×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
خوزستان و آیین نخبه‌کشی

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً
اى کسانى که ایمان آورده‌‌اید! از بسیارى از گمان‌ها بپرهیزید، چرا که بعضى از گمان‌ها گناه است و هرگز تجسّس نکنید و هرگز غیبت نکنید، آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟!
(سوره حجرات)
چنانکه از شواهد امر و سوابق کار برمی‌آید سیاست نخبه کشی در اتاق فکرهای موجود در کنش‌گران فرهنگی و سیاسی خوزستان رواج یافته و به شکلی خزنده مدیران و فعال عرصه‌های مختلف را از گردونه‌ی فعالیت خارج می‌کنند.
 بدنه فرتوت فرهنگی که امکان مکالمه و قدرت تاثیر بر جامعه مخاطبان را ندارد، تنها به سنگ زدن به قطار در حال حرکت بسنده می کنند. در این میان عده ای سال ها آب باریکه هنر استان را به امید گرفته ماهی سد کرده اند، انفعال و سکون را به نفع خود پنداشته اند.
رییس حوزه هنری خوزستان که مدت‌هاست توسط لابی گران فرهنگی و دلالان هنری مورد فشار قرار گرفته است به‌تازگی به با انتشار بریده ای از گفتگوی مفصلش پیرامون فرصت ها و تهدیدهای فرهنگ در جامعه امروز خوزستان و کشور،  مورد هجمه قرار گرفته است.
حوزه هنری خوزستان که در سال‌هایی نه چندان دور به محلی برای تاخت‌وتاز جماعتی خاص در آمده بود و به میدان برای جدل‌های شخصی مبدل شده بود مدتی ست در آرامش فعالیت‌های هنری خود را پیگیری می‌کند.
 درحالی‌که هنوز آمار تخلفات و حیف‌ومیل گروه‌های مذکور در حال بررسی و پیگیری هست، عده‌ای به بهانه‌ی اظهارنظر عملی و دقیق رییس حوزه هنری اقدام به عقده‌گشایی کرده‌اند.
فضای هنری بخاطر دارد که در دوره حضور همین افراد و با مشارکت  و یا مشورت همین جماعت، بزرگان هنر استان  در رشته‌هایی چون نمایش و شعر و سینما با حوزه هنری و برنامه های آن قهر کردند.
نظر مُوَسَّع و نگاه معطوف به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر «جذب حداکثری» مدیری که – حدود هنر را می‌شناسد و در دو جبهه‌ی فعالیت‌های هنری و علوم دینی صاحب تحلیل هست، بهانه‌ای به دست تنگ‌نظران داده تا ناجوانمردانه توسط کسانی که حتی گفتگو را به شکل کامل ندیده‌اند مورد قضاوت و غیبت قرار گیرد.
حافظه هنر خوزستان فراموش نکرده است که این تنگ‌نظری‌ها به تعطیل شدن یکی از مراکز فعال حوزه هنری در شهرستان ایذه شد.
دفتری که بخش عمده‌ای از جغرافیای فرهنگی شمال خوزستان را پوشش می‌داد و سامان‌دهی به هنرمندان آن خطه بسیار تأثیرگذار بود.
 تلاش مجدانه ی این سید جوان در افتتاح دفتر رامهرمز و مذاکره برای افتتاح دفاتری در شادگان، سوسنگرد، هویزه، مسجدسلیمان و اندیمشک، نشانگر اعتقاد وی، به گسترش فرهنگ انقلابی در شهرهای استان است.
سال‌هاست ایده‌ی دعوت از هنرمندان با کیفیت که به دلایلی غیرسیاسی در خارج از کشور به سر می‌برند، در میان مدیران فرهنگی کشور در حال بررسی هست. حضور فریدون آسرایی و پرواز همای از جمله همین تصمیم گیری هاست. چگونه است که بازخوانی این پرونده ی مفتوح، که نمونه های بسیاری داشته است، کام عده ای را تلخ می کند؟
به این دوستانی که با استفاده از فضای مجازی روح حقیقت را خدشه دار میکنند باید گفت: کتمان نکنید که مشکل شما با مدیر حوزه هنری در روحیه عملگرا وی و برآورده نشدن خواسته های ناحق شماست. مشکلی که برای انتقامجویی، از روحیه پاک و اعتقادات زلال کاربران مومن مایه می گذارید.
مدت هاست روح حاکم بر ادارات فرهنگی متمایل به حذف نخبگان فرهنگی و سپردن امور به اشخاصی است که کمترین قرابت را با فرهنگ و امور فرهنگی دارند.
کاش به جای آنکه در مقابل یک اظهار نظر ساده شاهد چنین دستپاچگی باشیم، دوستان دلسوز، نگاهی به فعالیت‌های درخشان و کم نظیر این نیروی انقلابی و جهادی داشته باشند.
آیا ملاک عملکرد، اظهار نظر مخدوش در فضای مجازی است یا به حرکت در آوردن موتور یک نهاد انقلابی در گستره خوزستان؟
حضور جوانی هنرمند، با از تبار ریشه دار «سادات طباطبایی» که سوابق خدماتشان به اسلام و انقلاب قابل کتمان نیست و نیز در هنرهایی چون ادبیات، شعر، سینما، تعزیه و مداحی تخصص دارد در تاریخ حوزه هنری خوزستان بی نظیر بوده است.
تولید ده ها عنوان کتاب چون زندگی نامه شهید شرافت و برگردان منظوم دعای کمیل، ندبه، ابوحمزه که مورد تایید و تحسین حضرت آیت الله جزایری قرار گرفت و سامان دادن به گنجینه های موسیقی مردمان عرب و لر خوزستان در قالب طرح های پژوهشی و رشد سیصد درصدی تولیدات و نشست های ادبی گوشه از فعالیت های این مدیر توانمند است.
ما جمعی از هنرمندان متعهد و فعالان رسانه‌ای، ضمن دفاع از  همه مدیران شایسته -که سرمایه های استان زرخیز خوزستان هستند- اعتراض خود را به این شیوه ی حذفی و هرگونه محدودیت غیر تخصصی، اعلام می داریم.
امضاء
جمعی از هنرمندان خوزستان

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.