×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
انتخاب شرکت کیسون برای متروی اهواز یک خطای راهبردی بود

موسی شاعری شامگاه چهارشنبه باحضور در برنامه افق روشن صداو سیمای مرکز استان خوزستان درخصوص تعیین تکلیف پروژه قطاری شهری اهواز بیان کرد: این پروژه در تاریخ ۳۰ مهرماه سال ۸۵ با مشارکت شرکت کیسون و شرکت چینی نورینکو منعقد و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: ارزش تمام این پروژه ۷۹۰ میلیون دلار آمریکا معادل هفت هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال وقت بود، این قرارداد به صورت EPCF بسته شده است بدین معنا که شرکت کیسون باید تمام مراحل پروژه ازجمله طراحی مهندسی، خرید تجهیزات و اجرای پروژه را برعهده داشته باشد.

شاعری توضیح داد: در سال ۸۵ قرار بود پروژه قطار شهری اهواز پس از برگزاری مناقصه میان شرکت‌های متقاضی به یکی از آنها واگذار شود اما شرکت کیسون پیشنهادی مبنی بر تامین مالی ۸۵ درصدی پروژه به صورت فاینانس توسط شرکت چینی را مطرح کرد که همین پیشنهاد سبب شد سایر پاکتها باز نشود و شرکت کیسون به عنوان شرکت منتخب برگزیده شود.

شهردار اهواز با اشاره به اجرایی نشدن فاینانس بیان کرد: این پروژه با چهار خط باید در مدت پنج سال به اتمام می‌رسید اما با گذشت حدود ۱۵ سال تنها ۵۷درصد در بخش CIVIL(سازه و مهندسی) پیشرفت فیزیکی داشته و برای مرحله تجهیز نیز که عملا اقدامی نشده است.

وی ادامه داد: مطابق قرارداد شرکت کیسون باید سه هزار و یکصد میلیارد ریال بابت اجرای بخش مهندسی پروژه دریافت میکرد اما تاکنون بابت همین ۵۷درصد پنج هزار میلیارد ریال از طریق صورت وضعیت و تعدیل دریافت کرده است.

شاعری با بیان اینکه شرکت کیسون ادعاهای واهی برای دریافت پول مطرح می‌کند اظهار داشت: در سال ۹۸ شرکت کیسون ابتدا مدعی طلب سه هزار میلیاردی و سپس چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی شد، چندی بعد مقدار طلب خود را به ۹هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال رساند و چند روز پیش درآخرین اظهارنظر مدعی طلب ۱۵هزار میلیارد ریالی شده است درحالیکه هیچ صورت وضعیتی ارائه نمی‌دهد.

وی یادآور شد: مدیریت شهری و استانداری خوزستان باوجود اعمال فشارها از منافع مردم و حقوق بیت‌المال کوتاه نمی‌آید.با استانداران و شهرداران وقت اهواز نیز درخصوص پیمانکار پروژه قطارشهری اهواز صحبت کرده‌ام و همه آنها معتقد بودند که کیسون اراده‌ای برای اتمام این پروژه ندارد.

شهردار اهواز در بخشی دیگر بیان کرد: در مهرماه سال ۹۸ باحضور معاون وزیر کشور نشستی با مسئولان استان و شرکت کیسون داشتیم، پیمانکار پروژه متعهد شد ظرف ۷۲ ساعت آمادگی خود برای شروع مجدد پروژه را اعلام و سپس ظرف ۱۰ روز نسبت به فعال سازی کارگاه اقدام کند، کیسون در مدت تعیین شده آمادگی خود را اعلام کرد اما هیچگاه نسبت به فعال کردن کارگاه اقدام نکرد.

وی ادامه داد: رییس هیات مدیره شرکت کیسون مدعی شد که اعتباری برای شروع به کار مجدد پروژه ندارد و باید ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر به این پروژه تزریق شود درحالی که مطابق قانون شهرداری نمی تواند این مبلغ را پرداخت کند، ضمن آنکه پیش از این بنابر دستور شورای تامین ۶۰۰ میلیارد ریال به جای شرکت کیسون به کارگران این پروژه حقوق پرداخت شده است.

به گفته شاعری داوری این پیمان مطابق قرارداد اولیه اتاق بازرگانی پاریس بود اما پس از تمدید مقرر شد که شورای عالی فنی مرجع باشد.

وی ادامه داد: پس از کش و قوسهای فراوان به این نتیجه رسیده‌ایم که شرکت کیسون به عنوان پیمانکار پروژه قطارشهری اهواز اراده‌ای بر اتمام کار ندارد و دائما درحال بالا بردن ادعای مطالبه خود برای کار انجام نشده است.

شاعری توضیح داد: فاز نخست از خط اول با ۶.۸ کیلومتر حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اگر یک پیمانکار با اراده و باانگیزه برای آن تعیین شود امکان تکمیل آن ظرف مدت یکسال وجود دارد.

وی ادامه داد: به شرکت کیسون برای تخلیه کارگاه ابلاغ شده است انتظار داریم این شرکت نسبت به تخلیه کارگاه اقدام کند در غیر این صورت از طریق مراجع قضایی بابت خسارت‌های وارده به فضای عمومی، حمل و نقل و حتی نسبت به خسارت‌های اجتماعی طرح دعوا می کنیم.

شهردار اهواز درخصوص تعیین تکلیف حقوق معوقه کارگران این شرکت گفت: این کارگران به صورت مستقیم با شهرداری اهواز قراردادی ندارند و می‌توانند علیه شرکت کیسون طرح دعوا کنند، اما یکی از شروط ما با پیمانکار جدید قطار شهری بکارگیری همین کارگران خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هنوز درخصوص پیمانکار منتخب این پروژه تصمیم گیری نشده است افزود: برای فسخ قرارداد شرکت کیسون باوجود تمام اعمال فشارها و ایجاد هراس‌ها، تصمیم جسورانه‌ای گرفته شد.

شهردار اهواز روز گذشته از فسخ قرارداد با شرکت کیسون خبر داده بود.

۳۰ مهرماه سال ۹۸ نایب رییس هیات‌ مدیره شرکت کیسون مجری پروژه متروی اهواز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه اراده این شرکت بر تکمیل متروی اهواز است گفت: اقدامات لازم برای شروع به کار مجدد پروژه قطارشهری اهواز الزامی درحال انجام است و در روزهای آتی عملیات اجرایی نیز آغاز می­‌شود.

در مرداد سال ۹۷ صورت جلسه ای میان کارفرما و شرکت کیسون امضا شد که مطابق بند نخست آن دو طرف موافقت خود را با ارجاع اختلاف به شورای عالی فنی اعلام کردند؛ در بند دوم این توافقنامه قید شده بود که شرکت کیسون بدون فوت وقت باید نسبت به راه اندازی کارگاه اقدام کند.

بند سوم درخصوص تامین منابع مالی پروژه از طرق مختلف مانند تهاتر املاک بود؛ بند چهارم قرارداد شرکت کیسون برای ۲ سال دیگر تمدید شد و در بند پنجم نیز شرکت کیسون متعهد به پیگیری برای فعال کردن مجدد فاینانسور شد.

پروژه متروی اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غرب اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور ۲۳ کیلومتر و شامل ۲۴ ایستگاه است. این پروژه به ۲ گام دسته بندی و گام نخست آن از فرودگاه تا مصلا با ۶ ایستگاه تعیین شده است.

خط ۲ قطار شهری اهواز نیز با ۲۰ کیلومتر طول و ۲۱ ایستگاه از شمال منطقه کیانپارس تا جنوب شرق اهواز (دانشگاه نفت) امتداد می‌یابد. کلیات این خط در سال ۱۳۸۸ در شورای عالی ترافیک تصویب و گام مطالعات آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است اما با تاخیر طولانی در خط یک این پروژه، معلوم نیست شهروندان تا چند سال دیگر باید منتظر باشند تا خط دوم مترو اهواز هم به بهره برداری برسد.

عملیات اجرایی مترو اهواز بهمن سال ۸۵ آغاز شد اما پیشرفت این پروژه پس از گذشت حدود۱۵ سال هنوز کمتر از ۳۰ درصد است.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.