×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
لزوم سیستم جایگزین مراقبتی برای سالمندان و بیماران زمینه‌ای در دوران کرونایی

دکتر علی خدادادی در نشست ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: با توجه به شرایط ویژه‌ای که در استان خوزستان به دلیل افزایش ابتلا به بیماری کرونا ایجاد شده و با توجه به تجربیاتی که از گذشته به دست آورده ایم، محدودیت‌هایی اعمال شد که می‌تواند تأثیرگذار باشد، اما باید نگاه دیگری به مجموعه‌ای از اقشار آسیب‌پذیر از جمله سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند داشته باشیم.

وی افزود: بیشترین مرگ‌ومیر منتج از این بیماری در افراد سالمند بالای ۶۰ سال، و بیش از ۸۵ درصد موارد ابتلا در افراد بالای ۸۰ سال اتفاق می‌افتد. این موضوع نشان‌دهنده‌ آسیب‌پذیر بودن این رده‌ی سنی است.

خدادادی تصریح کرد: افراد سالمند به دلیل محدودیت‌های ایجادشده و ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی نمی‌توانند مثل قبل با اعضای خانواده خود ملاقات کرده و یا برای انجام مراقبت‌های درمانی و بهداشتی به مراکز درمانی مراجعه کنند. به همین سبب دچار مشکلات روحی شده و سیستم دفاعی بدنشان ضعیف تر می‌شود لذا ضروری است این مهم نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد تا با هوشمندانه عمل کردن بتوانیم نیازهای معیشتی، درمانی و بهداشتی سالمندان را مرتفع کنیم چرا که سرمایه های اجتماعی ما محسوب می شوند و جامعه جوان ما به تجربیات آن‌ها نیاز مند است. این افراد آمار بالایی از جامعه را به خود اختصاص داده‌اند و می‌توانند باعث افزایش مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا شوند.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های مناسب خواهیم توانست زمینه ارائه خدمات به این افراد و کسانی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای (فشارخون، دیابت، دیالیز و بیماران دارای نقص ایمنی) هستند را افزایش دهیم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان در ادامه بیان کرد: افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند، زمینه ابتلای بیشتری را به ویروس کرونا دارند به همین دلیل برای حفظ سلامتی خود از مراجعه به مراکز درمانی جهت پیگیری بیماری زمینه‌ای خود، خودداری می‌کنند که نتایج خوبی به دنبال ندارد.

خدادادی تصریح کرد: این افراد نیاز به یک سیستم مراقبتی جایگزین دارند که در آینده‌ای نزدیک جمعیت جمعیت هلال‌احمر خوزستان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی به‌صورت هوشمند خدماتی را در همین قالب به آن‌ها ارائه خواهد کرد.

وی عنوان کرد: همچنین افرادی که در حاشیه‌ شهرها زندگی می‌کنند، دچار مشکلات معیشتی هستند که امیدواریم با اجرای طرح کمک‌های مؤمنانه که از سوی مقام معظم رهبری ارائه‌ شده است در شرایط بهتری قرار گیرند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان افزود: ما هر روز شاهد تردد افراد مبتلا در جامعه، بازارها و وسایل نقلیه هستیم که موجب تکثیر ویروس و آلوده شدن تعداد بیشتری از مردم می‌شوند پس باید تمهیدات قانونی لازم به‌منظور اجباری کردن استفاده از ماسک برای افراد آلوده‌ شناسایی‌شده‌ و در قرنطیه خانگی قرار گرفتن آنها فراهم شود تا زمینه تعهد تغییر رفتار این افراد در جلوگیری از انتقال بیماری مهیا و زنجیره‌ این بیماری قطع شود.

خدادادی تأکید کرد: یکی از تمهیداتی که در دنیا و ایران برای مبارزه با شیوع این‌ ویروس اندیشیده شده، استفاده از وسایل حفاظتی_فیزیکی است که مهم‌ترین آن‌ها استفاده افراد مبتلا از ماسک است که تا بیش از ۹۰ درصد زمینه انتقال بیماری را کاهش خواهد داد. می‌توان برای افراد بیمار از رنگ مخصوصی برای ماسک استفاده کرد تا برای دیگر افراد جامعه قابل شناسایی شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان یادآور شد: با توجه به مطالعات انجام‌شده روی ویروس کرونا، بیش از ۳۵ تا ۶۰ نوع جهش در این ویروس رخ‌ داده که این جهش‌ها در جهت افزایش قدرت این ویروس نبوده است.

وی اشاره کرد: شواهد نشان می‌دهد که این ویروس قرابت و تطابق خوبی با انسان دارد. در آینده شاید بتوان گفت میزان بیماری‌زایی آن کاهش‌یافته و یا بیماری در حد آنفلوآنزای فصلی همراه انسان خواهد بود اما دلیل بر این نمی‌شود که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم.

خدادادی ضمن تأکید بر عدم به‌کارگیری افراد سالمند در حوزه‌ درمان و استفاده از آنان در بخش‌های دیگر جهت کاهش میزان ابتلا در این افراد، گفت: کادر درمان در اثر گذشت زمان و افزایش تعداد بیماران دچار خستگی مفرط شده‌اند، این مساله می‌تواند نگاه بهداشت و درمان را از حوزه‌های دیگری مانند بیماری‌های غیرمسری سرطان و دیابت، بیماری‌های واگیردار مانند التور، واکسیناسیون و زنان باردار غافل کند.

وی افزود: اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای بیماران کرونایی نداشته باشیم بار مضاعفی بر بهداشت و درمان وارد شده و باعث غفلت آن‌ها از حوزه‌های‌ دیگر می شود و آسیب‌های جدی‌تری به جامعه تحمیل خواهد شد.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.