×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
پایان تولید لوله‌های خط انتقال نفت گوره به جاسک تا شهریور امسال

بتاب نیوز : علی خنیفر پنجشنبه با بیان اینکه عملکرد شرکت لوله‌سازی اهواز در اجرای خط گوره به جاسک با ارزیابی‌های مثبت وزارت نفت همراه بوده است، گفت: امروز رییس جمهوری در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح عظیم ملی احداث خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک، مشارکت لوله‌سازی اهواز در این طرح را از جمله دستاوردهای دولت‌های دهم و یازدهم عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت لوله‌سازی اهواز با اشاره به اینکه تعهد این شرکت برای مشارکت در تولید لوله‌های مورد نیاز این خط یک‌هزار و ۱۰۰ کیلومتری ابتدا تولید ۵۵۰ کیلومتر لوله بود، گفت: با توجه به عملکرد مثبت این شرکت، ۲۵ درصد دیگر از اجرای این طرح که معادل تولید ۶۱۳ کیلومتر است به لوله سازی اهواز ابلاغ شد.
خنیفر با بیان اینکه بر اساس زمان‌بندی صورت گرفته تا شهریورماه امسال تمامی تعهدات این شرکت در تولید ۶۱۳ کیلومتر لوله مورد نیاز این پروژه به اتمام می‌رسد، گفت: با توجه به ظرفیت‌سازی و تکیمل زنجیره تولید در ساخت لوله‌های حوزه نفت و گاز، شرکت لوله‌سازی اهواز در طرح‌های گازرسانی به شهرهای مختلف کشور مشارکت می‌کند.
وی ادامه داد: مهمترین این طرح‌ها، گازرسانی به شهرهای استان سیستان بلوچستان است که از این اقدام نیز می‌توان به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای دولت یازدهم یاد کرد.
تبدیل تهدید تحریم‌ها به فرصت
مدیرعامل شرکت لوله‌سازی اهواز بیان کرد: این شرکت برای اجرای این طرح ریسک‌های متعددی را پذیرفت و درنهایت تهدید تحریم‌ها به فرصت تبدیل و از آن برای ایجاد ارزش افزوده در استان خوزستان استفاده شد.
وی با بیان اینکه مواد اولیه ساخت لوله‌های این طرح در ابتدا قرار بود از خارج کشور تامین شود، افزود: بعد از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی، تصمیم گرفتیم با حمایت‌های دولت از توان داخلی استفاده شود.
خنیفر اضافه‌کرد: بعد از مذاکرات، تامین اسلب و تولید ورق‌های عریض مورد نیاز این لوله‌ها که از مواد اولیه بسیار خاصی برخوردار هستند، به شرکت‌های فولاد مبارکه و اکسین خوزستان سپرده شد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه امروز با ظرفیت‌سازی صورت گرفته شاهد احیای شرکت فولاد اکسین و خروج شرکت لوله‌سازی اهواز بعد از ۱۲ سال از حالت زیان‌ده هستیم.
عملیات احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران امروز پنجشنبه با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس آغاز شد.
این طرح راهبردی و ملی با هدف انتقال یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی در روز با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز از کوره به پایانه جاسک و ذخیره‌سازی نفت خام و صادرات آن ازطریق پایانه جدید جاسک تکمیل می‌شود.
خط انتقال نفت خام گوره به جاسک هم‌اکنون ۳۹ درصد پیشرفت دارد که شامل ۸۶۰ کیلومتر عملیات مسیرسازی، ‌۴۴۰ کیلومتر ساخت لوله، ۳۵۰ کیلومتر لوله حمل شده به کارگاه و ۲۶۰ کیلومتر عملیات جوشکاری است.
یکی از مهمترین مشخصات این طرح تامین یک‌هزار کیلومتر لوله سازگار با نفت ترش، احداث خط لوله ۴۲ اینچ انتقال نفت خام از تلمبه‌خانه گوره به پایانه جاسک به طول تقریبی یک‌هزار کیلومتر است که بخش مهمی از آن در شرکت لوله‌سازی اهواز در حال ساخت است.
در طرح خط لوله نفتی گوره به جاسک، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار قرارداد تأمین لوله و حدود ۴۸ میلیون دلار مربوط به ساخت پمپ‌های انتقال می‌شود که از کارخانجات داخلی و با تکیه بر توان داخلی در حال تأمین است.
در ایجاد زنجیره تولید لوله NACE، تبدیل تختال به ورق و سپس لوله که برای نخستین بار اتفاق افتاده است، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد اکسین خوزستان، لوله‌سازی اهواز و ایران آروین، لوله سازی ماهشهر و لوله‌سازی صفا فعالیت می‌کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.