×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
تغییر علایم کرونا با آغاز فصل تابستان

دکتر مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی در رابطه با تغییر علایم و نشانه‌های ویروس کووید ۱۹ با شروع فصل تابستان،‌ اظهار کرد: در ابتدا کووید ۱۹ به عنوان بیماری ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی و همراه با تب، سرفه، تنگی نفس و احساس درد در قفسه سینه و نشانه‌های عفونت ویروسی شناخته می‌شد، ولی با گرم شدن هوا عده زیادی از بیماران کرونایی با دل درد، تهوع، استفراغ، اسهال و بی‌اشتهایی مراجعه می‌کنند.

بروز علائم گوارشی کرونا در جوانان و کودکان

وی با بیان اینکه علایم گوارشی کرونا گاهی تا ۳۰ درصد موارد مشاهده می‌شود، مطرح کرد: تابلوی گوارشی کرونا عمدتا در جوانان و بچه‌ها دیده می‌شود.

نحوه تشخیص عفونت‌های تابستای از کووید ۱۹

این فوق تخصص عفونی با بیان اینکه همواره و در ابتدای تابستان انتظار وقوع موارد جدید بیماری‌های اسهال، استفراغ و مسمومیت‌های غذایی وجود دارد، گفت: پدیده‌ای که امسال اضافه شده این است که یک سری از بیمارانی که با علایم گوارشی مراجعه می‌کنند به خصوص اگر تب داشته باشند، ممکن است به بیماری کرونا مبتلا باشند، بنابراین توصیه ما این است که اگر دیدیم بیماری اسهال و استفراغ بیش از حد طول کشیده و حال ما را بد کرده و یا به درمان‌های معمولی جواب نمی‌دهد باید به احتمال بروز کرونا توجه داشته باشیم.

عضو کمیته کشوری کرونا همچنین در خصوص احتمال تداخل ویروس کووید ۱۹ با بیماری‌های فصل تابستان، اظهار کرد: در فصل تابستان به دلیل نوع مصرف مواد غذایی، بروز بیماری‌های اسهال و استفراغ، اسهال‌های حاد عفونی انگلی و یا ویروسی که عمدتا می‌تواند با تب و درد شکمی همراه باشد، بسیار شایع است.

وی ادامه داد: از آنجاکه این بیماری‌ها عمدتا علل ویروسی دارند، در دسته بیماری‌های خود محدود شونده قرار می‌گیرند که معمولا در عرض یک تا دو روز خود به خود خوب شده و معمولا عارضه‌ای به دنبال ندارند. عمده این بیماری‌ها (اسهال و استفراغ و عفونت‌های روده‌ای و مسمویت‌های فصل تابستان) حتی به آنتی بیوتیک هم احتیاجی ندارند و معمولا خود به خود بهبود پیدا می‌کنند، البته به جز عفونت‌های باکتریایی که برایشان آنتی بیوتیک ۳ تا ۵ روزه تجویز می‌شود.

تفاوت اصلی کرونا با بیماری‌های تابستانی

وی در رابطه با نحوه تفکیک این بیماری‌ها از کرونا، عنوان کرد: درباره کرونا ممکن است این علایم بیشتر طول کشیده و علاوه بر استفراغ، اسهال، درد شکم و بی‌اشتهایی علایم تنفسی نیز با آن همراه باشد. به عنوان نمونه برخی مراجعین اعلام می‌کنند که بیماری در ابتدا با تب، سر درد و علایم تنفسی شروع شده و در آخر به اسهال منتهی شده، البته کرونا می‌تواند بدون بروز علایم تنفسی باشد، در این موارد باید به بروز کرونا شک کرد و از مشاوره و نظر متخصصین بهره جست.

این فوق تخصص عفونی تاکید کرد: البته حتی اگر این بیماری کرونا بوده و دستگاه گوارشی را درگیر کند، اگر از نوع خفیف و بدون بیماری‌های زمینه ای باشد، درمان خاصی نداشته و با استراحت در منزل و قرنطینه برطرف می‌شود.

هشدار نسبت به عوارض مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک

عضو کمیته کشوری کرونا با هشدار نسبت به عوارض مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک در این موارد، تاکید کرد: کرونا، آنفولانزا و سرما خوردگی به عنوان سه ویروس شایع دستگاه تنفسی فوقانی، هیچ‌ کدام برای درمان به آنتی بیوتیک احتیاج ندارند و در صورت مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک منجر به ایجاد مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک‌های بعدی و مقاومت به داروهای ضدمیکروبی می‌شود و اگر فرد بعدا به عفونت واقعی مبتلا شد، آنتی بیوتیک تاثیری در درمان وی نخواهد داشت.

مردانی با بیان اینکه متاسفانه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در ایران بسیار شایع است، گفت: بسیاری از خانواده‌ها جهت رفع بیماری های عفونی و میکروبی به صورت خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف می کنند غافل از اینکه این مساله شمشیر دو لبه و آسیب زاست. خود آنتی بیوتیک عوارض زیادی داشته و به بروز و تشدید اسهال منجر می‌شود و گاهی یک بیماری خفیف را تشدید و بیمار را راهی بیمارستان می‌کند، بنابراین مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک نه در عفونت‌های تنفسی و گوارشی و نه در سایر بیماری‌های ویروسی توصیه نمی‌شود.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.