×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خوزستان؛ ۸ یا ۲۷؟

در شرایطی که کشور بحران‌های متعددی را پشت سر گذاشته و انتظار می‌رود در زمینه اطلاع‌رسانی در شرایط بحرانی، به تجربه قابل قبولی رسیده باشد، همچنان شاهد پراکندگی‌های آماری و عدم هماهنگی در زمینه اطلاع‌رسانی در شرایط بحرانی هستیم.

در ۱۰ روز گذشته که شاهد شیوع کروناویروس در کشور بوده‌ایم، وزارت بهداشت به صورت روزانه و از طریق سخنگوی خود (دکتر جهانپور)، راس ساعت ۱۴ هر روز آمار ابتلای جدید و موارد فوتی را در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار داده و این جای خرسندی است که در حالی که بسیاری از کشورها از بیان روزانه آمار مبتلایان امتناع می‌کنند، وزارت بهداشت به صورت مستمر آمار را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد. همچنین اعلام آمار از طریق سخنگو، مدل موفقی در بحث اطلاع‌رسانی بحران است که بسیاری از مجموعه‌های مرتبط با بحران، به این نتیجه رسیده‌اند که در شرایط بحرانی باید سخنگویی تعیین کنند و این تجربه پس از عملکرد موفق ملکی، سخنگوی آتش نشانی در بحران پلاسکو، تسری یافت.

با این وجود، در روزهای گذشته شاهد تناقض‌هایی در آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و مسئولان استان‌ها بوده‌ایم که این موضوع موجب بی‌اعتمادی مخاطبان رسانه‌ها به مسئولان بهداشت و درمان می‌شود. اگرچه تناقض در آمار، ممکن است به دلیل مسایل فنی شامل روند انجام آزمایش‌ها و همچنین تایید انستیتو پاستور و سپس اعلام آن از سوی وزارت بهداشت و یا تجمیع آزمایشات و ارائه گزارش تجمیعی در برخی استان‌ها باشد، ولی آنچه مسلم است مخاطب آمار روزانه را به حساب ابتلا در ۲۴ ساعت گذشته می‌گذارد و در نتیجه اگر آمار با عنوان میزان ابتلا در ۲۴ ساعت منتشر می‌شود، نمی‌توان گفت در استانی این آمار تجمیعی است و در استانی دیگر اینگونه نیست.

امروز دکتر جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت آمار ابتلای استان خوزستان در ۲۴ ساعت گذشته را ۲۷ مورد اعلام کرد و دقایقی بعد، دکتر احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز این آمار را ۸ نفر اعلام کرد و در توضیح این موضوع نیز گفت: طی آماری که لحظاتی پیش توسط دکتر جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت به عنوان آمار مبتلایان به کروناویروس در ۲۴ ساعت گذشته برای استان خوزستان بیان شد، مجموع آمار چندین روز گذشته این استان بود است و آمار صحیح برای ۲۴ ساعت گذشته به اشتباه توسط ایشان بیان شد. آمار مبتلایان قطعی استان خوزستان طی ۲۴ ساعت گذشته ۸ مورد جدید بوده است.

آنچه مسلم است، این تناقض حتی اگر دلیل فنی داشته باشد و به‌ گونه‌ای، هر دو سخنگو درست گفته باشند، باز هم موجب بی‌اعتمادی مخاطبان به رسانه‌های رسمی کشور می‌شود و در نتیجه لازم است متولیان امر در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین استانداری‌ها، در این زمینه به هماهنگی بیشتری برسند.

تان

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.