×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
عزم دولت برای جبران عقب ماندگی‌ دشت آزادگان جدی است/ افتتاح سیلو در دشت آزادگان، مشکلات کشاورزان را مرتفع می‌کند

سیلوی ۴۰ هزار تنی شهدای دشت آزادگان در کیلومتر چهار جاده سوسنگرد به هویزه روبه‌روی روستای البوعفری دشت آزادگان بهره برداری شد. این سیلو با هدف تحویل و ذخیره سازی محصول گندم کشاورزان این منطقه ساخته شده است.

زمین‌های کشاورزی مرغوب و قابل کشت در منطقه دشت آزادگان و ظرفیت بالای کشاورزی منطقه در راستای اجرای هرچه سریعتر این طرح موثر بوده‌اند.

این طرح شامل پنج سیلوی فلزی است که در یک راستا به ارتفاع ۳۰ متر به صورت تکی پشت سر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

ظرفیت هر سیلو هشت هزار تن است و برای هر یک از سازه ها بطور مستقیم یک فنداسیون بتنی با مقطع دایره‌ای به قطر حدود ۲۱ متر به انضمام ۴۸ عدد شمع بتنی به ارتفاع ۲۸ و ۲۲ متر نصب شده است.

این سیلو دارای اتاق کنترل مانیتورینگ و سیستم پی ال سی جهت کنترل تمام اتوماتیک تجهیزات و ماشین آلات است.

همچنین سوله سرپوشیده واردات به مساحت ۳۵۰ مترمربع، ۲ عدد بونکر فلزی یکی جهت صادرات گندم به ظرفیت ۵۰ متر مکعب و دیگری برای ذخیره خاک و فضولات به ظرفیت حدود ۳۰ مترمکعب پیش بینی شده است.

انبار روباز چادری به مساحت پنج هزار و ۲۰۰ مترمکعب نیز برای سیلوی شهدای دشت آزادگان احداث شده است.

همچنین از مزایا و محاسن دستگاه نمونه بردار اتوماتیک به کار رفته در این سیلو می‌توان به حداقل زمان نمونه برداری گندم از کامیونت آزمایشگاه، ضریب ایمنی و کارکرد، عدم نیاز به سبک و کابین، امکان نمونه برداری از سطح تا کف کامیون و از بین بردن تقلب و جاسازی گندم نامرغوب اشاره کرد.

آغاز به کار مراحل تحقیقاتی این پروژه از سال ۱۳۸۵ بوده که پس از وقفه در عملیات اجرایی در مقاطع مختلف سرانجام در سال ۱۳۹۷ با تغییرات مدیریتی و تامین اعتبار به میزان ۳۲ میلیارد ریال توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران عملیات تکمیلی پروژه تسریع و درنهایت با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال در بهمن ماه ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید.

حسینعلی امیری دراین آیین اظهار کرد: مردم این منطقه دین خود را به اسلام و نظام ادا کردند و اگر ما امروز دارای امنیت هستیم و دشمن جرات ندارد چشم طمع به این کشور داشته باشد، حاصل ایثارگری و جهاد شهدا، آزادگان و جانبازان است و همه ما مدیون این عزیزان هستیم.

وی افزود: در هشت سال دفاع مقدس مردم دشت آزادگان باوجود آسیب دیدن از جنگ و حکومت بعثی، اما ثابت و استوار ماندند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور بیان کرد: پس از هشت سال دفاع مقدس به دلیل وجود میدان‌های مین در این منطقه، دولت نمی‌توانست سرمایه گذاری و اشتغالزایی در این منطقه داشته باشد.

امیری در پایان گفت: دشت آزادگان در تولید گندم سهم قابل توجهی دارد تا پیش از این کشاورزان برای تحویل محصولات دچار زحمت می شدند اما با ساخت این سیلو، مشکلات قابل توجهی از مردم دشت آزادگان، هویزه و سوسنگرد حل خواهد شد.

خدارحم امیری‌زاده مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان اظهار کرد: خوزستان دارای ۲۸ سیلوی دولتی و خصوصی است و این سیلو هشتمین سیلوی دولتی استان است.

وی افزود: خوزستان ۸ سال است که پرچمدار تولید گندم است و این استان گندم ۱۲ و نیم میلیون نفر را تامین می‌کند.

امیری زاده با بیان اینکه در خوزستان ۱۶ و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر گندم، در استان خوزستان برنجِ ۳۰ میلیون نفر و شکرِ ۳۱ میلیون نفر تامین می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان بیان کرد: با توجه به وجود اراضی مستعد کشاورزی و گندم خیز بودن این شهرستان و تولید سالانه ۳۰ هزار تن گندم و فقدان مراکز ذخیره گندم در این شهرستان‌، این سیلو به بهره برداری رسید.

وی عنوان کرد: از ویژگی های ممتاز این سیلو، موقعیت مناسب مکانی است که بین شهرستان‌های هویزه و سوسنگرد واقع است. همچنین وجود ساختمان استراحت برای کشاورزان و رانندگان و سیستم اندازه گیری دمای گندم، از دیگر ویژگی های این مرکز است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.