×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
معاون سازمان محیط زیست: سال سختی در عرصه‌های طبیعی در پیش رو داریم

“کیومرث کلانتری” روز شنبه در جمع خبرنگاران در خصوص مهار آتش‌سوزی منطقه خاییز بهبهان ادامه داد:  ولی خوشبختانه مجموعه مدیریت بحران کشور،سازمان جنگلها و مراتع و سازمان محیط زیست  با همدلی بیشتری امسال پای کار هستند و می بینیم که محیط بانها و قرق بانها در کنار همدیگر و مردم مشغول اطفا هستند که امیدواریم هرچه زودتر این آتش سوزی را کنترل و مهار کنیم.

وی با اشاره به سخت‌گذربودن منطقه خاییز بهبهان گفت: باید علت یابی شود که دلیل آتش‌سوزی گسترده دراین منطقه چیست، به هر حال در این آتش‌سوزی به دلیل شرایط خاص منطقه تنها می‌توان از گسترش آتش جلوگیری کرد لذا برای کنترل آتش در این منطقه در سطح کشوری هماهنگی‌های بهره‌مندی از ۶ بالگرد در استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت که مشغول هلی برد نیروها هستند.

وی افزود: در عملیات امروز سعی شده خطی به صورت آتشبر آبی درمقابل حریق ایجاد شود تا حریق را مهار کند به دلیل صخره‌ای وسخت گذربودن منطقه آتشسوزی، کار زیادی در این محدوده نمیتوان انجام داد و تنها میتوان برای جلوگیری از گسترش آتش اقدام کرد که در این عملیات خوشبختانه همراهی خوبی بین مجموعهها(فرمانداری بهبهان و دوستداران محیط زیست و…)  مشاهده می شود.

کلانتری اضافه کرد: امسال به دلیل بارندگی‌های خوب و غنی بودن مراتع و طبیعت، بخشی از آتش‌سوزی‌ها اجتناب‌ناپذیر است اما دلیل اصلی آتش‌سوزی‌ها دراین پهنه وسیع  نیز باید مشخص شود که دوستان ما در منطقه درحال بررسی موضوع هستند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص امکانات اطفای حریق برای مناطق سخت‌گذر گفت: شهرستان‌های درگیر در حواشی مناطق حفاظت شده امکانات اولیه دارند ولی آنچه که اتفاق می‌افتد توسط سازمان مدیریت بحران کشور به صورت متمرکز مدیریت می‌شود و همه ارگانها پای کار هستند و سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها و مراتع هم از محل اعتبارات خود اقلام قابل حمل را تهیه می‌کنند؛ با این حال دراین شرایط نیاز به امداد هوایی و بالگرد و هواپیما داریم که با انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت دفاع مقرر شد در هر جایی که آتش‌سوزی رخ دهد ظرف کمتر از نیم ساعت امکانات هوایی این وزارت گسیل شود.

منطقه حفاظت شده خاییز بهبهان از روز جمعه ۹ خرداد دچار آتش‌سوزی شد که حدود ۶۰۰ هکتار از جنگلهای بلوط و منطقه حفاظت شده طعمه آتش شد.

۲ نفر مظنون به ایجاد حریق در این منطقه دستگیر شده‌اند و پیگیری‌ها در این زمینه هنوز ادامه دارد.

همچنین در غرب کرخه جنگل‌های خسرج از روز پنجشنبه ۸ خرداد دچار آتش‌سوزی شدند که علت آن آتش زدن کاه و کلش مزارع کشاورزی گزارش شد. در این آتش سوزی نیز قریب به ۴۵۰ هکتار طعمه آتش شد.

 

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.