×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
حضور در آیین عروسی و عزا از عوامل مهم ابتلا به کرونا در خوزستان

دکتر سید محمد علوی در جمع خبرنگاران در سرسرای اداری مرکز بهداشت خوزستان در اهواز بیان کرد: متاسفانه با گذشت چند ماه از شیوع بیماری کرونا برای برخی از مردم حساسیت زدایی شده و خسته شده‌اند و حتی از ذهن آنها پاک شده است.

وی افزود: برای افرادی که مشکل تامین معاش دارند دولت و خیرین باید کمک کنند و بسته حمایتی برای آنها تهیه شود.

علوی ادامه داد: اجباری شدن ماسک در همه ادارات و ارگان‌ها مصوب شده است و در صورت همراه نداشتن ماسک توسط فرد، آن ارگان یا سازمان باید ماسک را تامین کند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: استان خوزستان از نظر میزان ابتلا و فوت با استان دیگری از جمله فارس قابل مقایسه نیست چون مجموعه‌ای از اقوام با آداب ورسوم و فرهنگ متفاوت است.

وی توضیح داد: خوزستان سال‌ها با آلودگی هوا، گرد و غبار و باران‌هایی که مشکل تنفسی ایجاد می‌کردند درگیر بوده بنابراین بسیاری از خوزستانی ها ریه کاملا سالمی ندارند.

علوی ادامه داد: بیماری کرونا ناشناخته است و حتی کشورهای پرقدرت دنیا هنوز موفق به شناخت آن نشده‌اند.

خوزستان دربحث شیوع بیماری کرونا  از یک ماه پیش در وضعیت قرمز قرار گرفته است و در روزهای اخیر تعداد مبتلایان این استان به نحو چشمگیری افزایش یافته است.

مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز بالا رفتن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان را ناشی از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف، مردم و ادارات و همچنین افزایش بیماریابی بیان کرده‌اند.

به گفته دکتر فرهاد ابول نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مطابق برآوردها و در نتیجه‌ی بررسی نرخ موارد بستری مبتلایان به کرونا تا ۳۰ خرداد ۹۹ شهرهای آبادان، امیدیه ، اندیمشک، ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر و مسجدسلیمان در وضعیت قرمز قرار دارند.

بیماری های مشترک انسان و دام

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان در ادامه در خصوص بیش از ۱۴۰ بیماری که از نظر استاندارد زندگی و مرگ و میر بین انسان و حیوان مشترک هستند گفت: از نظر تقسیم بندی بهداشت جهانی، بیماری‌هایی که توسط دام به انسان منتقل می‌شود می توان به تب مالت، هاری و کرم کدو و همچنین بیماری‌های منتقله از طریق جوندگان از جمله موش، بیماری طاعون را نام برد.

علوی ادامه داد: بیماری با عنوان تب شالیزار که پیش از این تصور میشد فقط در شمال کشور وجود دارد دو سه سال پیش مشخص شد در خوزستان به ویژه در نقاط دارای مزارع برنجکاری از جمله روستاهای حاشیه دز، باغملک، سوسن و شادگان موارد متعددی وجود دارد و به طور عام در جهان در افراد درگیر با فاضلاب نیز مشاهده می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز از بیماری‌های منتقله از حشرات به  تب دانگی، تب راجعه شپشی و سالک اشاره کرد.

وی گفت: پیش از این تصور می‌کردیم تب دانگی در ایران وجود ندارد اما با توجه به اینکه ایران ارتباط تنگاتنگی با کشورهای جنوب شرق آسیا دارد موارد متعددی ازاین بیماری در مسافران این کشور دیده شد.

علوی با بیان اینکه مالاریا نیز که توسط پشه آنوفل منتقل می شود ا زجمله بیماری های منتقله است افزود: خوزستان پیش از این جزو مناطق بسیار آلوده از نظر بروز این بیماری بود اما اکنون این بیماری وجود ندارد و در صورت وجود آن نیز وارد شده از نقاط دیگر است که البته سیر کاهشی داشته است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد:سیل گذشته در خوزستان می‌توانست موجی از اپیدمی‌ها از جمله سالک، التور، حصبه و هپاتیت ب را فعال کند اما با فعالیت پیشگیرانه بهداشت، اتفاقی نیفتاد.

آخرین مورد تب کنگو در دشت آزادگان

وی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو که در اثر ذبح غیربهداشتی دام آلوده رخ می دهد گفت:  کانون‌های این بیماری دشت آزادگان، رامهرمز، آبادان، بهبهان، غرب اهواز، هویزه ، حمیدیه و شرق اهواز در سال های گذشته بوده است.

علوی افزود: آخرین مورد تب کریمه کنگو در سال ۹۸ در دشت آزادگان گزارش شد که مورد درمان قرار گرفت.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان در خصوص تب مالت گفت: تب مالت در سال ۹۲ درمناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۶.۴ در ۱۰۰ هزار مورد گزارش شد و تا سال ۱۳۹۵ روندکاهشی داشت و به ۴.۲ در ۱۰۰ هزار نفر رسید ولی در سال ۱۳۹۶ به ۱۲.۴ یعنی سه برابر افزایش یافت.

وی ادامه داد: مردم از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند؛ البته تب مالت کشندگی ندارد اما ناتوانی ایجاد می‌کند و تنها ۲ درصد کشندگی برای برخی بیماری‌های قلبی دارد.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.