×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
ورود سه میلیارد مترمکعب آب به مخازن سدهای خوزستان

داریوش بهارلویی مدیربرنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: با عبور از نیمه فروردین و تثبیت جربان آب در رودخانه های استان خوزستان ، ضمن مهار تمامی جریانات سیلابی، سیاست های بهره برداری مخازن سدهای استان آبگیری و کاهش کسری منابع آب را هدف خود قرار داده است.

وی گفت: بررسی‌ها و تحلیل شرایط منابع آبی نشان می‌دهد که احتمال وقوع سیل بسیار کاهش یافته و در صورت وقوع سیلاب های متعارف نیز ، تمهیدات در نظر گرفته شده و حجم خالی سدها امکان مهار آنها را میسرمی سازد.

بهارلویی با اشاره به تغییر رویکردها در مدیریت منابع آبی، عنوان کرد: برای رسیدن به این نقطه و آرامش منابع آبی در کنار تجارب و درس آموخته های سیلاب بهار ۹۸  ، اقدامات فراوانی انجام گرفته است؛ یکی ازمهمترین درس‌ها از مدیریت سیلاب سال های اخیر، تغییر رویکرد سیاستگذاری و تصمیم گیری در مواجهه با شرایط اضطراری و بحرانی می‌باشد.

وی افزود: تغییر رویکرد این سازمان از مدیریت بحران به مدیریت ریسک با تشکیل کارگروه های شناسایی ریسک های پیش رو در شرایط متنوع بحرانی و تدوین سناریوهای مقابله با آنها به منظور پیشگیری از وقوع و یا کاهش اثرات مخرب، یکی از مهمترین فعالیت های سازمان آب و برق خوزستان پس از سیلاب ۹۸ بوده است.

مدیربرنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: در سال آبی جاری و طی یک ماه گذشته ۱۰ سیلاب در حوضه های آبریز استان بدون هیچگونه اثر محسوس در پایین دست به وقوع پیوسته که مدیریت و کنترل این جریانات سیلابی باتوجه به سناریوهای متعدد و متنوع طراحی شده، نمونه موفق این رویکرد جدید است.

‏بهارلویی با اشاره به اینکه در سال آبی جاری در هر حوضه بسته به شرایط خاص آن و محدودیتهای موجود سیاست های مختلفی به اجرا گذاشته شد، اظهار کرد: در حوضه کارون با توجه به امکانات نسبی ذخیره در سدها، با پذیرش ریسک سیلاب از اوایل بهمن، آبگیری سدهای آن حوضه شروع شد که خوشبختانه در حال حاضر با کاهش ۱ میلیارد مترمکعبی کسری منابع آبی این حوضه و تداوم این سیاست ، برآورد های سازمان و پذیرش ریسک آبگیری نه تنها موفق بوده که به تامین انرژی در تابستان گرم پیش رو و کاهش قطعی برق و کشاورزی بدون دغدغه کمک قابل توجهی نموده و موجب رفاه حال مردم خواهد شد.

‏وی درخصوص مدیریت سد دز، عنوان کرد: در حوضه دز سیاست بهره برداری سازمان بر تخلیه حداکثری منطبق با دبی ایمن پایین دست و پذیرش ریسک مربوط به احتمال عدم تأمین آب فصل های کشت استوار بود که آمار و اطلاعات ثبت شده باز این سیاست را موفق نشان می‌دهد چرا که ضمن مهار ۳ سیلاب این حوضه در اواخر اسفند و فروردین ، میزان آب مناسب برای تامین نیازهای کشاورزی ذخیره و هم اکنون در دسترس است.

مدیربرنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه ‏در حوضه کرخه با در نظر داشتن تاب آوری اندک رودخانه در پایین دست سد ، واقعا شرایط سخت‌تر و پیچیده تر بود، گفت: استراتژی و سیاست تدوین شده برای این حوضه حرکت در میانه دو سیاست کنترل سیلاب و تامین نیازهای کشاورزی و زیست محیطی پایین دست بود که با در نظر داشتن همه جوانب، انتخاب و اجرایی شد.

وی افزود: این سیاست از اول اسفند تا کنون توانست  ۴ سیلاب را مهار نموده و حدود ۱۰۱۸ میلیون مترمکعب آب وارد تالاب هور العظیم نماید؛ به عبارتی با انتقال آب کنترل شده به مخازن تالاب هورالعظیم شرایط برای مهار سیلاب ها مهیا و تالاب نیز به لحاظ حقابه در حالتی مطلوب قرار گرفت.

بهارلویی بیان کرد: در این حوضه به سبب دل‌نگرانی های حاصل از سیلاب سال گذشته ، تدوین برنامه اقدام جامع مدیریت سیلاب کرخه در کوتاه ترین زمان ممکن با راه حل های مشخص برای شرایط متفاوت به‌گونه ای که کمترین خسارت به مناطق مختلف وارد شود ، تنطیم شد که یکی از اقدامات مناسب قابل اشاره می باشد.

وی بیان اینکه در حوضه مارون ۵۰ درصد منابع ورودی آب کاهش داشت، اظهار کرد: تامین کشت غالب منطقه در پاییز و زمستان و حفظ نخیلات منطقه شادگان در تابستان سیاستی بوده است که دنبال شد.

بهارلویی گفت: در طی مدتی که از ماه فروردین می گذرد بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب با برنامه ریزی صحیح از میزان کسری های آب  این حوضه کاسته شده که موجب می‌شود کشت های دائم و نخیلات شادگان در تابستان پیش رو مشکلات بسیار کمتری را علیرغم این کمبود شدید منابع تجربه نمایند.

مدیر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق گفت: برای اجرایی کردن سیاستهای آبی، عملیات های مختلف اجرایی در حوزه ها متفاوت کاری مانند نیروگاههای برقابی، شبکه سنجش و پایش آب و هواشناسی، شبکه های آبیاری و زهکشی ، آبرسانی و انتقال آب و مهندسی رودخانه و ساماندهی سواحل صورت گرفته که هزینه های زیادی را شامل می‌شود.

وی افزود: ‏به طور نمونه فقط هزینه‌های انجام شده در رودخانه‌های دز و کرخه در زمینه احداث و ترمیم سیل بندها از اسفند تا کنون بیش از ۳۰ میلیارد ریال هزینه در برداشته است؛ برخی اقدامات نیز مانند احداث سیل بند در روستای آلبونیس و یا لایروبی و تثبیت ساحل در روخانه های کارون، دز و کرخه در حال انجام بوده و همچنان ادامه دارد.

بهارلویی گفت: چنانچه محدودیت های مالی کشور را در نظر بگیریم ، بیش از ده ها میلیارد ریال هزینه شده که همگی بیان کننده عزم جدی سازمان آب و برق برای بهبود شرایط و استفاده از همه پتانسیل ها و امکانات است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حجم قابل برنامه ریزی سدهای استان خوزستان ۸٫۴ میلیارد مترمکعب است که معادل ۶۱ درصد حجم فعال سدهای استان بوده و امیدواریم تا انتهای فصل آبگیری این رقم به بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب برسد.

مدیر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: از ابتدای فروردین تا کنون نزدیک به ۳ میلیارد مترمکعب آب وارد سدها شده و حجم خالی سدها ۴٫۹ میلیارد مترمکعب است.

وی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته مجموع ورودی به سدها ۱۵۳۶ مترمکعب بر ثانیه و مجموع خروجی ۶۸۹ مترمکعب بر ثانیه بوده است، عنوان کرد: به منظور استفاده حداکثری از شرایط و آبگیری سدها، خروجی های آب کاهش داده شده به‌گونه ای که حوضه کرخه ۱۰۰ مترمکعب برثانیه، دز  ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه، کارون ۱۸۰ مترمکعب بر ثانیه و مارون ۷ مترمکعب بر ثانیه است.

وی در پایان گفت: بعد از دو سال تلاطم های شدید اقلیمی از خشک ترین سال تا مرطوبت ترین، امیدواریم در سال آبی جاری که نیمی از آن گذشته است مانند ماه فروردین که آرامش در رودخانه ها حکم فرما بوده، در تابستان پیش رو نیز شرایط مطلوبی برای عموم بهره برداران و استفاده کنندگان آب بخصوص کشاورزان رقم بخورد.

 

 

منبع: فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.