×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 8 خبر
سیل بندهای خوزستان همچنان تکمیل نشده مانده اند

کیامرث حاجی زاده در نشست  وضعیت تاب آوری رودخانه ها و وضعیت سدهای استان در اداره کل مدیریت بحران خوزستان اظهار داشت: کار گروه مقابله با سیلاب در مرداد ماه سال جاری به ریاست استاندار برگزار و تقسیم کار میان دستگاه های عضو ستاد پیشگیری انجام شد، علاوه بر نشست های ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و شورای آب و برق استان نیز به طور مرتب برگزار می شد که یکی از مهمترین مصوبات این نشستها ترمیم و استحکام بخشی سیل بندها در سراسر استان بود.

وی بیان کرد: یکی دیگر از دلایل  تکمیل نشده سیل بندها نبود اعتبارات است که این روزها بنا به شرایط خاص کشور و استان با این مساله درگیر هستند، البته از سوی دیگر نیز  بحران های متعددی در استان ایجاد شد که همه دست به دست هم دادند.

جانشین استاندار در ستاد پیشگیری و مقابله با بحران استان تصریح کرد: سیل بندها یکی از نقاط ضعف و از مهمترین بخش‌ها در روستاها و زمین‌های زراعی  هستند که پیش‌بینی آبگرفتگی در آنها وجود دارد لذا در مدت زمانی که تا بارندگی های پیش رو باقی مانده می‌بایست متولیان امر کار را جدی تر بگیرند و اکنون نیز اگر سیل‌بندی در دست ترمیم دارند باید هرچه سریعتر آن را به پایان برسانند.

وی توضیح داد: در کنار سیل بندها یکی دیگر از  مکانیسم‌های مهم برای مقابله با سیلاب بالا بردن میزان تاب آوری رودخانه‌های استان است، باید در نقاطی از رودخانه‌ها  استحکام بخشی دیواره رودخانه و لایروبی صورت گیرد یا در برخی نقاط مانند انتهای کرخه بازگشایی انجام شود.

حاجی زاده بیان کرد: با توجه به گزارش‌های اداره کل هواشناسی و سازمان آب برق استان در خصوص وضعیت حوضه‌های آبریز دز و کرخه است باید آمادگی کامل و جدی از امروز داشته باشیم و نباید  نسبت به این موضوع ریسک کنیم برای این منظور لازم است طی امروز و فردا بازدید میدانی از انتهای رودخانه کرخه انجام شود و اگر لازم است ماشین آلاتی به منطقه اعزام شوند و بازگشایی انتهای کرخه صورت گیرد چراکه یکی از معضلات ما در سیلاب اخیر نبود خروجی آب و پس زدگی بود.

وی گفت:  اکنون نیز بنا برگزارش سازمان آب و برق ظرفیت تاب آوری کرخه بیشتر از ۴۵۰ میلیون متر مکعب نیست  و دبی بیش از این میزان را از خود عبور نمی دهد، اگر دبی بیش از این میزان باشد  بعضی از مناطق  روستایی و زمین های کشاورزی در پایین دست ممکن است دچار آبگرفتگی شوند لذا با توجه به دستورات استاندار محترم کلیه دستگاه ها عضو ستاد باید در آمادگی کامل برای مقابله باشند  و با توجه به پیش بینی هواشناسی در خصوص بارندگی های آینده، دستگاه های متولی باید پروژه های در دست اجرا را کامل نمایند  و کلیه ماشین آلات و تجهیزات خود را آماده و در محل مستقر کنند.

آبگرفتگی در پهنه های سیلابی خوزستان قطعی است

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون اداره برنامه ریزی منابع آب اقداماتی را انجام داده است،  بعد از بارندگی اخیر شورای مشورتی  تشکیل شد و به صورت مفصل همه سناریوها برنامه‌ریزی شد و تصمیم بر این شد که در حوضه‌های آبریز مارون و  کارون حداقل خروجی‌ ممکن را داشته باشیم.

فرهاد ایزدجو با اشاره به ۲ حوضه آبریز کرخه و دز بیان کرد: در این حوضه ها نگرانی هایی نسبت وقوع سیلاب وجود دارد که مصوب شد خروجی در این ۲ سد به صورت تدریجی باشد لذا اکنون  خروجی سد کرخه به ۴۵۰ میلیون متر مکعب بر ثانیه رسیده است که این خروجی تدریجی صورت گرفت.

وی ادامه داد:  برای سد دز نیز  به محض این که آب سریز شد  و به بالاترین نقطه خود رسید بنا شد با توجه به آن خروجی را به ۷۰۰ متر مکعب برسانیم و پایین دست خودش را به ما برساند و با ما تطبیق دهد، در سد دز احتمال خروجی بیش از یک هزار و ۱۰۰ متر مکعب برای ثانیه در یک سال نرمال آبی، در حدود ۴۰ درصد است لذا احتمال وقوع آن بالا است.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: به دلیل محدودیت حجم ذخیره ای که سد دز دارد و بنا بر همه مطالعاتی که انجام شده، پخش سیلاب در آن قطعی است برای همین مساله مهم برای ما روستاها هستند تا دچار آبگرفتگی نشود لذا باید دایک ها در این مسیر تقویت شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر باید تمرکز را بر دایک‌های روستایی به ویژه در مناطق پایین دست حوضه آبریز دز گذاشت به عنوان مثال در منطقه آهو دشت که یکی از مناطق پایین دست است کار خاصی نشده و امکان آبگرفتگی روستا با وجود تکمیل نشدن دایک ها وجود دارد.

ایزدجو با تاکید بر بیمه محصولات و اراضی کشاورزی توضیح داد: اعداد و ارقام ورودی ها و خروجی‎ها نشان می‌دهد آب گرفتگی  در پهنه  سیلاب دشتها  قطعی است چراکه ظرفیت دز کم است و پخش سیلاب از موضوعات مهم آن است.

وی ادامه داد: در حوضه آبریز کرخه با توجه به وضعیت دایک ها خروجی بیش از ۴۵۰ جوابگو نیست  و این درحالی است که خروجی باید به ۷۰۰ برسد در حال حاضر نیز برای ایجاد نشدن آبگرفتگی خروجی را روی ۴۵۰ متر مکعب بر ثانیه نگه داشته ایم .

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: اگر بنا باشد خروجی کرخه را از این میزان فعلی افزایش دهیم باید یکی از فیوز پلاکهای کرخه باز شوند و گرنه مدیریت کرخه از دست خارج می‌شود لذا مهمترین و ضروری ترین کاری که پیشنهاد می شود استحکام بخشی دایک ها و بیمه اراضی کشاورزی است.

سه سامانه بارشی در راه خوزستان

مدیر کل هواشناسی خوزستان  با اشاره به این که تا پایان فرودین سال آینده  سه سامانه بارشی  وارد استان خوزستان می شوند بیان کرد: در روزهای یکشنبه و دوشنبه  هفته آینده یک سامانه وارد استان می شود  و در پنجشنبه و جمعه هفته آینده نیز سامانه دوم به استان می رسد که بنا بر مدل های بارشی مختلف این دو سامانه نرمال و متوسط هستند.

محمد سبزه زاری بیان کرد: سامانه سوم در تاریخ سوم تا پنج  فرودین سال ۹۹ وارد استان می شود که احتمال تقویت این سامانه وجود دارد، این سامانه ها تقریبا سامانه‌های خوبی هستند.

وی ادامه داد: در مجموع ما پیش بینی سیلاب را نمی توانیم داشته باشیم اما می توانیم اعلام کنیم که این سامانه های بارشی برآورد آبی خوبی را با خود به همراه دارند.

 

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.