×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
صدور مجوز تامین آب کشت شلتوک در شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان

ناصر بهمنش‌فر روز شنبه افزود: تامین آب محصول شلتوک با توجه به ظرفیت کانال آبیاری و رعایت الزامات فنی انجام می‌شود لذا کشاورزان شلتوک کار لازم است پیش از نشاکاری برنج ضمن عقد قرارداد، حداکثر سطح قرارداد مجاز کشت شلتوک دریچه خود را از امور مشترکان شرکت استعلام کنند.

وی بیان کرد: برای هر شهرستان یک سهمیه مشخص آب برای کشت برنج تخصیص یافته و شرکت نیز براساس همین سهمیه، اقدام به عقد قرارداد با مشترکان خواهد کرد.

بهمنش‌فر افزود: کشت برنج در کانال‌های فرعی ۷۸، ۷۹، ۸۳، ۱۰۵ و ۱۰۷ در شبکه آبیاری کرخه شمالی(کانال پای پل) با توجه به ظرفیت این کانال‌ها با محدودیت مواجه بوده و لازم است کشاورزان این مناطق قبل از کشت برنج حتما با امور مشترکان شبکه آبیاری کرخه شمالی هماهنگی کنند.

آمادگی شبکه آبیاری دز برای تامین آب ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی

مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان نیز گفت: این شرکت آمادگی لازم برای تامین آب ۶۵ هزار هکتار از زمین‌های زیرپوشش برای کشت محصولات تابستانه و سالانه را دارد.

محسن سعادت‌فر با بیان اینکه عقد قرارداد محصولات تابستانه در شبکه‌های آبیاری دز و کرخه شمالی از ۲۵ خردادماه سال جاری آغاز می‌شود، افزود: با هماهنگی معاونت شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان تمهیدات لازم برای تامین آب کشت های تابستانه و سالانه از جمله برنامه‌ریزی تامین آب، لایروبی کانال‌ها و زهکش‌ها و تعمیرات ضروری تاسیسات شبکه‌ها انجام شده و پیش بینی می‌شود امسال جهش تولید قابل توجهی در تولید محصولات زراعی تابستانه و سالانه منطقه شمال خوزستان صورت گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد امسال بیش از ۶۵ هزار هکتار از زمین های تحت پوشش شبکه های آبیاری شمال خوزستان شامل اراضی زراعی کشاورزان، باغات، کشت‌های سالانه و شرکت‌های کشت و صنعت نیشکری و غیر نیشکری به زیر کشت انواع محصولات تابستانه و سالانه برود.

همچنین مدیرامور مشترکین این شرکت ضمن تاکید بر رعایت الگوی کشت مندرج در قرارداد مربوطه گفت: تعهدنامه ای مبنی بر خودداری از کشت بیش از میزان قرارداد از کشاورزان شلتوک کار گرفته می‌شود.

محمدرضا سپهری افزود: درصورت رعایت نکردن سطح زیر کشت مندرج در قرارداد، مسئولیت تامین نشدن آب کشت مشترک، برعهده کشاورز خواهد بود و شرکت مسئولیتی در این زمینه نمی‌پذیرد.

وی همچنین از آغاز عقد قرارداد محصولات سالانه باغی شبکه آبیاری دز خبر داد و گفت: مشترکان باغدار می‌توانند برای عقد قرارداد آب بهای خود با در دست داشتن مدارک شناسایی و قرارداد قبلی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به امور مشترکان شرکت واقع در دزفول، ابتدای جاده محمد بن جعفر(ع)، مجتمع چهارم خرداد مراجعه کنند.

در فصل زراعی تابستانه نزدیک به ۳۰ نوع کشت مختلف از قبیل ذرت، ماش، شلتوک، هندوانه، خربزه، بادمجان و خیار در اراضی زیرپوشش شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان به بار می‌نشیند.

قرارداد آب برخی محصولات زراعی و باغی و شرکت‌های کشت و صنعت‌ها بصورت سالانه با این شرکت منعقد می‌شود.

شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان مدیریت شبکه‌های آبیاری دز و کرخه شمالی را با بیش از ۱۸ هزار مشترک در وسعتی نزدیک به ۱۸۰ هزار هکتار برعهده دارد.

 

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.