×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
درِ سدهای خوزستان به روی سرمایه‌گذاران گردشگری آبی باز می‌شود/سامانه جامع گردشگری آب “گَردآب” به زودی رونمایی می‌شود

محمدامین ایزدجو در نشست خبری در خصوص بررسی گردشگری‌ آبی در سدهای خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: مدیریت گردشگری سازمان آب و برق خوزستان با هدف توسعه و ترویج گردشگری آبی و استفاده از پتانسیل‌های آبی این سازمان و همچنین تسهیل گردشگری در حوزه‌های آبی برای اولین در کشور ایجاد شده است.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه گردشگری و مسئولیت‌های این کارگروه، افزود: بخش خصوص اگر بخواهد در کنار تاسیسات آبی برنامه‌ای داشته باشد و سرمایه‌گذاری کند، طرح خود را باید به این کارگروه ارائه دهد. به این طرح پس از بررسی در کارگروه و در صورت تصویب، مجوز داده خواهد شد.
مدیر مهندسی عمومی و گردشگری سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در سال ۹۸ برای بخش خصوصی، هفت مجوز اجرای طرح‌های گردشگری آبی شده صادر شد، گفت: دولت کارگزار خوبی برای بهره‌برداری از امکان گردشگری نیست زیرا مقوله گردشگری یک مقوله نرم است و با ساختار و بروکراسی‌های دولتی نمی‌توان آن را مدیریت کرد و از این رو واگذاری این طرح‌ها به بخش خصوصی در دستور کار است.
ایزدجو با بیان اینکه واگذاری و بهره‌برداری از اماکن گردشگری که در کنار منابع آبی هستند، برای بخش خصوصی تسهیل خواهد شد، افزود: در گذشته تاسیساتی در کنار منابع آبی استان خوزستان بنا شده‌اند؛ قرار است این تاسیسات به بخش خصوصی واگذار شوند و شرایط نیز به شکلی خواهد بود که سرمایه‌گذاران انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری داشته باشند.
وی ادامه داد: در سدهای مارون، آریوبرزن، شهید عباسپور، گدار و کرخه زیرساخت‌های گردشگری تسهیل پیدا خواهند کرد و برای توسعه اماکن، از طریق فراخوان جذب سرمایه‌گذار به مزایده گذاشته خواهند شد. در این زمینه تاکنون چهار طرح توجیهی اقتصادی آماده شده است و آماده واگذاری به بخش خصوصی در قالب مزایده هستند.
مدیر مهندسی عمومی و گردشگری سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: تاکنون در وزارت نیرو به سرمایه‌گذار تنها برای سه سال مجوز بهره‌برداری از اماکن احداث‌شده داده می‌شد اما اکنون با پیگیری‌های سازمان آب و برق خوزستان، مجوزی دریافت کرده‌ایم که سرمایه‌گذار می‌تواند تا ۲۰ سال از محلی که در آن سرمایه‌گذاری کرده است، بهره‌برداری کند تا شاهد بازگشت سرمایه و سود حاصل از آن‌ها باشد.
ایزدجو با بیان اینکه سازمان آب و برق خوزستان به عنوان اولین پایلوت جذب سرمایه‌گذار در کشور در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: با توجه به این شرایط باید از پتانسیلی که تاکنون در استان خوزستان مغفول مانده است، به خوبی بهره‌مند شویم. اکنون همه نگاه‌ها به سمت گردشگری معطوف شده است و باید با استفاده از این فرصت، درِ سدها را به روی مردم و سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری باز کنیم.
وی افزود: با این کار، دولت از بهره‌برداری غیرتخصصی این طرح‌ها رها خواهد شد و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بهره‌برداری از چنین طرح‌هایی، شاهد رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال و امنیت اجتماعی خواهیم بود.
مدیر مهندسی عمومی و گردشگری سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: یکی از پیش شرط‌ها برای سرمایه‌گذاران این است که مشارکت جامعه بومی را مد نظر قرار دهند تا بومیان منطقه در انتفاع از این اماکن گردشگری سهیم باشند زیرا زمینه‌ساز توسعه پایدار خواهد بود. باید منافع جوامع بومی با حیات مکان گردشگری گره بخورد و در آن زمان است که می‌توانیم شاهد حمایت جامعه بومی از گردشگری باشیم.
وی ادامه داد: ۱۵ محل برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری آبی در استان خوزستان شناسایی شده و در یک دفترچه گردآوری شده‌اند. سازمان آب و برق در کنار بخش خصوصی خواهد بود و تسهیل‌گری خواهد کرد تا شاهد اجرای طرح‌های گردشگری آب در خوزستان باشیم.
ایزدجو با بیان اینکه سامانه جامع گردشگری آب “گَردآب” به زودی رونمایی می‌شود، گفت: در این سامانه جامع، همه سازه‌های آبی تاریخی استان خوزستان شناسایی و شناسنامه برای آن‌ها تهیه شده است. حدود ۱۷ هزار صفحه سند برای این سازه‌ها تولید شده و قرار است روی یک وب‌سایت بارگذاری شود.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۵۰۰ سازه آبی در استان خوزستان شناسایی شده‌اند و ممکن است تعداد بیشتری نیز شناسایی شود. این سایت پس از بارگذاری، امکان افزودن اطلاعات در خصوص سازه‌های آبی دیگر مناطق کشور را نیز خواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.