×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
احداث و ترمیم ۱۸۰ کیلومتر سیل بند از سوی شرکت توسعه نیشکر

عبدعلی ناصری امروز (دوشنبه ۱۹ اسفند) در سلسله بازدیدهای مستمر از روند بازسازی ، ترمیم و تحکیم سیل بندها در مناطق پیرامونی کشت و صنعت های نیشکر با بیان این مطلب اظهار کرد: این سیل بندها در حاشیه شرق و غرب رودخانه کارون، حاشیه شرقی و جنوبی رودخانه دز و زهکش خارور و همچنین محدوده تالاب شادگان احداث، ترمیم و مقاوم سازی شده است.

وی افزود: احداث و بازسازی این سیل بندها موجب حفاظت از مناطق روستایی در مقابل سیل های پیش بینی شده خواهد شد و به طبع آن حفاظت از روستاها از طریق سیل بندها، خود مانع ورود سیلاب به زمین های کشت و صنعت های نیشکر می گردد و از بروز خسارت احتمالی ناشی از این حادثه جلوگیری خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تصریح کرد: با وقوع سیلاب فروردین ماه سال جاری ۴۰ هزار هکتار از اراضی نیشکر دچار آسیب جدی شدند و بیش از پنج هزار میلیارد تومان خسارت به مزارع نیشکر وارد شد اما با وجود خسارت های وارد شده به کشت و صنعت ها، وقفه ای در خدمات رسانی به مناطق پیرامونی در احداث و ترمیم سیل بندها ایجاد نشد.

وی تصریح کرد: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی همچون گذشته در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی و خدمات رسانی به مناطق پیرامون کشت و صنعت های نیشکر پیشگام بوده است.

ناصری اذعان داشت: با توجه به اینکه سیل اخیر به سیل بندها و موانع جلوگیری از آب در کنار رودخانه آسیب وارد کرد، ساخت و ترمیم سیل بند در دستور کار شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کار ساخت سیل بندها به طول ۱۸۰ کیلومتر از مردادماه سالجاری آغاز کردیم، افزود: مسیر سیل بندهای موجود در مجاورت شرکت های نیشکر رصد و شناسایی شده و سپس جاهایی که نیاز به ترمیم و یا ساخت موانع داشته، عملیات ساخت سیل بند را انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ادامه داد: نحوه ساخت این سیل بندها به گونه ای است که از ورود آب با دبی بالا جلوگیری می کنند و نگرانی ها در خصوص این موضوع را کاهش داده است.

وی همچنین تاکید کرد: اولویت اصلی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ساخت سیل بندها، ابتدا حفظ روستاها و جان مردم و بعد از آن، حفظ اراضی نیشکر از سیل های احتمالی است.

وی یکی از اهداف مهم در ایجاد سیل بندها را حفظ آب در رودخانه و عدم ورود آن اراضی کشاورزان عنوان کرد و گفت: از مجموع ۱۸۰ کیلومتر سیل بند ساخته شده، تنها ۲ کیلومتر باقی مانده که ظرف روزهای آینده این پروژه به اتمام می رسد.

ناصری با تاکید بر اینکه سیل بندها به شکل اساسی و با رعایت نکات ایمنی ساخته می شود، تشریح کرد: سیل بندها استحکام کافی را داشته و امکان عبور آب از سیل بندها وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: اگرچه ممکن است امسال سیلابی نداشته باشیم اما با توجه به بارندگی های گسترده ای که در حوزه های آبخیز وجود دارد و امکان تحمل آب در پشت سدها و در نهایت انتقال آب به پایین دست دور از ذهن نیست، اهمیت ساخت این سیل بندها دوچندان می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان کرد: سیل بندها نیم متر بالاتر از ارتفاع سیل بندهای سال قبل ساخته شده اند و تا دبی ۳ هزار متر مکعب بر ثانیه را می توانند کننرل کنند.

وی در ادامه مطلب فوق، اضافه کرد: ارتفاع سیل بندها از سطح زمین ۴ تا ۴.۵ متر و از سطح دریا ۱۱ متر است.

ناصری در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی برای اینکه ۱۸۰ کیلومتر سیل بند ساخته شده چه مناطقی را شامل می شود و از از ورود آب به چند روستا جلوگیری می کند، عنوان کرد: در حاشیه رودخانه دز، مناطق بامدژ و خاور و در حاشیه رودخانه کارون، شرق، غرب و جنوب که مجاور اراضی نیشکر بودند، سیل بندها بازسازی یا ایجاد شده اند که با این کار، از ورود آب ۱۷۸ روستا جلوگیری می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تاکید کرد: وظیفه داریم شرایط زندگی را برای مردمی که در مجاورت کشت و صنعت های نیشکری سکونت دارند بهبود دهیم و از آنان در شرایط سخت این چنینی حمایت کنیم.

ناصری توجه به مسئولیت های اجتماعی را جزو رئوس برنامه های شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی دانست و در این خصوص گفت: این شرکت در سیلاب بهمن ماه سال گذشته و فروردین ماه سال جاری از همان ابتدای تشکیل ستاد مدیریت بحران و هشدار سیل، همه امکانات و نیروهای خود را به منظور خدمات رسانی و امداد رسانی به مناطق مختلف بسیج کرد و اکنون نیز مجموعه توسعه نیشکر با تمام توان برای پیشگیری از وقوع سیلاب پیش بینی شده ،فعالیت و تلاش می کند.

وی تصریح کرد: این مجموعه بزرگ همزمان با تلاش برای تولید شکر، در قامت یکی از سازمان‎های پیشگام در کمک رسانی به مردم ظاهر شده و در حال حاضر با اعزام ماشین‎آلات متعدد درترمیم سیل‎بندها، ایمن‎سازی کریدورها و … در کنار مردم منطقه قرار دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر، ترمیم سیل بندها، خاکریزی، دایک های حفاظتی برای روستاها، آبرسانی به روستاها ، سوخت رسانی به کلیه ماشین آلات فعال در عملیات استحکام سیل بندها، بخشی از خدماتی است که از سوی شرکت های کشت و صنعت انجام می شود.

گفتنی است، در سیلاب فروردین ماه ۹۸، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با وجود خسارت های فراوان، با بسیج کلیه نیروها و امکانات خود به کمک ساکنین مناطق اطراف طرح های نیشکر که در محاصره سیل گرفتار شده بودند رفت و خدمات شایانی را به مردم آن منطقه ارائه داد.

به گفته استاندار خوزستان، خدمات شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به نحوی بود که این شرکت خود را فدا کرد تا از آسیب به شهرها و روستاهای پیرامونی جلوگیری کند و این اقدام مهم در مقطع زمانی سیلاب، قابل تقدیر است و این شرکت توانست در مجموع گام های مهمی در مهار سیلاب بردارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.