×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
کمبود شدید نیروی انسانی در بیمارستان‌های علوم پزشکی دزفول

دکتر یوسف پریدار اظهار کرد: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول ظرفیت تخت‌ها قبل از بروز کرونا، ظرفیت مطلوبی نبود؛ شاخص تخت‌های خوزستان نسبت به بسیاری دیگر از نقاط کشور پایین بود و نسبت تخت به هزار نفر جمعیت کمتر از ۰.۹ بوده است. به همین دلیل بیشترین اقدامات در زمینه افزایش تخت بوده است.

وی افزود: با شیوع کرونا، این سیستم که از قبل نیز ظرفیت کافی نداشت و در اکثر شب‌ها ضریب اشغال تخت‌ها بیش از ۸۰ درصد بود، تحت فشار بیشتری قرار گرفته است.

پریدار تصریح کرد: با شیوع کرونا به سرعت تعدادی از خدمات الکتیو را حذف کردیم و اکنون تنها خدمات اورژانسی ارائه می‌شود و در بخش‌های اصلی بیمارستان‌ها نیز برای بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده شده است. در حال حاضر در بیمارستان بزرگ دزفول ۱۰ بخش، در بیمارستان نظام مافی شوش دو بخش و در بیمارستان کارون گتوند نیز یک بخش برای بیماران مبتلا به کرونا آماده شده است که تقریباً تکمیل هستند و با همان ظرفیت در حال ارائه خدمت به بیماران مبتلا به کرونا هستند.

وی گفت: بخش‌های جدید ICU نیز راه‌اندازی شده و حدود هفت دستگاه ونتیلاتور و تخت ICU، تنها در هفته گذشته در شوشتر راه‌اندازی شده است. همچنین در بیمارستان اصلی دزفول بخش‌های ICU جدید برای بیماران مبتلا به کرونا و دیگر بیماران تعریف شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح کرد: به هر حال، با حداکثر ظرفیت خدمات ارائه می‌شود و تاکنون موردی نداشتیم که فردی نیاز به تخت داشته باشد و برگشت داده شود اما زمانی که ۸۰ تا ۸۵ درصد ظرفیت بیمارستان اشغال شود عملاً می‌گوییم شرایط بحرانی است و حدود دو ماه است که در این شرایط به سر می‌بریم.

وی بیان کرد: مجموعه اطلاعات در مورد رفتار ویروس نشان می‌دهد که پنج پروتکل برای جلوگیری از چرخش ویروس باید انجام شود و اگر یک پروتکل انجام نشود یا کمتر انجام شود بیماری گسترش پیدا خواهد کرد؛ شستشوی دست، بهداشت تنفسی، استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمعات و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی پروتکل‌هایی هستند که باید انجام شوند.

پریدار گفت: گاهی بیش از حد به یک پروتکل دقت می‌کنیم به گونه‌ای که دیگر پروتکل‌ها فراموش می‌شوند؛ مانند اکنون که بیش از حد در مورد ماسک صحبت می‌کنیم.

وی بیان کرد: بیشترین زمانی که ویروس روی سطوح زنده می‌ماند، مربوط به سطح ماسک است؛ ویروس هفت روز روی سطح ماسک می‌ماند. در حالی که روی اسکناس چهار روز و روی دستمال کاغذی سه تا چهار ساعت زنده می‌ماند بنابراین یک ماسک سه لایه بیشتر از سه ساعت کاربرد ندارد و باید پس از این مدت تعویض شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: با هر تنفس مقداری از ویروس‌ها روی ماسک تجمع پیدا می‌کند؛ ما در مورد استفاده از ماسک صحبت می‌کنیم اما اگر تکنیک استفاده از آن را بلد نباشیم، استفاده اشتباه عامل پخش بیماری می‌شود.

وی گفت: بنابراین گسترش بیماری، در نتیجه عدم رعایت مسائل پروتکل‌های بهداشتی است. اگر اکنون وضع رعایت مردم در جامعه ما به این شکل است، به مجموعه رفتار مسئولین و مردم برمی‌گردد.

پریدار تصریح کرد: تقریباً هیچ کدام از فعالیت‌های عمرانی دانشگاه تعطیل نشده است و تنها در یک بازه زمانی، محدودیت‌هایی در برخی کارگاه‌ها داشتیم. بزرگ‌ترین پروژه در حوزه سلامت در دزفول در بیمارستان بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی یازهرا است که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: تعداد زیادی از پروژه‌های کوچک نیز در گتوند آماده افتتاح هستند که به دلیل شیوع کرونا حتی وقت نبوده که این پروژه‌ها را افتتاح کنیم. در شوش نیز بخش‌های جدیدی راه‌اندازی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: دو هفته پیش، در بیمارستان بزرگ دزفول افت اکسیژن داشتیم که در یک عملیات ۷۲ ساعته، یک دستگاه اکسیژن‌ساز ۶۰۰ لیتری با دو میلیارد تومان اعتبار نصب شد.

وی افزود: اورژانس جدید بیمارستان بزرگ دزفول نیز حدود ۹۶ تخت دارد و عملاً مشابه بیمارستان کوچک است و در زمان شیوع کرونا فعال شده است.

پریدار بیان کرد: فرآیند آموزشی نیز در حال انجام است و نسبت تولید محتوا به اعضای هیات علمی در این دانشگاه، بالاترین نسبت‌ها در کشور است.

وی در خصوص مرخصی به زنان باردار و شیرده گفت: این مرخصی‌ها در حال انجام است اما در بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود مثلاً یک نیروی بیمار دیابتی با سابقه ۱۵ سال بیماری، با نیروی بیمار دیابتی که یک سال درگیر است، متفاوت است. ما به شدت محدودیت نیروی انسانی داریم و از یک طرف باید مراقبت کنیم که دچار کمبود نیروی انسانی و ارائه خدمات نشویم و از طرفی باید مراقبت کنیم که نیروی انسانی آسیب نبیند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: یکی از مشکلات اصلی خوزستان به ویژه در شرایط کرونا، کمبود نیروی انسانی است. تاکنون هیچ نیروی جدیدی از هیچ جای کشور به دانشگاه علوم پزشکی دزفول، اعزام نشده است. در مجموع پنج نیروی داوطلب آمدند و عملاً معادله تغییر نکرده است. با افزایش تخت‌های آی‌سی‌یو، نیروهای آن هم باید تأمین شود زیرا مهارت و تخصص نیروهای تنفسی مستقیماً روی مرگ بیماران تأثیر خواهد گذاشت.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: استان خوزستان از نظر شاخص تست، پیشرو است و شاخص تست در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیش از ۳۵ هزار در پر میلیون است که این رقم در کشور به کمتر از ۲۰ هزار در پر ملیون نفر رسد.

پریدار بیان کرد: هدف اصلی ما از بیماریابی، قرنطینه‌سازی است و اگر این بیماریابی به قرنطینه ۴۰ و بالای ۷۰ درصد برسد ارزش دارد اما در شرایطی که قرنطینه‌سازی به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است و ما شواهد آن را می‌بینیم، شاید بیماریابی تنها اتلاف منابع باشد و به همین دلیل وزارت بهداشت در حال بازبینی این مساله است. هنوز میزان تست‌هایمان کاهش نیافته اما با این روند، تنها منابع و نیروی انسانی را اتلاف می‌کنیم.

وی گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران با علائم گوارشی شامل تهوع و استفراغ به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که این علائم در بیماری‌های ویروسی شایع است اما یکی از دلایل عوارض گوارشی نیز مصرف برخی داروها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: اطفال عملاً علائم بیماری را ندارند و ناقل بدون علامت هستند.

وی با اشاره به بیشترین میزان درگیری در میان گروه های سنی گفت: حدود ۷۰ درصد بیمارانی که شناسایی شده‌اند، گروه سنی جوان و زیر ۶۰ سال هستند. ناقلان بدون علامت، بیماری را به افراد سالمند منتقل می‌کنند و این گروه دچار تلفات می‌شوند بنابراین کنترل بیماری عمدتاً در دست اطفال و جوانان و رعایت نکات توسط این افراد است.

 

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.