×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۷۰۰ روستای خوزستان مشکل تامین آب دارند

صادق حقیقی‌پور روز شنبه در آیین افتتاح فاز نخست طرح آبرسانی به بخش غیزانیه در جمع خبرنگاران بیان کرد: امروز فاز نخست طرح آبرسانی به غیزانیه از تاسیسات آب شهید الماسی است که در این پروژه به طورکامل نوسازی، بازسازی و توسعه پیدا خواهد کرد.

حقیقی‌پور بیان کرد: ظرفیت این تاسیسات پیش از این، حدود ۹ هزار مترمکعب آب در شبانه روز بود که با اجرای این پروژه به حدود ۱۷ هزار مترمکعب در شبانه روز رسید.

وی افزود: در این پروژه اسکله آبگیر، خط انتقال، حوضچه‌های پیش ته نشین، حوضچه‌های اختلاط سریع، فیلتراسیون، مخازن، ایستگاه پمپاژ آب پاک و همچنین تمام فرآیندهای تصفیه خانه به طور کامل نوسازی و بازسازی شده است.

مدیرعامل آبفای خوزستان یادآور شد: قسمت دوم پروژه به طول ۲۳ کیلومتر خط انتقال است که ۱۷ کلومتر از آن به صورت جی‌ آر پی و هشت کیلومتر آن لوله‌ پلی اتیلن به قطر ۶۰۰ میلیمتر است.

وی ادامه داد: قسمت سوم پروژه نوسازی و بازسازی پمپاژ ایستگاه تقویت فشار صفیره است که از این ایستگاه، آب را به ایستگاه نزهه پمپاژ می‌کند که مرکز ثقل روستاهای بخش غیزانیه است.

وی با اشاره به اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریالی این پروژه در فاز نخست گفت: پیش از این، ۹ هزارمتر آب مکعب تولید میشده اما به دلیل فرسودگی خط قدیم تنها حدود سه هزار مترمکعب آب در شبانه روز به صفیره می رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان توضیح داد:  از ۴۵۰ میلیارد ریال بخش اول، ۱۲۰ میلیارد ریال از شرکت مناطق نفتخیز جنوب، حدود ۱۳۰ میلیارد ریال از شرکت نفت ملی ایران و مابقی از اعتبارات استانی و صندوق توسعه ملی بوده است.

وی افزود: آب شرب بخش غیزانیه شامل دهستان مشرحات و دهستان غیزانیه از سه منبع تامین آب شامل تاسیسات آب شیبان، تاسیسات یادگار امام خمینی (ره) منشعب شده از کانال کوت‌امیر و تاسیسات کمتوله‌ آب زیرزمینی شهرستان رامهرمز تامین می‌شود.

حقیقی پور اظهار داشت: دهستان مشرحات نیز با هشت روستا هیچگونه شبکه توزیع آب نداشتند که عصر امروز این شبکه آب به طول ۲۵ کیلومتر خط انتقال آب، ۱۸ کیلومتر تاسیسات شبکه توزیع و با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال افتتاح می شود.

مدیرعامل آبفای خوزستان توضیح داد: درحال حاضر سه پمپ به صورت شبانه روز درحال کار هستند، البته برخی مواقع به دلیل اینکه در روستای نزهه توانایی تحویل آب وجود ندارد مجبور به خاموش کردن ایستگاه پمپاژ می‌شویم که این نشان دهنده لزوم تکمیل سریع فاز دوم است.

وی درخصوص اثربخشی فاز نخست این پروژه ادامه داد: از ۳۰ روستای مورد هدف، آب شرب ۱۲ روستا به صورت ۲۴ ساعته تامین شد و ۱۸ روستا نیز روزانه حداقل ۱۰ ساعت آب شرب دارند.

مدیرعامل آبفای خوزستان بیان کرد: این ۳۰ روستا بیش از ۱۳ هزار نفر جمعیت دارد درواقع از جمعیت ۲۷ هزار نفری غیزانیه حدود ۱۳ هزار نفر در این منطقه قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: با اجرای فاز دوم شامل ۲۸ کیلومتر خط انتقال از صفیره تا ایستگاه تقویت فشار نزهه می‌توانیم ۱۷ هزار متر مکعب آب در شبانه روز را به نزهه برسانیم، ایستگاه تقویت فشار نزهه را باید نوسازی و بازسازی کنیم.

حقیقی پور گفت: با اجرای فاز دوم امیدواریم بخش عمده‌ای از مشکلات حوزه آب غیزانیه به طور کامل برطرف شود.

مردم بخش غیزانیه سوم خرداد جاری در اعتراض به مشکل آب آشامیدنی این بخش و نیز اجرا نشدن طرح آبرسانی به این منطقه پرجمعیت تجمع کردند.
بخش غیزانیه در شرق اهواز پیش از این ۹۶ روستا داشت که بعضی از آنها خالی از سکنه شده و اکنون تعداد آنها به حدود ۸۰ روستا با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت رسیده است.

رییس جمهوری نهم خرداد امسال به وزیر نیرو دستور داد حل کامل و سریع مشکل آب منطقه غیزانیه اهواز را به صورت مستمر پیگیری کند.

سال ۹۶پس از بازدید استاندار خوزستان از غیزانیه، به شرکت آب و فاضلاب روستایی استان دستور رسیدگی به وضعیت آب شرب این منطقه داده شد اما این پروژه توسط آبفار خوزستان به سرانجام نرسید. با تعلل شرکت آبفار خوزستان در اجرای طرح آبرسانی به این منطقه استاندار خوزستان در فروردین سال ۹۷ آبرسانی به قسمت غربی این بخش از اهواز را به سازمان آب و برق خوزستان سپرد تا به گفته وی بخشی از تعلل شرکت آبفار در اجرای طرح آبرسانی جبران شود.

پس از  ادغام شرکت آب و فاضلاب روستایی با شرکت آب و فاضلاب شهری خوزستان اجرای این پروژه در خرداد ۹۹ به آبفای خوزستان محول شد.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.