×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
ورود سامانه بارشی قوی به استان/ لزوم آمادگی اهواز پس از بارندگی، برای تردد در روز انتخابات/ تعلل برخی دستگاه های متولی در حوزه بحران پذیرفته نیست

جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان باتوجه به هشدارها در خصوص ورود سامانه بارشی به استان و بارش شدید و سیل آسا در حوضه های ابریز استان به ریاست غلامرضا شریعتی استاندار و رییس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ و با حضور کیامرث حاجی زاده، معاون استاندار و مدیر کل مدیریت بحران استان، مدیرکل دادگستری استان، فرماندهان ارتش و سپاه، مدیران کل دستگاه های اجرایی، معاونان فرمانداران و … در محل سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استان برگزار شد.

غلامرضا شریعتی ضمن اشاره به ورود دو سامانه بارشی در روزهای اول اسفند و هفته آینده به خوزستان اظهار کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده، سیلاب‌ها و روان‌آب‌های ناشی از این بارندگی‌ها قابل کنترل بوده و هیچ‌گونه نگرانی برای مناطق پایین‌دست وجود ندارد.

وی با تاکید بر اهمیت آمادگی در این شرایط افزود:با توجه به اینکه در پی بارش در اندیکا و شهرهایی مانند دزفول حتما جاری شدن سیلاب و روان‌آب را خواهیم داشت بنابراین باید ضمن مراقبت‌های لازم، برای کنترل سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها برنامه‌ریزی کرد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه توصیه‌های لازم و اطلاع‌رسانی به عشایر به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی انجام شود عنوان کرد: با توجه به پیش‌بینی بارندگی در اهواز، آبفا و شهرداری اهواز باید آمادگی لازم را داشته باشند.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌هایی که می‌شود مساله‌ای در پایین‌دست نخواهیم داشت و خوشبختانه این بارش‌ها، کم‌آبی کشاورزانی که کشت داشته‌اند را جبران خواهد کرد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه معمولا ۵۰ درصد روان‌آب‌ها در بهار جاری می‌شوند گفت: برنامه‌ریزی‌های سازمان آب و برق باید درست و به گونه‌ای باشد که ضمن هدر نرفتن منابع آبی، شرایط برای روان‌آب فروردین‌ماه و بهار فراهم شود.

وی افزود: آبفای روستایی و شهری، هلال احمر، اورژانس و دستگاه‌های مختلف باید آمادگی لازم را داشته باشند همچنین در صورت لزوم نیز باید ماشین‌آلات در نقاط مورد نیاز مستقر شوند تا در صورت بروز مشکل امکانات در منطقه حضور داشته باشند.

مدیر کل هواشناسی خوزستان  با اشاره به ورود یک سامانه بارشی قوی به استان از یکشنبه هفته آینده گفت: روز یکشنبه هفته آینده در پهنه حوضه آبریز  دز ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیمتر بارندگی در بازه زمانی ۲  روزه خواهیم داشت، همچین این سامانه حجم بالایی از بارندگی در حوزه کارون را نشان می دهد.

محمد سبزه زاری بیان کرد: این سامانه بارشی در اهواز ۳۰ تا ۴۰ میلیمتر بارندگی و  در مناطق پایین دست مانند آبادان و خرمشهر حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر بارش را به همراه دارد.

وی ادامه داد: پنجشنبه هفته جاری نیز مناطق شمالی و شرقی درگیر بارش باران هستند  و بر اساس مدل اروپایی بارندگی فردا در اهواز ۵ تا ۱۰ میلیمتر، در شمال خوزستان ۸۸ میلیمتر، در مسجدسلیمان و دزفول ۲۰ تا ۲۵ میلیمتر و در برخی شهرستان ها مانند شوشتر، حسینیه، باغملک، رامهرمز، بهبهان بارش های خوبی خواهد داشت.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با بیان این که براساس قانون جدید سازمان مدیریت بحران کشور وظایف هر دستگاه مشخص و ابلاغ شده گفت:  تمامی دستگاه‌های متولی موظفند بنا بر این قانون به وظایف خود عمل کنند، با توجه به پشت سرگذاشتن سیل ۹۷ و ۹۸ عقب بودن برخی دستگاه های نسبت به تکالیفشان پذیرفته نیست.

کیامرث حاجی زاده ادامه داد:  همه دستگاه های اجرایی در سطح استان متولی مدیریت بحران هستند اما برخی از دستگاه‌ها در این رابطه  مسئولیت مستقیم برعهده دارند از این رو هرگاه نشست اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران تشکیل می شود باید اولویت خود را حضور در نشست قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: حضور نداشتن غیرموجه  برخی دستگاه ها در نشست های ستاد پیشگیری به مافوق آنها در کشور اعلام خواهد شد، اگر دستگاهی که متولی مدیریت بحران است در نشستی که وظیفه دارد حضور پیدا نکند قطعا در هنگام بروز بحران خواهد لنگید.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به اینکه برخی از مناطق خوزستان از روز پنجشنبه درگیر با بارندگی هستند گفت: همه دستگاه‌ها  باید از همینک پای کار باشند و تمهیدات لازم اندیشیده شود نباید اقدامات لازم را به پس از باران موکول کرد.

وی افزود:  بنابر گزارش هواشناسی پیش‌بینی می‌شود در اهواز ۲۵ تا ۳۰ میلی‌متر بارندگی داشته باشیم لذا با این میزان بارش دچار پس زدگی فاضلاب خواهیم بود.

حاجی زاده با بیان این که نقاط بحرانی و آسیب پذیر در اهواز و دیگر شهرها مشخص و شناسایی شده اند توضیح داد: باید ماشین آلات شهرداری از هم اکنون در این نقاط بحرانی مستقر شوند.

صادق مرادی، رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به اینکه گاهی عدم توجه برخی دستگاه‌ها به مواردی کوچک سبب نارضایتی مردم می‌شود عنوان کرد: شروع برخی اقدامات را از سوی دستگاه‌ها می‌بینیم که در پایان به دلایل متعددی از جمله کمبود اعتبار، ناتمام رها می‌شوند.

وی افزود: ما باید تلاش کنیم تا پیش از پایان سال جاری پروژه هایی که بالای ۸۰ درصد  پیشرفت فیزیکی دارند به پایان برسند.

مدیرکل دادگستری خوزستان در رابطه با وضعیت آسفالت بیان کرد: این مسئله بارها در شورای شهر مطرح و بحث‌هایی به دنبال داشته اما اکنون ضرورت دارد که کار با جدیت پیگیری شود.

وی افزود: در رابطه با آبگرفتگی معابر نیز مدیران دستگاه های متولی باید حضور میدانی در منطقه داشته باشند چرا که دیدن مدیران در میدان عمل، مردم را امیدوار می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.