×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
آبروی مدیریت‌شهری اهواز در گروی تکمیل متروی‌اهواز است

محمدجعفر فلسفی شامگاه چهارشنبه باحضور در برنامه افق روشن صداوسیمای مرکز استان خوزستان درخصوص سرنوشت پروزه قطار شهری اهواز بیان کرد: قرارداد قطارشهری اهواز با شرکت کیسون به صورت EPCF بوده است یکی از ویژگی‌های این نوع قرارداد این است که قیمت پروژه در آن مقطوع است و پیمانکار می‌پذیرد با این شرایط کار کند البته مشمول یکسری تعدیل‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در طول چند سال گذشته تاریخ‌های متفاوتی برای تکمیل پروژه بیان شده‌است افزود: پیمانکار پروژه برای ارتباط با اعضای شورای شهر اهواز و آماده کردن فضا به نفع خود تلاش بسیار کرد تا بتواند اعضای شورا را توجیه کند.

فلسفی گفت: در ابتدای فعاایت شورای پنجم ۲ دیدگاه مختلف برای برخورد با پیمانکار پروژه قطارشهری اهواز وجود داشت، عده ای معتقد به فسخ قرارداد بودند و برخی دیگر خواهان دادن یک فرصت دیگر به کیسون شدند.

وی با اشاره به عدم ارائه صورت وضعیت توسط شرکت کیسون افزود: دلایل کافی برای اثبات عدم اراده و توانایی شرکت کیسون در تکمیل پروژه قطار شهری اهواز وجود دارد.

این عضو شورای شهر اهواز اظهار داشت: وزیر کشور نیز در سال ۹۴ در نامه‌ای خطاب به معاون اول رییس جمهوری مطرح کرده بود که اراده کافی برای تحرک بخشی به پروژه توسط پیمانکار وجود ندارد و بنظر می رسد تغییر پیمانکار با رعایت شرایط و مقررات صورت گیرد.

وی ادامه داد: کیسون یک شرکت توانمند، بزرگ و با ارتباطات گسترده است از این رو برای فسخ قرارداد هراس داشتیم زیرا بنظر می رسید احتمال برنده شدن آن زیاد باشد و در این میان منافع مردم به خطر بیفتد.

فلسفی یادآور شد: با تغییر و تحول دستگاه قضا امید تازه‌ای در دل ما ایجاد شده است که بتوانیم درخصوص پروژه قطارشهری اهواز احقاق حق کنیم.

وی در بخشی دیگر گفت: حدود ۲ سال پیش باحضور مسئولان مدیریت شهری و شرکت کیسون صورت جلسه‌ای امضا شد که مطابق آن شرکت پیمانکار باید پروژه را فعال می کرد و همزمان اختلافات میان ۲ طرف نیز به شورای عالی فنی ارسال شد اما شرکت کیسون بازهم نسبت به فعال کردن کارگاه اقدام نکرد.

عضو شورای شهر اهواز افزود: تکمیل نشدن این پروژه آثار اجتماعی مختلفی دارد، درحال حاضر نوعی جسارت در مدیریت شهری برای به سرانجام رساندن پروژه دیده می‌شود و نباید تعلل کرد.

وی بیان کرد: درحال حاضر پنج هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای پروژه قطار شهری اهواز درنظر گرفته شده اما اختصاص این اعتبار منوط به فعال بودن پروژه است از این رو نباید فرصت را از دست بدهیم.

شهردار اهواز روز گذشته از فسخ قرارداد با شرکت کیسون خبر داده بود.

پروژه متروی اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غرب اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور ۲۳ کیلومتر و شامل ۲۴ ایستگاه است. این پروژه به ۲ گام دسته بندی و گام نخست آن از فرودگاه تا مصلا با ۶ ایستگاه تعیین شده است.

خط ۲ قطار شهری اهواز نیز با ۲۰ کیلومتر طول و ۲۱ ایستگاه از شمال منطقه کیانپارس تا جنوب شرق اهواز (دانشگاه نفت) امتداد می یابد. کلیات این خط در سال ۱۳۸۸ در شورای عالی ترافیک تصویب و گام مطالعات آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است اما با تاخیر طولانی در خط یک این پروژه، معلوم نیست شهروندان تا چند سال دیگر باید منتظر باشند تا خط دوم مترو اهواز هم به بهره برداری برسد.

عملیات اجرایی مترو اهواز بهمن سال ۸۵ آغاز شد اما پیشرفت این پروژه پس از گذشت حدود۱۵ سال هنوز کمتر از ۳۰ درصد است.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.