×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
خوزستان در زمینه سازه‌های آبی ـ تاریخی از هر حیث غنی است

برنامه جامع مدیریت آثار و سازه‌های آبی تاریخی استان که در فصول مختلف از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد، اقداماتی نظیر شناسایی ۵۰۶ سازه آبی تاریخی خوزستان و تهیه گزارش‌های مرتبط با آن، تهیه اطلس جامع سازه‌های آبی تاریخی استان به همراه مشخصات دسترسی، ویژگی‌ها و تنوع‌ها و همچنین تهیه طرح راهبردی توسعه گردشگری مبتنی بر سازه‌های آبی تاریخی خوزستان با در نظر گرفتن جامعه میزبان و کلیه سطوح و مناطق دارای قابلیت گردشگری پیرامون را تاکنون تهیه و تنظیم کرده و به سرانجام رسانیده است.

این پروژه که به صورت منحصر بفرد برای نخستین بار در کشور اجرا شده است، باتوجه به اهمیت و قابلیت‌های بالای آن، می‌شود به عنوان الگویی برای اجرا در مناطق و استان‌های کشور مورد استفاده قرار گیرد.

در این نشست، مدیر گردشگری و مهندسی عمومی سازمان آب و برق خوزستان در خصوص معرفی این پروژه بزرگ اظهار کرد: این پروژه در نوع خود بی‌نظیر و کار بزرگی بوده که در استان خوزستان به عنوان استان پیشرو، این برنامه اجرا شد.

محمدامین ایزدجو در این خصوص افزود: استان خوزستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی از دیرباز محل عبور پرآب‌ترین رودهای کشور بود و در جایی با تاریخ کهن خوزستان، سازه‌های آبی متعددی برای مردم احداث شده بود که باید این سازه‌ها شناسایی، معرفی و در اختیار گردشگران قرار گیرند.

او با بیان این‌که استان خوزستان به لحاظ سازه‌های آبی شاید غنی‌ترین استان کشور باشد، ادامه داد: بسیاری از این سازه‌ها شاید احصا نشده بودند که شرکت مشاور سازمان تک تک این سازه‌ها را شناسایی و  مشخصات آن را ثبت کرد.

همچنین در این نشست مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان اظهار داشت: در قالب تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو و میراث فرهنگی اقدامات خوبی را در استان مشاهده کردیم که یکی از موضوعات آن به صورت خاص حفظ میراث فرهنگی سازه‌های آبی و پیرو آن موضوعات گردشگری بوده است.

سیدحکمت‌الله موسوی ادامه داد: ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و واگذاری مجموعه‌هایی که در اختیار سازمان آب و برق بوده برای بهره‌مندی بخش خصوصی در حوزه گردشگری از جمله این برنامه بوده است.

او افزود: در زمینه سازه‌های آبی از هر حیث غنی هستیم اما در گذشته به صورت بسیار محدود از این ظرفیت استفاده کردیم و متاسفانه این بضاعت و توان به کار گرفته نشده بود که امیدواریم در این برنامه جامع، اقدامات خوبی رخ دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان یادآور شد: براساس برنامه جامع مدیریت سازه‌های آبی تاریخی استان، پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها در شهرستان ایذه هشت درصد، باغملک شش درصد، بهبهان ۱۲ درصد، رامهرمز هفت درصد، شوشتر پنج درصد، دزفول هفت درصد، لالی چهار درصد، اندیکا هفت درصد، مسجدسلیمان چهار درصد، گتوند سه درصد، اندیمشک چهار درصد، شوش چهار درصد و هفتکل دو درصد بوده است.

پلاژ سد مارون و پلاژ سد آریوبرزن در شهرستان بهبهان، مهمان‌سرای سد کارون سه، شهرک‌های گردشگری سد شهید عباس‌پور و سد مسجدسلیمان، مجموعه اقامتی گردشگری سد کرخه، کوی سوم شعبان دزفول، پلاژ اقامتی تفریحی منیخ و جزیره سد شهید عباسپور، نمونه‌ای از اماکن و تأسیسات آبی در خوزستان هستند.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.