×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
پرداخت تسهیلات، راهکار ایجاد اشتغال توسط سربازان بامهارت است

ضا قیصی پور در نشست بررسی طرح مهارت آموزی سربازان وظیفه پیرو تفاهم‌نامه همکاری های مشترک میان ستاد کل نیروهای مسلح  و وزارت کشور در محل معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان بیان کرد: می‌توان از محل اعتبارات روستایی و یا طرح مشاغل خانگی و سایر منابع اعتباری خوزستان اعتباری را برای پرداخت تسهیلات به سربازان با مهارت جویای کار تامین کرد.

وی گفت: تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک میان ستاد کل نیروهای مسلح و وزارتخانه‌های علوم، ارتباطات، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان امضا شد، ناهماهنگی‌هایی دراستان برای اجرای این تفاهم‌نامه وجود دارد و وزیرکشور این تفاهم نامه را منعقد کرد که هماهنگی بیشتر شود.

قیصی پور با بیان این که سال گذشته این تفاهم‌نامه به ما ابلاغ شد، گفت: اطلاعات و آمارهای اجرای این طرح، به صورت جامع جمع‌آوری نشده است .

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد که دستگاه‌ها در اجرای این طرح کم‌کاری می‌کنند یا هماهنگی کامل برای آموزش‌های دقیق ندارند، دستگاه‌ها باید هر کدام با توجه به تخصص خود آموزش را ارایه دهند و در نهایت سپاه، ارتش و نیروی انتظامی آموزش‌ها را تایید کنند.

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خوزستان با اشاره به اینکه در بخش‌های کشاورزی، نفت و گاز و پتروشیمی و به طور کلی صنعت در استان بستر اشتغالزایی فراهم است بیان کرد: مهارت آموزی‌ها باید براساس ظرفیت‌های استان وبه صورت دبیرخانه‌ای انجام شود و با این روند که چه رشته‌هایی در کجا آموزش ببینند، به همین دلیل به یک برنامه‌ریزی مدون و مشخص نیاز است.

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خوزستان با بیان اینکه باید برای اجرای این طرح هر دستگاه، تفاهم‌نامه و دستور کار مجزا در نظر بگیریم،افزود: دستگاه‌های مرتبط با این طرح باید با یکدیگر جلسات و برنامه ریزی داشته باشند و در نهایت، مسائل و مشکلات مالی در شورای اشتغال و سرمایه‌گذاری مطرح شود تا همه دستگاه‌های مربوطه در استان بتوانند برای هرچه بهتر اجرا شدن طرح کمک کنند.

قیصی پور با بیان این که خدمت وظیفه عمومی یکی از ارکان توان رزمی نیروهای مسلح و بنیه دفاعی کشور محسوب می شود، گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت مهارت‌آموزی و توانمندسازی جوانان برای ورود به بازار کار، می‌توان از فرصت خدمت وظیفه عمومی برای این امر مهم در بدو ورود جوانان به اجتماع بهره جست.

وی افزود: در این راستا با عنایت به اهمیت و ضرورت مهارت‌آموزی و توانمندسازی جوانان برای ورود به بازار کار و ضرورت توسعه آموزش های مهارتی کشور و بر اساس اسناد بالادستی به ویژه منویات مقام معظم رهبری، سیاست‌‎های کلی اشتغال و اقتصاد مقاومتی و تحقق یکی از مواد قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر افزایش مهارت و تخصص نیروی کار به ویژه فارغ التحصیلان دبیرستان‌ها ، هنرستان‌ها تا مقطع کارشناسی با ارائه آموزش‌های مهارتی (تخصصی فنی حرفه ای) با استفاده از ظرفیت‌های

خدمت زیر پرچم و کارورزی دانشجویان با رویکرد کارآفرینانه در جهت ایجاد فرصت‌های شغلی در سطح ملی و بهبود مستمر فضای کسب و کار این تفاهم نامه منعقد شد.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خوزستان با بیان این که طرح مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با اهدافی مشخص، تنظیم و به تایید فرماندهی کل قوا رسیده است، گفت: تامین نیاز نیروهای مسلح در دفاع و تامین امنیت کشور، کمک به اشتغال پذیری و تسهیل ورود این قشر به بازار کار، و فراهم نمودن فرصت های شغلی از طریق آموزش در محیط کار از اهداف این طرح است.

وی با اشاره به تعهدات هر کدام از طرفین این تفاهم نامه، افزود: معرفی نمایندگان سازمان‌های نیروهای مسلح جهت حضور در کارگروه‌های اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری ، همکاری و نیازسنجی شغلی و مهارتی استان‌ها به منظور توسعه آموزش‌های مهارتی مبتنی بر بازار کار کشور، غربالگری مشمولان به تفکیک نوع رشته و طرح مدرک تحطیلی و نوع مهارت به منظور شناسایی ظرفیت‌ها و خلاءهای مهارتی، ارائه برنامه های کلان قرارگاه با برش استانی، حمایت‌های لازم به منظور جلب همکاری وزارتخانه ها و دستگاه‌های اجرایی و همکاری در تامین محل برگزاری دوره ها و کارگروه‌های آموزشی برای کارکنان وظیفه از جمله وظایف و تعهدات طرفین در این طرح است.

در ادامه این نشست معاون آموزش فنی و حرفه‌ای استان خوزستان بیان کرد: بر اساس تعهدات سازمان فنی و حرفه‌ای، آموزش‌ها آغاز شد و بر حسب آمارگیری، نوع آموزش‌ها اثربخش بوده، اگر ستاد کرونا مجوز شروع آموزش را بدهد، دوباره کار آموزش را با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و با تعداد ۶ نفر شروع می‌کنیم.
مسعود زنگنه منش با بیان اینکه بالغ بر ۲۰۰ محتوای آموزشی آماده و در سایت آموزش بارگذاری شد، افزود: سازمان اعتبار آموزش در مرکز مشخص شده اما به استان‌ها اختصاص داده نشده  است.

وی با اشاره به اینکه به ۳هزارو۸۸۱ نفر سرباز تاکنون آموزش ارائه شده است ادامه داد: امسال تعهد ایجاد شده ۵۶۰ هزار نفر ساعت است که اگر میانگین ۲۰۰ ساعت برای هر نفر انجام شود ۲ هزار ساعت باید آموزش داده شود، یعنی هر سال ۱۵ درصد از رشته‌های فراگیر اشتغال استان را در بر می‌گیرد.

معاون تحقیقات آموزش و ترویج جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز در این نشست با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده، گفت: از سال ۹۷ آموزش ها آغاز شد، در سال ۹۸ سهمیه سازمان جهاد کشاورزی استان حدود ۵۰۰ نفر بود اما حدود یک هزار و ۲ نفر از سپاه نیز آموزش دادیم، ارتش ۵۹۰ نفر سهمیه آموزش داشت که از ناجا ۳۰ نفر را آموزش دادیم، درصد پیشرفت تعهد این سازمان بیش از ۲۰۰درصد است.

گیلانی با بیان اینکه این تعهدات ۲ جانبه است، افزود: سازمان جهاد کشاورزی یک سری امکانات دارد که قابل بررسی است، اگر نیاز به تجهیزات دارد، نهادهای مسلح مربوطه می‌توانند تجهیز کنند  ما هم هزینه آموزش را دریافت نمی‌کنیم، از ابتدا بحث بر این بود که با امکانات ابتدایی در نهاد های مسلح، آموزش را شروع کنیم  اما کافی نبود، لذا در محل سازمان، آموزش ها را شروع کردیم، از زمان شیوع کرونا که خیلی مسائل را تحت الشعاع قرار داده، هنوزآموزشی انجام نگرفته است.
معاون تحقیقات آموزش و ترویج جهاد کشاورزی استان خوزستان افزود: هدف این است که هر سرباز بعد از خروج از خدمت، یک مهارت را آموزش دیده باشد تا بتواند در جامعه شغلی داشته باشند.

معاون هماهنگ کننده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان  نیز در این نشست عنوان کرد: براساس تفاهم نامه یاد شده تمام سربازان در دوران خدمت سربازی باید مهارت‌های لازم در رشته‌های مورد علاقه خود را فرا گیرند تا زمینه اشتغال آنها پس از دوره سربازی فراهم شود.

سرهنگ عبدالرضا حاجتی افزود: یک سرباز ۲ سال خدمت میکند، باید در حوزه آموزش به قشر سربازان ورود کنیم تا یک حرفه را آموزش ببینند و در آینده جوانان با مشکل بیکاری کمتر مواجه شوند.

وی گفت: یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های ما جلب مشارکت دیگر نهادها و دستگاه‌ها در چرخه مهارت آموزی است و این جلسه نیز برای این است که دیگر دستگاه ها با نهادهای مسلح همکاری کنند تا بتوانیم جوانان را آموزش دهیم و مهارتی را بیاموزند.

معاون هماهنگ کننده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان با اشاره به ظرفیت‌های کارگروه استانی و تفاهم‌نامه امضاء شده در سطح ملی، افزود: مهارت آموزی لازمه اشتغال است و این تفاهم نامه، دستگاه‌های اجرایی را ملزم می‌کند با همکاری بخش‌های مختلف نیروهای مسلح برنامه‌ریزی لازم برای مهارت آموزی سربازان را انجام دهند.

سرهنگ حاجتی با بیان این که آموزش به سربازان در حوزه‌های مختلف است، عنوان کرد: در بین دستگاه های اجرایی مرتبط با طرح استان خوزستان، اداره کل ورزش و جوانان کمرنگ تر از دیگر دستگاه ها عمل کرد اما به طور کلی آموزش‌های خوبی انجام شد که در ادامه به نظرمی رسد لازم است تفاهم نامه ای با بانک‌ها منعقد شود که این طرح را حمایت مالی کنند.

وی با اشاره به سامانه سرباز ماهر گفت: سامانه منظمی است که مرتب رصد می‌شود و استان‌ها را رتبه بندی می کند، رتبه خوزستان در این بخش خوب بود اما در حال حاضر به جایگاه نهم کشور رسیده ایم و باید دوباره جایگاه خود را در این بخش ارتقاء دهیم.

معاون هماهنگ کننده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان در ادامه افزود: خواسته ما این است که از حوزه های تعاون و کار مطالبه گری کنیم و مشاغلی که در بازار وجود دارد اعلام شود تا سربازان در ۲ سال خدمت بر حسب نیاز بازار کار آموزش ببینند که منجر به مهارت آموزی و نهایتا صدور یک گواهی نامه شود.

وی با اشاره به وجود ظرفیت های بسیار در حوزه کشاورزی گفت: از ظرفیت استان برای توانمند کردن جوانان استان استفاده کنیم، هر دستگاهی ظرفیت خود را اعلام کند و تفاهم نامه منعقد شود، باید بر اساس علاقه مندی سربازان در هر حوزه، انها را آموزش دهیم تا با مهارت، دوره خدمت را تمام کنند.

 

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.