×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
فرماندار: هندیجان با بحران کمبود آب روبرو است

علی بویری با اشاره به اینکه ۷۰ درصد آب آشامیدنی شهرستان هندیجان از رودخانه زهره تامین می شود، اظهارداشت: برداشت بیش از رودخانه زهره در بالا دست شهرستان هندیجان باعث شده تا در مقطع هندیجان با مشکلات جدی روبه‌رو شویم.

وی با بیان اینکه از سازمان آب و برق خوزستان خواسته شده افزایش رهاسازی آب از سد کوثر در استان کهگیلویه‌و بویراحمد را پیگیری کند گفت: این سازمان باید هماهنگی لازم به منظور افزایش دبی آب این رودخانه را انجام دهد.

فرماندار شهرستان هندیجان ادامه ‌داد: در صورتی که این پیگیری‌ها به سرانجام برسد و دبی رودخانه زهره نیز افزایش یابد شهرهای بالا دست هندیجان باید متعهد شوند تا آب رهاسازی شده از سد کوثر را برای استفاده از مصارف کشاورزی بخصوص برای کشت وسیع شلتوک، برداشت نکنند.

بویری با بیان اینکه آب آشامیدنی این شهرستان از دبی پایه رودخانه تامین می‌شود، گفت: در صورتی که آب مورد نیاز این رودخانه به اندازه کافی تامین نشود، همزمان با خشکی رودخانه، مد دریا تا کیلومترها بر رودخانه زهره غالب می‌شود که این موضوع برداشت آب از این رودخانه را غیر ممکن می‌کند.

وی همچنین یکی از راه های رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی شهرستان هندیجان را استفاده از خط انتقال دانست و گفت: در ستاد مدیریت بحران استان خوزستان مصوب شد تا ظرفیت خط انتقال آب رودخانه کارون به  هندیجان به ۱۵ هزار متر مکعب افزایش یابد اما این خط انتقال همچنان به عنوان یک پروژه رها شده محسوب می‌شود که نیاز به تامین اعتبار از سوی سازمان آب و برق خوزستان دارد.

فرماندار هندیجان یادآورشد: لوله‌های مورد نیاز برای ادامه عملیات اجرایی این پروژه در ایستگاه رحیم‌آباد تامین شده و بهره‌برداری از این پروژه نیاز به اختصاص اعتبار درنظر گرفته شده از سوی سازمان آب و برق خوزستان دارد.

هرساله در فصل گرما، شهرستان هندیجان با بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت به دلیل برداشت بیش از اندازه آب از سوی شهرهای بالا دست در زمینه تامین آب آشامیدنی دچار تنش آبی می شود.

سد کوثر در استان کهگیلویه و بویر احمد، آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تامین می‌کند.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.