×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
رفع محدودیت تردد به معنی پایان کرونا نیست/ ۸۰۰۰ نفر از مردم اهواز تست‌های سرپایی کرونا دادند

جمال عالمی‌نیسی در نشست خبری با اشاره به علل افزایش بیماران مبتلا به کرونا در اهواز اظهار کرد: از حدود ۱۰ روز پیش نمونه‌برداری سرپایی از مردم اهواز آغاز شده است به همین دلیل شاهد افزایش موارد ابتلا بوده‌ایم بنابراین یکی از علل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در اهواز، افزایش نمونه‌گیری بوده است. با این کار، شناسایی افراد مبتلا به کروناویروس افزایش می‌یابد و از آلوده کردن افراد بیشتر جلوگیری می‌شود.

وی افزود: شناسایی به موقع مبتلایان بدون علامت کرونا، در درمان زودتر آن‌ها و در پی آن جلوگیری از آلوده شدن افراد بیشتر، تاثیرگذار است.

فرماندار اهواز تصریح کرد: همچنین رفع محدودیت‌ها و بازگشایی مشاغل کم‌ریسک و با ریسک متوسط و حضور پررنگ مردم در خیابان‌ها و بازارها و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، موجب سرعت انتشار ابتلا به کروناویروس شده است.

وی ادامه داد: افزایش موارد ابتلا به کروناویروس در اهواز باعث افزایش مرگ و میر نشده است. هیچکدام از شاخص‌ها در این خصوص مشکل خاصی ندارند و شرایط تحت کنترل است.

عالمی‌نیسی بیان کرد: برای اینکه مردم احساس نکنند وضعیت عادی شده و خطر کرونا رفع شده است و رفت و آمد و حضور در خیابان‌ها را شروع نکنند، از نظر روانی وضعیت اهواز را برای توجه به خطر کرونا تغییر می‌دهیم و از طریق صدا و سیما، بیلبوردها و تبلیغات شهرداری و اتحادیه‌های اصناف نسبت به قرار دادن پیام‌های هشدار در مراکز کسب و کار در معرض دید مردم، اقدام می‌شود تا خطر ابتلا به کرونا برای مردم مشهود باشد.

وی ادامه داد: مجددا گندزدایی و ضدعفونی هدفمند اهواز در برنامه است تا نقاط دارای آلودگی بیشتر و همچنین ناوگان حمل و نقل عمومی و جایگاه‌های سوخت، ضدعفونی شوند.

فرماندار اهواز گفت: هشت اکیپ نیز متشکل از نمایندگان ادارات ذیربط از جمله سازمان صمت، تعزیرات حکومتی، بهداشت، شهرداری و ناجا تشکیل شده تا بازرسی و کنترل مراکز تجاری و محیط‌های کسب و کار را انجام دهند و مطمئن شوند که این اصناف، پروتکل وزارت بهداشت را رعایت کنند. در صورتی که اصناف به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت عمل نکنند، مجبور به تعطیلی این مراکز می‌شویم.

وی بیان کرد: در کنار این اقدامات، اکیپ‌هایی توسط نیروهای بسیج فعال شده تا از طریق تذکر لسانی به مردم بگویند فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند را رعایت کنند. اتاق اصناف و اتحادیه‌ها نیز وظیفه نظارت بر اصناف را دارند و نیروهای اتحادیه و بهداشت در کنار هم بازرسی را انجام می‌دهند.

عالمی‌نیسی تاکید کرد: ارباب رجوع نیز هنگام مراجعه به ادارات، ملزم به استفاده از ماسک هستند. این گونه هم سلامت مردم و هم سلامت کارکنان حفظ می‌شود و هم با استفاده از ماسک متوجه می‌شوند که همچنان خطر کرونا جدی است.

وی تصریح کرد: هنوز کرونا به صورت خطرناک و جدی در جامعه وجود دارد و اینکه محدودیت‌های کسب و کار یا محدویت‌های ترافیکی رفع شده است، به معنای پایان یافتن کرونا نیست.

فرماندار اهواز افزود: با افزایش نمونه‌برداری‌ها، تعداد افراد شناسایی شده مبتلا به کروناویروس افزایش یافته‌اند بنابراین مشخص شده است که افراد زیادی مبتلا هستند اما پیش از این از آن‌ها نمونه‌گیری نمی‌شد.

وی گفت: اگرچه آمارها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد مبتلایان به کروناویروس بهبود می‌یابند اما این بیماری برای کسانی که بیماری زمینه‌ای و یا سن بالا دارند، بسیار خطرناک است و برای این قشر، تهدید جدی محسوب می‌شود.

عالمی نیسی بیان کرد: انتظار می‌رود مردم همچنان کرونا را جدی بگیرند و در خیابان‌ها حضور پیدا نکنند و در صورت خروج از منزل، حتما از ماسک استفاده کنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که مسئولین اعلام نکرده‌اند خطر کرونا پایان رسیده است، مردم فکر نکنند کرونا تمام شده است.

فرماندار اهواز با اشاره به حضور مردم در مراکز تجاری در بعد از ظهرها، گفت: در خوزستان معمولا مردم بعد از ظهرها و هنگام غروب در مراکز تجاری حضور پیدا می‌کنند و اگر در این بازه زمانی، تراکم جمعیتی در مرکزی زیاد شود، انتشار بیماری نیز زیاد می‌شود.

وی در خصوص تخلف برخی مطب‌های پزشکی در پذیرش بیماران، گفت: تعداد قابل توجهی از پزشکان که در مطب‌ها فعال هستند و همچنین کادر بهداشت و درمان شاغل در بیمارستان‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند. در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی اهواز باید نظارت بر مطب پزشکان را انجام دهد و با متخلفین برخورد کند.

عالمی نیسی با اشاره به بازرسی از وضعیت فعالیت اصناف افزود: پیش از این ۳۰۰ واحد متخلف که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکرده بودند، در عملیات میدانی پلمب شدند که مجددا در مرحله دوم این کار را انجام خواهیم داد. به صاحبان کسب و کار فرصت داده شد در سامانه سلامت ثبت‌نام و ابزار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را تهیه کنند بنابراین پس از این بازه زمانی اگر اصناف، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، ابتدا تذکر دریافت می‌کنند و پس از آن پلمب خواهند شد.

وی در خصوص کمبود یا نبود ماسک در داروخانه‌ها، عنوان کرد: طبق اعلام متخصصین عفونی، حتی اگر یک پارچه دولایه جلوی مجاری تنفسی قرار بگیرد، کارایی ماسک را دارد، بنابراین کسانی که می‌خواهند پروتکل بهداشتی را رعایت کنند، با حداقل امکانات نیز می‌توانند این کار را انجام دهند.

فرماندار اهواز ادامه داد: هنوز مشخص نیست که امکان تهیه ماسک برای ارباب رجوع ادارات را داریم یا خیر.

وی گفت: حضور مردم در فضای سبز و فضای ساحلی نسبت به قبل بسیار کاهش یافته است اما مقرر شده پلیس راهور و بسیج در مناطقی که مردم به فضای سبز دسترسی دارند، مانند پنج نخل تا چهارشیر و بلوار فرودگاه، از اُتراق خانواده‌ها جلوگیری کنند.

عالمی‌نیسی تصریح کرد: فعالیت بستنی‌فروشی‌ها و فلافلی‌ها نیز بلامانع است اما این اماکن باید به صورت بیرون‌بر فعالیت کنند. بحث بازگشایی آرایشگاه‌ها نیز مطرح است اما در صورت فعالیت مجدد باید با نوبت‌دهی تلفنی و فاصله‌گذاری اجتماعی این اقدامات انجام شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.