×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نیاز بیماران خوزستانی به اهدای خون در روزهای کرونایی

عبدالعزیز فقهی اظهار داشت: به دلیل کاهش شدید ذخایر خونی قادر به تامین نیاز بیماران استان نیستیم اکنون به همه گروه‌های خونی نیاز است، به طوری که در حال حاضر یک سوم از خون موردنیاز بیماران خوزستانی از استان‌های دیگر تامین می‌شود.

وی با اشاره به توقف عمل‌های جراحی در استان، تصریح کرد: کاهش شدید ذخایر خونی یکی از مهمترین دلایل انجام نشدن عمل‌های جراحی (به جز عمل های جراحی اورژانسی) است، و علت دیگر آن نیاز به تخت‌های بیمارستانی برای مبتلایان به ویروس کروناست.

فقهی افزود: متاسفانه با وقوع برخی رویدادها از جمله گرم و سرد شدن شدید هوا، بارندگی و یا سیل، مردم مشغله و گرفتاری پیدا کرده و مراجعات برای اهدای خون کاهش می‌یابد، که فراخوان هایی برای دعوت از مردم داده می‌شود.

وی اضافه کرد: شیوع بیماری کرونا و تبلیغات در این زمینه، باعث درگیری ذهن مردم و اضطراب آنها شده که این مساله مراجعه برای اهدای خون را کاهش داده بود، هم اکنون با فراخوان و دعوت از مردم برای اهدای خون، تعداد زیادی از شهروندان حمایت کرده و به مراکز خون گیری مراجعه کرده اند که باید از آنها تقدیر کنیم و امیدواریم این روند ادامه یابد، البته هنوز وضعیت ذخایر خونی به شرایط مطلوب نرسیده و نیاز بسیار بیش از این است.

فقهی اظهار داشت: علاوه بر افرادی که به دلیل تصادفات و یا حوادث نیاز به خون پیدا می‌کنند، بیماران تالاسمی و هموفیلی و بیماران مبتلا به سرطان، روزانه خون دریافت می‌کنند و خون برای ادامه حیات این بیماران الزامی است، به طور نمونه بیماران تالاسمی روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ واحد خون دریافت می‌کنند به این معنی که خون ۱۰۰ نفر از اهدا کنندگان تنها به این افراد اختصاص می‌یابد و عدم مراجعه افراد با زندگی آنها وابسته است، بنابراین از شهروندان خواهشمندیم مشغله‌های مربوط به کرونا مانع مراجعه برای اهدای خون نشود.

وی با بیان اینکه هیچگونه نگرانی از بابت سرایت بیماری کرونا در زمان اهدای خون وجود ندارد، افزود: ویروس کرونا از طریق خون قابل انتقال نیست و در مراکز انتقال خون نیز اصول بهداشتی کاملا رعایت می‌شود، بنابراین هیچگونه نگرانی در زمینه این بیماری وجود ندارد.

فقهی اضافه کرد: اهدای خون برای سلامتی افراد نیز مفید است و خون دهندگان مستمر، همیشه نسبت به اثرات مثبت آن اذعان دارند.

وی اظهار امیدواری کرد: با همت مردم و ادامه روند اهدای خون ذخایر خونی به شرایطی برسد که در روزهای آینده به ویژه برای ایام تعطیلات نوروز با کاستی مواجه نشویم.

فقهی گفت: در حال حاضر خون مورد نیاز بیماران از اهداکنندگان مستمر تامین می‌شود اما میزانی که اهدا می‌شود کفاف نیاز روزانه را نمی‌دهد بنابراین انتظار داریم افراد بیشتری برای اهدای خون اعلام آمادگی کنند تا بتوانیم جان افراد بیشتری را نجات بدهیم.

در حال حاضر۱۳ پایگاه انتقال خون در خوزستان فعال است.

خوزستان از جمله استان‌های کشور با بیشترین بیمار مبتلا به تالاسمی است که این بیماران روزانه به ۱۳۰ واحد خون نیاز دارند.

در روزهای اخیر اداره کل انتقال خون استان طی اطلاعیه‌ای نسبت به کاهش ذخایر خونی هشدار داده و از شهروندان برای مشارکت در اهدای خون دعوت کرده است.

 

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.