×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
کارشناس امور اجتماعی:کرونا،تعاملات اجتماعی را تحت‌الشعاع قرار داد

صادق کریمی‌کیا افزود:در حوزه بهداشت به نظر می‌رسد که بشر باید بین ملاحظات فردی و جمعی که قبلا داشته با الزامات بهداشتی و رعایت دستورالعمل های بعد از شیوع کرونا تفکیک قائل شود.

وی ادامه داد:وقتی به دستورالعمل های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی نگاه می‌کنیم تاکید می‌شود که فاصله فیزیکی با فرد دیگر باید رعایت شود و به عنوان مثال نباید دست داد؛ در صورتی که این موضوع جز مراودات اجتماعی بشر است و اگر این محدودیت‌ها رعایت نشود؛ فرد با احتمال خطر سرایت ویروس  و احتمال  مرگ روبه رو خواهد شد.

کریمی کیا با بیان اینکه تغییر مناسبات و تعاملات اجتماعی که تاکنون بشر با آن زیست کرده و جز تعاریف جامعه شناسی از انسان به عنوان موجود اجتماعی است، فعلا باید حذف شود، گفت: قطعا این شرایط تبعات اجتماعی و فرهنگی مختلفی را در پی خواهد داشت؛درصورتی که علم جامعه شناسی اعتقاد دارد که تغییرات اجتماعی و فرهنگی به صورت بطئی و و تدریجی  صورت می‌گیرد  تا انسان بتواند خود را سازگار کند.

باید پذیرفت که کرونا در جامعه حضور دارد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه کشور هم‌اکنون از مرحله شوک خارج و در مرحله پذیرش شرایط است، گفت: بنابر این باید پذیرفت که کرونا در جامعه حضور دارد؛ و با حضور این ویروس می‌بایست زندگی کرد؛ اما سوالی که در این بین وجود دارد این است که چه کاری باید انجام داد که خطر سرایت و مرگ را از خودمان ساقط کنیم.

وی این امر را مستلزم رعایت دستورالعمل ها و الزامات اقتضایی دانست و افزود: قطعا رعایت بهداشت فردی و جمعی قبل از کرونا در شرایط فعلی کاربرد ندارد به این معنی که کرونا، پروتکل و شرایط خاص بهداشت فردی و جمعی را به بشر تحمیل کرده است.

کریمی کیا تاکید کرد: همه کشورهای جهان اقداماتی برای مقابله با این ویروس اعمال کرده‌اند که شامل قرنطینه، فاصله گذاری اجتماعی  است اما در این بین شاید جامعه ایبتواند بدون ملاحظات و مداخله از این شرایط عبور کند؛ اما قطعا تلفات و تبعات اجتماعی و اقتصادی را در پی خواهد داشت.

او با بیان اینکه تغییرات پیش آمده و تمکین از آنها طی ۲ تا سه ماه در حوزه اجتماعی برای ما شوک آور بود، گفت: به عنوان مثال استان خوزستان به واسطه بافت فرهنگی و اجتماعی، دارای یک بافت جمعی است و مناسبات و آیین هایی برای شادی‌ها، عزاداری‌ها، سوگواری و ترحیم‌ دارد و حال با وجود شیوع کرونا اعلام می‌شود که در صورت فوت عزیزان، اجازه برگزاری مراسم داده نمی‌شود.

تبعات روانی و اجتماعی محدودیت ها نیاز به مراقبت دارد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان ادامه داد: در این شرایط  دولت بر اساس سیاست گذاری برای حفظ سلامت شهروندان این حق را از افراد گرفته و در این رابطه می‌بایست مراقب تبعات روانی و اجتماعی آن و اقدام جبرانی حمایت اجتماعی  به شکل دیگر باشیم .

کریمی‌کیا توضیح داد: عده قابل توجهی هم به برگزاری چنین مراسمی که باعث سرایت بیماری به دیگران می‌شود، راضی نیستند؛ برای اینکه نمی‌خواهند اطرافیان را به خطر بیندازند، پس می پذیرند که مراسم برگزار نکنند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان تصریح کرد: ولی برگزار نکردن مراسم به لحاظ اجتماعی و تبعات ناشی از آن باعث می شود که فرد از تسلای خاطر، محروم شود و خلأ حمایت جمعی دارای تبعاتی است که تا مدت‌ها آثار آن  پابرجا خواهد بود.

متضرر شدن مفاهم جامعه‌شناسی به واسطه تغییر اجباری رفتار افراد

وی توضیح داد: واقعا هیچ جامعه‌شناسی نمی‌توانست این موضوع را پیش‌بینی کند که چنین اتفاقی در حوزه پزشکی و بهداشتی رخ دهد و باعث تغییرات سریع و عمیق تمامی مناسبات و تعاملات افراد در تمام دنیا شود؛ به این خاطر که ما به عنوان افرادی که در جامعه زندگی می‌کنیم دائما با این احتمال مواجه هستیم که مجبور به کنترل تماس‌های خود با فرد دیگری هستیم و این موضوع باعث درگیری ذهنی بسیار زیادی خواهد شد.

این کارشناس حوزه امور اجتماعی با بیان اینکه باید منتظر باشیم و ببینیم که ویروس کرونا تا کجا قصد پیشروی دارد، گفت: باید توجه داشت که تمامی تحلیل های اجتماعی بشر با شیوع این ویروس تحت الشعاع قرار گرفته و ممکن است بعدا بگوییم که انسان عبارت است از فردی که در میان جمع زندگی می کند اما از فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی برخوردار است.

کریمی کیا تصریح کرد: این شرایط حتی ممکن است مفاهیم اساسی جامعه شناسی در مورد جامعه را دچار تغییر کند و با توجه به اقتضائاتی که بر ما تحمیل شده ممکن است تعاریف مجددی از جامعه را به وجود بیاید.

وی اضافه کرد: تا این لحظه می‌توان گفت در حوزه فرهنگی و اجتماعی تبعات شیوع این ویروس بسیار عمیق است؛ وقتی در یک جامعه نمی‌توان مثل گذشته مراسم شادی و عزا برگزار کرد به این معنی است که از داشتن اوقات فراعت، انجام مراسمات، آیین‌های مذهبی که نوعی حمایت اجتماعی محسوب می شود، محروم است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با تاکید بر اینکه این روال جزیی از سبک زندگی و زیست بشر بوده، گفت: اما می بینیم در این شرایط جامعه و فرد دچار استرس، تنش، اضطراب و افسردگی در زمینه فردی و تغییرات اجتماعی و اقتصادی  در حوزه جمعی خواهد شد.

کریمی‌کیا با اشاره به اختلافات زناشوئی به دلیل فشار عصبی ناشی از کنار هم زیستن در برخی از کشورها، گفت: پس لازم است تا الزاماتی که ویروس کرونا بر ما تحمیل کرده را به دقت بررسی کنیم تا برای دنیای بعد از پسا کرونا برنامه‌ریزی داشته باشیم که چگونه باید این محرومیت‌ها را جبران کرد.

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.