×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
پرداخت ۵۰ درصدی خسارات کشاورزی سیل/۱۳۰ هزار هکتار زیر کشت شلتوک می‌رود

فاضل عبیات اظهار کرد: در سال گذشته پرداخت ۵۰ درصدی حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ پرونده خسارت کشاورزی سیلاب استان انجام شد اما به دلایل مختلف تعدادی از پرونده‌های کشاورزی در سامانه سجاد ثبت نشده بودند.

وی با اشاره به ثبت حدود ۵ هزار پرونده از پرونده‌های جامانده خسارت کشاورزی استان در سامانه سجاد، افزود: با اتمام بارگذاری این پرونده‌ها منتظر و پیگیر ارزیابی پژوهشگاه فضایی کشور و تایید نهایی پرونده‌ها هستیم.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان اظهار کرد: پیگیری‌های لازم برای اختصاص و پرداخت ۵۰ درصد باقی‌مانده خسارات کشاورزی در حال انجام است.

عبیات در ادامه با اشاره به کشت شلتوک گفت: در سالیان گذشته کشت شلتوک با توجه به خشکسالی‌های پی در پی در استان خوزستان کاملا محدود بوده است؛ به گونه‌ای که حتی در مصوبه‌ای کشت شلتوک تنها به استان‌های شمال کشور اجازه داده می‌شد.

وی افزود: یک اتفاق خوبی که از سال گذشته بعد از سیلاب رقم خورد، این بود که ظرفیت استان خوزستان برای تولید برنج برای همگان روشن شد. به گونه‌ای که بیش از ۲۰۰ هزار هکتار در تابستان ۹۸ اختصاص یافت. این امر مورد استقبال همه مسئولان در سطح کشور قرار گرفت و ذهنیت منع کشت شلتوک در استان خوزستان را کمرنگ کرد.

عبیات تصریح کرد: امسال نیز تاکید مدیران اجرایی و در راس آن‌ها استاندار بر این بوده است که تا جایی که ذخایر آب در پشت سدها اجازه می‌دهد، تجربه سال ۹۸ دوباره تکرار شود.

وی عنوان کرد: وزیر کشاورزی هم طی نامه‌ای به ریاست جمهوری درخواست مستثنی شدن استان خوزستان از مصوبه الگوی کشت را مطرح کرد و رییس‌جمهور در جواب ایشان گفته‌اند که “این موضوع مساله جدیدی نیست و سال گذشته در استان خوزستان نیز برنج کشت شده است.”

عبیات ادامه داد: عادی‌سازی کشت شلتوک در استان خوزستان و زمینه‌سازی برای مستثنی‌شدن استان خوزستان از ممنوعیت کشت این محصول به ویژه در سال جهش تولید، بسیار مهم بوده است و مدیریت استان در همان روزهای نگرانی از حادثه سیلاب، در اندیشه ذخیره آب بیشتر برای کشت تابستانه سال ۹۹ بود.

وی افزود: در جلسه اخیر شورای کشاورزی جهت‌گیری استاندار و شورای مذکور این بود که بیشترین حجم ممکن از ذخیره آب سدها به کشاورزی تابستانه و به ویژه کشت شلتوک معطوف باشد و هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب از آب موجود در دریاچه سدها به کشت تابستانه تعلق یافت و ۱۳۰ هزار هکتار کشت شلتوک انجام خواهد شد.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان اظهار کرد: مدیریت صحیح در توزیع آب کشاورزی و همچنین زه‌آب‌ها بسیار مهم است و مدیران و فرمانداران شهرستان‌ها در پی آن خواهند بود که فصل تابستان با رونق بیشتر کشاورزی همراه باشد. البته در مدیریت منابع آب به موضوعات مهمی نظیر تامین کیفیت مطلوب آب شرب شهرهای پایین دست باید توجه شود.

 

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.