×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
اختلاف دو نفر، آتش به خائیز انداخته است

کوروش کیانی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان با موضوع پیشگیری، آمادگی و مقابله با حریق که ادر استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: سطح بیشه‌زارها و جنگل‌های طبیعی دست‌کاشت خوزستان، یک میلیون هکتار و مراتع ۲.۵ میلیون هکتار است و با توجه به بارندگی‌ها، وضعیت پوشش گیاهی بسیار متراکم شده است.

وی با اشاره به بررسی حریق‌های رخ داده از سال ۹۲ تا ۹۸، افزود: در سال ۹۸ به دلیل بارندگی، وضعیت پوشش گیاهی بسیار متراکم بود و در سال ۹۹ نیز به همین شکل است. بر مبنای تحلیل هفت ساله آتش‌سوزی‌های خوزستان و تعداد فقرات حریق، اقداماتی را برنامه‌ریزی و در همه این مناطق دیده‌بان به کار گیری کرده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: امسال به ندرت در مناطق بحرانی که در هفت سال گذشته آتش‌سوزی رخ می‌داد، آتش‌سوزی داشتیم و حریق‌ها حتی در مناطقی رخ داده که شاید در ۲۰ سال اخیر اصلا گزارش حریق در این نقاط نداشتیم.

کیانی با اشاره به بیشترین بازه زمانی که موارد حریق در خوزستان رخ داده است، گفت: در خوزستان در اردیبهشت، تیر و مرداد بیشترین میزان وقوع حریق را داشته‌ایم. امسال نیز افزایش دما در هفته جاری، این مساله را تشدید کرده است.

وی بیان کرد: طبق آنالیز و بررسی علل وقوع حریق در خوزستان، عمدتا این آتش‌سوزی‌ها عامدانه است و در عرصه‌های منابع طبیعی، آتش از مزارع به مراتع سرایت می‌کند. اختلافات عرفی نیز بین ساکنین وجود دارد که به دلیل این اختلافات اقدام به آتش زدن اراضی یکدیگر می‌کنند. برخی افراد سودجو نیز بیشه‌زارها و اراضی جنگلی را آتش می‌زنند.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان بیان کرد: نقشه تراکم و شدت حریق در خوزستان را از اسفندماه آماده و مناطق بحرانی را شناسایی کرده‌ایم و برای همه آن‌ها برنامه تنظیم شده و با جوامع محلی قرارداد منعقد شده است.

وی در مورد آتش‌سوزی‌های امسال اظهار کرد: تعداد حریق‌هایی که کنترل آن سخت بوده، کم بوده است و وقوع برخی حریق‌ها شاید به گوش مسئولین نرسد و به محض وقوع، خاموش می‌شوند.

کیانی گفت: امسال تا قبل از وقوع آتش‌سوزی در خائیز و خسرج، ۱۱ فقره حریق داشتیم و در این حریق‌ها ۱۱۳ هکتار در آتش سوخت. ۷۰ درصد از این مساحت در مراتع و ۳۰ درصد در جنگل‌های دست‌کاشت بوده است. در تعداد فقرات آتش‌سوزی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۵ درصد و در مساحت دچار حریق نیز ۲۵ درصد کاهش داشته‌ایم.

وی با اشاره به تدوین طرح جامع پیشگیری از اطفای حریق، گفت: در مناطق مختلف متناسب با هر شهرستان، تجهیزات و امکانات مناسبی نیاز داریم که فراهم کردن این تجهیزات سخت است. در این زمینه کمیته حفاظت از شهرستان باید تجهیزات مورد نیاز را با همکاری دستگاه‌ها فراهم کند.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: حدود ۲۵ دستگاه اطفای حریق در خوزستان داریم که این تعداد بسیار کم است و به هر شهرستان یک دستگاه اطفای حریق هم نمی‌رسد. با این تجهیزات محدود، کار بسیار سخت است و با کمبود شدید نیروی انسانی نیز مواجه هستیم. برخی از نیروهای ما به کرونا مبتلا شده‌اند. تعدادی نیز بیماری زمینه‌ای دارند و نمی‌توانند به ما کمک کنند و تعدادی هم نیروهای زن هستند که در اطفای حریق نمی‌توانند کمک کنند و همه این‌ موارد، عوامل محدودکننده هستند.

وی با اشاره به علت وقوع آتش‌سوزی در خائیز، گفت: آتش‌سوزی در خائیز بهبهان به دلیل اختلاف بین دو نفر رخ داده است؛ دو نفر اختلاف داشتند و آتش را ایجاد کردند و آتش به جنگل سرایت کرده است؛ دو نفر در این زمینه شناسایی شده‌اند و تحت تعقیب هستند.

 

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.