×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فعالیت برخی صنوف بیانگر رفع خطر شیوع نیست

رضا نجاتی  اظهار کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا با هماهنگی که با مسئولان ذی‌ربط انجام دادند، اماکن متبرکه و مساجد را تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تعطیل کرد، تداوم تعطیلی بستگی به وضعیت عملکرد مردم و وضعیت شیوع ویروس دارد، اگر مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند، از این محدودیت‌ها کاسته می‌شود.

وی افزود: ماه مبارک رمضان مردم حضور بیشتری در مساجد دارند و برنامه‌های مختلفی به مناسبت این ایام در گذشته انجام می‌شد، این مراسم که شامل قرآن و دعاخوانی و افطاری می‌شود تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه ممنوع است.

سخنگوی ستاد مبارزه با ویروس کرونا بیان کرد: این مراسم در خانه‌ها می‌توانند با تعداد اندک برگزار کنند اما ایجاد تجمع به طور کلی ممنوع است.

وی با عنوان اینکه همه مقاطع تحصیلی تاکنون تعطیل هستند، بیان کرد: در دانشگاه‌ها مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس فعلاً تعطیل بوده اما مقطع دکترا از اول اردیبهشت فعالیتشان آغاز شده است.

نجاتی بیان کرد: ادارات نیز با توجه به اینکه در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شد و بنا شد تصمیم‌گیری در هیئت دولت انجام شود، فعلاً روند گذشته یعنی در محل کار به صورت نوبت‌کاری و یک‌سوم مرخصی بدون احتساب به جز افرادی که بیماری از جمله ریوی، تنفسی، قلبی، عروقی، کلیوی و دیابت دارند دستگاه‌ها و مدیران به این افراد باید مرخصی دهند، اما شرط این است که فرد نباید در خارج از اداره کار دوم داشته باشد در غیر این صورت مرخصی آنها حساب می‌شود.

وی گفت: رفت‌وآمد بین شهرها روند عادی دارد اما توصیه‌ای که ما به مردم داریم این است که بیماری را جدی گرفته و فاصله اجتماعی را رعایت کنند، فقط در مواقع ضروری از خانه خارج شوند و برای خرید یک نفر از اعضای خانواده بیرون بیاید.

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در استان خوزستان اظهار کرد: افراد مسن و کسانی که بیماری دارند از خانه خارج نشود چرا که امن‌ترین جا برای آنها منزلشان است.

نجاتی افزود: اگر نکات بهداشتی رعایت شود این زنجیره شیوع خیلی زود قطع می‌شود در غیر این صورت بیماری کرونا همچنان با ما هست، اینکه برخی افراد اعلام می‌کنند گرما موجب نابودی کرونا می‌شود، چون این بیماری ناشناخته است، تمام پزشکان در این خصوص که گرما تأثیر در ریشه‌کن شدن این ویروس دارد به نتیجه قطعی نرسیدند.

وی گفت: اگر آمار در خوزستان کم بوده، به دلیل رعایت‌هایی بوده که در هفته‌های اخیر مردم انجام داده‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با ویروس کرونا در استان خوزستان ادامه داد: اکنون با این شرایطی که ما در رفت‌وآمدها می‌بینیم، احتمال افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها وجود دارد، این هشدار به مردم استان خوزستان می‌دهیم که همچنان به اجرای نکات بهداشتی و اصول پیشگیری توجه کنند، برنامه‌ها و مراسم‌هایی را که در فرهنگ ما بوده فعلاً برای سلامتی خود و جامعه کنار بگذارند تا از این مرحله عبور کنیم.

وی افزود: شماره ۱۱۱ سامانه سامد ما در استانداری خوزستان است که در ساعت اداری از ۷ صبح تا ۱۴ پاسخگوی سوالات، کوتاهی، کم‌کاری و رسیدگی نکردن در ادارات هستند.

نجاتی تصریح کرد: در رابطه با اصناف نیز تیم‌های متشکل از تعزیرات، بهداشت، فرمانداری و صنعت، معدن و تجارت، با نظارت با معاونت اقتصادی استانداری بر اماکن به طور کامل بازدید می‌کنند، مغازه‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی هوشمند رعایت نکرده باشند بر اساس مصوبات ابلاغ شده تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی گفت: مصوبات ستاد مبارزه با بیماری کرونا نیز مانند شورای امنیت ملی است و همه دستگاه‌ها، شرکت‌ها و افراد جامعه مستلزم اجرای مصوبات این ستاد هستند.

نجاتی عنوان کرد: در رابطه با بیماری مقابله با کرونا در استان خوزستان اقدامات خوبی انجام شده است، همه دستگاه، استاندار و مجموعه آنها، نیروهای مسلح، سپاه و دانشگاه علوم پزشکی فعالیت‌های خوبی داشته‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا بیان کرد: مقابله با کرونا یک فرایندی دارد که بخش اول مربوط به دستگاه‌های دولتی است که همین اقداماتی که در راستای مقابله و بحث بیمارستان‌ها و تمهیداتی که باید اندیشیده شود انجام داده، بخش دیگر مردم هستند که اصلی‌ترین مهره نیز همین بخش است که در صورت رعایت نکردن هیچیک از مصوبات و فعالیت‌های ما اثرگذار نخواهد بود.

وی افزود: مقابله با کرونا مستلزم تصمیم همگانی است، یعنی همه با هم به مقابله و جنگ با آن بپردازیم، اگر ۹۹ درصد رعایت کنند، در خانه بمانند و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند یک درصد رعایت نکنند، کل جامعه مبتلا به بیماری می‌شوند.

نجاتی در ادامه گفت: این کار، کار اجتماعی است و همه جوانب و آحاد مردم باید درگیر باشند و احساس مسئولیت داشته باشند چرا که موجب سلامتی خود و همه افراد جامعه می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با ویروس کرونا عنوان کرد: اکنون همه ما در کشتی نشسته‌ایم که نمی‌توانیم بگوییم قسمتی که من نشستم را می‌توانم سوراخ کنم و مشکلی برای بقیه پیش نمی‌آید، جامعه بشری امروز درگیر این بیماری است، تمام کشور و مردم باید رعایت کنند.

وی بیان کرد: درصد بالایی از مردم استان نکات بهداشتی عنوان شده را رعایت کردند که نمونه آن در تعطیلات عید و اوج آن روز ۱۳ فروردین شاهد بودیم که بسیار رعایت شد، در خانه ماندند و متوجه شدند که خروج غیرضروری سخت است اما از ابتلاء به این بیماری سخت‌تر نیست.

نجاتی افزود: در فرآیند مختلف ممنوعیت و محدودیت اجرا شد تا امروز که از اول اردیبهشت‌ماه پس از آن صورت جلسات و ابلاغ‌های ستاد ملی و تصمیماتی که مبنی بر ادامه روند مقابله با کرونا را در استان داشته باشیم، تصمیماتی اتخاذ شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با ویروس کرونا در استان خوزستان گفت: در چند هفته اخیر اصناف به جز چند صنف ضروری بقیه اصناف تعطیل بودند، به رغم اینکه شرایط اکنون عادی نیست و همچنان خطر در کمین و این ویروس بی‌رحم در کنار ما کار خود را انجام می‌دهد و همه را درگیر می‌کند، برخی اصناف بازگشایی شدند.

وی بیان کرد: دولت برای رعایت حال برخی از این اصناف با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی که شامل کارت سلامت و ثبت‌نام در سامانه است اجازه فعالیت آنها را داده است.

نجاتی بیان کرد: هر چند برخی از مردم در این ایام بهتر می‌توانستند کمک کنند و رعایت نکردند که شاهد این بودیم که در روزهای اخیر آمار ابتلاء در استان خوزستانی افزایش یافت.

وی گفت: در کنار این اجازه آغاز به کار اصناف، مراسم عروسی و عزاداری ممنوع شد که برخی رعایت کردند و برخی دیگر نیز رعایت نکردند و سلامت خود و جامعه را به خطر انداختند.

ستاد مبارزه با ویروس کرونا گفت: اصنافی که به تازگی مجوز فعالیت گرفتند، پاساژها و بازارهای سربسته از اول اردیبهشت دوباره آغاز به کار خواهند کرد اما باید دارای کارت سلامت باشند و اصول گفته شده رعایت شود.

وی تصریح کرد: با بیان اینکه زمان فعالیت پاساژها از صبح تا ۶ بعدازظهر است، افزود: اگر در پاساژی سالن غذاخوری و یا قهوه‌خانه باشد، آن صنف نمی‌تواند فعالیت کند، تنها سالن‌های غذاخوری می‌توانند به صورت بیرون بر فعالیت کنند.

نجاتی بیان کرد: مراکزی مانند استخر، سالن‌های ورزشی، تالارهای عروسی، آرایشگاه‌ها و پارک‌ها برای نشستن خانواده‌ها که مستلزم تجمع هستند ممنوع است.

منبع: مهر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.