×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
علائم کرونا تغییر نکرده، روش‌های تشخیصی ارتقاء یافته‌اند

دکتر ساسان موگهی اظهار کرد: تصمیماتی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای اعلام تعدادی از بیمارستان‌ها به عنوان بیمارستان سفید یا سبز و پاک ماندن بیمارستان‌ها اتخاذ شده است تا مردم بتوانند خدمات درمانی را دریافت کنند. بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز درمانی جنوب غرب کشور، به این منظور اختصاص یافته و تمام تمهیدات لازم برای پاک ماندن آن اتخاذ شده است.

وی افزود: مراجعه‌کنندگان در درب ورودی اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) غربالگری می‌شوند و اگر علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس داشته باشند به فضایی جدا از دیگر بیماران هدایت می‌شوند و پس از آن، همکاران متخصص و فوق‌تخصص کارهای تشخیصی را برای این افراد انجام می‌دهند و در صورتی که تشخیص داده شود بیماری مشکوک یا مبتلا به کروناویروس است، به یکی از بیمارستان‌های ویژه کرونا انتقال می‌یابد و در غیر این صورت، به بخش تخصصی مورد نظر در بیمارستان هدایت می‌شود.

موگهی در خصوص تغییر علائم بیماران مبتلا به کرونا گفت: علائم ویروس کرونا تغییر نکرده‌اند بلکه روش‌های تشخیصی ما ارتقاء یافته‌اند. شاید اگر سه ماه پیش بیماری با علائم گوارشی به مراکز درمانی مراجعه می‌کرد به این مساله فکر نمی‌کردیم که ممکن است به کرونا مبتلا باشد و روش‌های تشخیص مناسب نیز در اختیارمان نبود اما اکنون که روش‌های تشخیصی مناسب در اختیار ما قرار گرفته شده و کیت به اندازه کافی موجود است، این بیماران را بررسی می‌کنیم و متوجه می‌شویم که مثبت کروناویروس هستند.

وی بیان کرد: علائم کرونا متفاوت هستند اما تنگی نفس، سرفه، تب، بدن درد و از دست رفتن حس بویایی و چشایی نشانه‌های عمده این بیماری هستند. اخیرا مواردی از سکته حاد قلبی یا مغزی و یا افرادی با درد شکم به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که با اخذ تست PCR (تست نمونه مخاط)، مثبت تشخیص داده شده‌اند. در حال حاضر اگر بیماری با علائم غیرقابل توجیه به مراکز درمانی مراجعه کند، از نظر کرونا  غربالگری می‌شود.

رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز با تاکید بر لزوم در خانه ماندن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود: روز گذشته از محله‌ای عبور کردم و مشاهده کردم که مهمانی در خیابان برگزار شده بود در حالی که مردم باید به این نتیجه برسند که نباید چنین کارهایی انجام دهند.

وی که شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: مگر استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی چه آسیب و ضرری به مردم می‌رساند؟ برخی می‌گویند ماسک گران است که بارها گفته‌ایم می‌توانند از یک پارچه سه لایه به عنوان ماسک استفاده کنند.

موگهی تصریح کرد: همچنان سازمان بهداشت جهانی و متخصصین تاکید می‌کنند که این بیماری از طریق هوا منتشر نمی‌شود اما از طریق قطرات ریز تنفسی منتقل می‌شود به همین دلیل می‌گوییم مردم بیشتر از قبل رعایت کنند زیرا ممکن است حین صحبت کردن، قطرات تنفسی پرتاب شود؛ بنابراین استفاده از ماسک پارچه‌ای ساده هم می‌تواند مشکل ما را حل کند.

وی افزود: رها کردن ماسک و دستکش در خیابان می‌تواند عامل انتقال ویروس باشد و باید ماسک دستکش در کیسه قرار داده شده و سپس در سطل دردار انداخته شود یا حداقل باید در سطل زباله انداخته شود.

رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز با بیان اینکه ۴۰ درصد موارد PCR منفی کاذب هستند، تصریح کرد: ارزش تست PCR بسیار بالا است و اگر تست PCR فردی مثبت باشد، مثبت کرونا تلقی می‌شود. گاهی افرادی با علائم بیماری مراجعه می‌کنند اما تست PCR آنها منفی است که باید بدانند این تست ۴۰ درصد احتمال اشتباه دارد.

وی افزود: مردم باید توجه کنند هیچ چیزی جای تشخیص پزشکی را نمی‌گیرد و انکار این قضیه، جز آسیب وارد کردن به خود آن‌ها و اطرافیانش سود دیگری ندارد.

موگهی در خصوص تست‌های سرولوژی، گفت: ارزش این تست‌ها محدود است زیرا تست سرولوژی، آنتی‌بادی بدن را تعیین می‌دهد و در دو هفته اول احتمال ساختن آنتی‌بادی کم است. ممکن است ابتدا این آزمایش منفی باشد اما نمی‌تواند ردکننده باشد و مثبت بودن آن اهمیت زیادی دارد و نشان از ابتلای این افراد به کرونا است.

وی افزود: ۸۰ درصد موارد ابتلا به کرونا، فاقد علامت هستند و یا علائم خفیف دارند. شاید ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد مبتلا به کرونا دچار درگیری‌های ریه شوند بنابراین سی‌تی‌اسکن نرمال نیز به معنای عدم ابتلا به کرونا نیست.

رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز بیان کرد: با توجه به اینکه این بیمارستان، مرکز بستری بیماران غیر کرونایی است، مشکلی که داریم، تردد همراهان بیماران است. اکنون ملاقات در بیمارستان‌ها ممنوع است زیرا افرادی که برای ملاقات بیماران مراجعه می‌کنند ممکن است ویروس را به بیماران منتقل کنند.

 

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.