپتومتریست نیز  گفت: از بدو تولد باید دلیل تنبلی چشم کودک معلوم شود که در برخی کودکان ضعیفی های خیلی بالا، افتادگی پلک، آب مروارید مادرزادی یا انحراف چشم باعث می شود یک یا ۲ چشم کودک ضعیف باشد و از بدو تولد نتواند به خوبی ببیند.

این اپتومتریست اضافه کرد: تنبلی چشم باعث می شود دیدن در مغز کودک تکامل نیابد و زمانی که از دوره بحرانی که تا ۲ سالگی است می گذرد، کودک حتی با عینک هم نمی تواند خوب ببیند؛ پس هدف از درمان تنبلی چشم این نیست که کودک عینک استفاده نکند بلکه هدف این است که با عینک خوب ببیند یا اگر مانعی برای دیدن وجود دارد در دوره صفر تا سه ماهگی رفع شود زیرا خیلی مهم است در اولین فرصت این مشکل پیدا و رفع شود.

وی گفت: خانواده باید تا ۶ ماهگی معاینه بینایی سنجی کودک را انجام دهند چرا که اگر ضعیفی چشم کودک بیش از حد باشد تکامل بینایی اتفاق نمی افتد اما در صورت تشخیص به موقع می توان ضعیفی چشم را کنترل و درمان کرد و تا قبل از سن ۶ تا هفت سالگی بینایی لازم را داشته باشد.

طرح بینایی سنجی کودکان سه تا ۶ سال در اهواز در سه پایگاه با دستگاه انجام می شود؛ مطب آزاده طاهری واقع در کیانپارس، خیابان میهن شرقی مجتمع پزشکی دکتر مقدر، مطب سعیده دشتی واقع در خیابان غفاری بین ۳۰ متری و مسلم ساختمان ۵۹ و مطب نگار خواجه باورصاد واقع در خشایار خیابان بنی هاشم بین کیان و غزنوی مراکز بینایی سنجی در طرح پیشگیری از تنبلی چشم هستند.

در استان خوزستان ۴۰۴ هزار کودک سه تا ۶ سال وجود دارد.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.