×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
تولید حدود ۸۰ هزار تن ورق عریض برای طرح گوره/ روند اجرایی پروژه گوره به جاسک طبق برنامه زمان بندی شده پیش می رود/ آزمایشگاه خوردگی فولاد اکسین بزرگترین آزمایشگاه خوردگی در کشور

وزیر نفت شامگاه دوشنبه در نخستین روز از سفر دوروزه خود به خوزستان به همراه جمعی از مدیران فولادی و شرکت ملی مناطق نفت ایران از خط تولید ورق های عریض و ورقهای API ( مورد استفاده در صنایع نفت و گاز) شرکت فولاد اکسین خوزستان بازدید کرد.

وزیر نفت پیش از این نیز با جمعی از مدیران فولاد و نفت در نشستی تخصصی درخصوص صنعت فولاد و تولید ورق های API حضور یافت.

همچنین با حضور زنگنه فاز نهایی آزمایشگاه خوردگی شرکت فولاد اکسین خوزستان به بهره برداری رسید.

ساختمان آزمایشگاه خوردگی فولاد اکسین متشکل از آزمایشگاه مکانیک، متالوگرافی و خوردگی فلزات است که عملیات ساخت آن از خردادماه سال جاری طبق برنامه و با بکارگیری پیمانکاران داخلی در راستای ارائه محصولات با کیفیت و مطابق استانداردهای صنایع مصرف کننده شروع شد و در ۱۵ شهریور ماه امسال اولین نمونه ورق در این آزمایشگاه تحت آزمایش قرار گرفت.

ظرفیت کاری آزمایشگاه خوردگی فلزات در هر نمونه آزمون بر اساس استاندارد، دارای ابعاد ۲۰.۱۰۰ میلی متر بوده که نمونه ها در روش تست HIC به مدت ۹۶ ساعت و در روش تست SSCC به مدت ۷۲۰ ساعت تحت آزمایش قرار می گیرند.

امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در این خصوص در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سفر به منظور پیگیری بحث ورق های سرویس ترش طرح گوره به جاسک انجام شده است؛ این طرح، پروژه خط انتقال نفت خام از جنوب غربی ایران به جنوب شرقی (گوره به جاسک) به طول هزار و ۱۰۰کیلومتر با نیاز ۳۶۶ هزار تن ورق است.

وی افزود: با توجه به تحریم های صورت گرفته و حمایت شرکت نفت فرصتی برای شرکت های داخلی پیش آمد که از مرحله سنگ تا لوله را بصورت داخلی بومی سازی کنند و بدین منظور زنجیره ای از فولاد مبارکه اصفهان، فولاد اکسین خوزستان و لوله سازی اهواز تشکیل شد که با همت آنها از مرحله سنگ تا لوله، بومی سازی شد.

ابراهیمی تصریح کرد: تا امروز نزدیک به ۸۰ هزار تن ورق تحویل داده شده، هدف ما افزایش ظرفیت تولید بوده که با پیگیری های وزیر نفت در دستور کار ما قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: ماهیت شکل گیری شرکت فولاد اکسین خوزستان مربوط به شرکت نفت و گاز است. در سنوات گذشته تمایل بیشتری به واردات محصولات نفت و گاز وجود داشته است که به دلیل تحریم ها فرصتی فراهم شد که به بومی سازی و استفاده از تجهیزات داخلی توجه بیشتری شود.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان، یادآور شد: آزمایشگاه خوردگی فولاد که امروز به دست وزیر نفت به بهره برداری رسید، بزرگترین آزمایشگاه خوردگی کشور و یکی از الزامات طرح گوره به جاسک است.

وی تاکید کرد: امیدواریم با توجه به تغییر رویکردی که در مجموعه فولاد اکسین رخ داده است بتوانیم در سایر پروژه های شرکت گاز نیز حرکت های مثبتی انجام دهیم، البته تولیدات آنها انجام شده و ورق، بومی سازی شده است.

همچنین مسعود کرباسیان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت ملی ‌نفت ایران برای هماهنگی و تعامل هرچه بیشتر با شرکت های فولاد مبارکه، اکسین خوزستان و لوله سازان همواره در تلاش است چرا که ایجاد فضای همکاری، به روند اجرایی این طرح بزرگ نیز شتاب بیشتری می بخشد.

وی افزود: شرکت نفت به عنوان کارفرما و تامین کننده منابع مالی این طرح وظیفه ایجاد هماهنگی میان بخش های مختلف را بر عهده دارد و در بازدیدهای خود از شرکت های مربوطه برای رفع مشکلات احتمالی تلاش می کند .

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در ابتدای اجرای طرح انتقال نفت از گوه به جاسک به دلیل مشکلاتی در بحث تامین ورق ، با تاخیر در انجام کارها مواجه بودیم اما در حال حاضر روند اجرایی به خوبی در ‌حال پیشرفت است.

تورج دهقانی مدیرعامل شرکت متن در حاشیه این بازدید اظهار کرد: توانایی در شرکت فولاد اکسین خوزستان برای تولید ورق سرویس ترش ایجاد شده است تا برای طرح گوره به جاسک مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: این طرح قرار است با اجرای هزار کیلومتر خط لوله ۴۲‌اینچ فعال شود.

مدیرعامل شرکت متن تصریح کرد: شرکت فولاد اکسین خوزستان در این طرح حلقه میانی تولید لوله است. در این طرح حلقه اول توسط شرکت فولاد مبارکه تولید می شود و در حلقه دوم ورق مورد نیاز توسط شرکت فولاد اکسین تولید خواهد شد و سپس لوله سازان داخلی این ورق ها را تبدیل به لوله می کنند.

دهقانی عنوان کرد: موفقیت این طرح بر اساس زمان بندی به راندمان و کارکرد شرکت فولاد اکسین بستگی دارد. این شرکت تا کنون نهایت تلاش خود را برای پیشبرد اهداف طرح انجام داده و توانسته است تعهد تولید ۲۵ هزار تن ورق عریض در ماه را عملی کند.

وی با بیان اینکه روند اجرای طرح انتقال نفت از گوره به جاسک مطلوب است اما باید بهتر شود، گفت: کل طرح گوره به جاسک ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشرفت فیزیکی در بخش زودهنگام طرح حدود ۵۰ درصد است.

دهقانی خاطرنشان کرد: برای این طرح همچنین ساخت ۵۰ عدد پمپ را در اختیار ۳ سازنده برتر داخلی قرار داده ایم که هم اکنون این پمپ ها در حال ساخت هستند.

وی افزود: ۱۵ پیمانکار اجرایی در بخش های مختلف در پهنه یک هزار کیلومتری اجرای این طرح مشغول به کار هستند.

مدیرعامل شرکت متن گفت: تا کنون حدود ۲۰۰ کیلومتر لوله تولید شده است. همچنین جوشکاری این لوله ها نیز از حدود یک ماه گذشته آغاز شده است و روند آن نیز ادامه‌ دارد. این شتاب باید حفظ شود تا بتوانیم به برنامه زمان بندی مورد نظر برسیم.

دهقانی بیان کرد: این نوید را خواهیم داد که بخش زودهنگام طرح گوره به جاسک در سال ۹۹ به بهره برداری برسد تا نفت و میعانات گازی را در سواحل مکران داشته باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.