×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
استقلال اقتصادی مورد تاکید دولت است/ حرکت کشور از مونتاژکاری به سمت نوآوری شروع شده است

حسینعلی امیری در آیین افتتاح پالایشگاه پارس پترو که شامگاه ۱۶ بهمن در شوشتر برگزار شد، اظهار کرد: کشور در سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه هیات حاکمه نابخرد و رئیس جمهور غیر قابل پیش‌بینی آمریکا به سر می‌برد.

وی بیان کرد: در روزهای اولیه که حضرت امام (ره) انقلاب را رهبری می‌کرد و بعد از آن نیز مقام معظم رهبری، هدف‌گذاری‌هایی را برای اداره کشور در نظر داشتند و خوشبختانه استقلال سیاسی کشور خیلی زود با هزینه‌های بسیار سنگین و فداکاری‌های مردم عزیز و شریف و تقدیم هزاران شهید به وجود آمد و امروز نیز از جنبه اقتصادی و سیاسی کاملا مستقل هستیم و مثل دوره حکومت گذشته نیست که دیگران برای کشور تصمیم و رهبران ما بخواهند از دیگران اجازه بگیرند.

معاون پارلمانی رییس جمهور ادامه داد: خدا را شکر انقلاب اسلامی توانست معادلات منطقه را تغییر بدهد و اکنون نه‌ تنها دارای استقلال سیاسی، بلکه کشور تاثیرگذار در منطقه و دنیا هستیم؛ به لطف رهبری‌های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری و همچنین عنایت خاصه خداوند متعال، استقلال سیاسی کشور کاملا حاصل است.

وی افزود: در حوزه‌های دیگر نیز کارهای قابل توجه و گام‌های بسیار بلندی برداشته شده است. یکی از ضرورت‌های غیرقابل اجتناب که در سال‌های اخیر همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است و در دوره تدبیر و امید نیز همواره آقای روحانی آن را به عنوان یک سیاست راهبردی پیگیری کرده‌اند، استقلال اقتصادی و بحث عدم وابستگی به خارج است. معمولا کشورهایی که به دنبال استقلال سیاسی هستند، زمانی آسیب‌پذیری استقلال سیاسی‌شان کاهش پیدا می‌کند که از نظر اقتصادی نیز مستقل بشوند.

امیری گفت: در همین شرایطی که سخت‌ترین تحریم‌ها به ما اعمال می‌شود، اگر وابستگی اقتصادی‌مان به خارج کاملا قطع می‌شد و اقتصاد مقاومتی به معنی که مدنظر مقام معظم رهبری است را برخوردار بودیم، هیچ اتفاق خاصی در کشور پیش نمی‌آمد.

وی بیان کرد: آسیب‌پذیری‌هایی که داریم برای این است که استقلال اقتصادی که مدنظر و شایسته مردم عزیز و شریف ما است، دارای فاصله است. امروز به درستی از بخش اقتصاد مقاومتی و توجه به توان داخلی بهره‌مند هستیم و تحقق اقتصاد مقاومتی نیز قطعا استقلال اقتصادی را به وجود می‌آورد که ضامن استقلال سیاسی کشور نیز خواهد بود.

امیری افزود: بنابراین طرح‌هایی که با رویکرد اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر طراحی شده‌اند و به بهره‌برداری می‌رسند، گام‌های بسیار بزرگی هستند که استقلال اقتصادی را تضمین می‌کنند و استقلال سیاسی نیز است. ضمن اینکه مولد ثروت بوده و ایجاد اشتغال خواهد کرد. سطح درآمد خانوارها را هم بالا می‌برد و باید بدانیم امروز هر کسی به عنوان سرمایه‌گذار و کارآفرین در این عرصه‌ها حضور پیدا می‌کند باید نگاه‌مان به آن‌ همچون نگاه به مجاهدان عرصه‌های جهاد اقتصادی باشد.

وی گفت: این پروژه بزرگ و در نوع خود مهم در شهر دارالمؤمنین شوشتر ایجاد شد که باید از خانواده قلی‌زاده تشکر کرد زیرا از نظر صرفه‌جویی در مصرف ارز و همچنین ایجاد اشتغال تاثیرگذار است. ضمن اینکه این کار بسیار مهم است و باید به دست‌اندرکاران کار خداقوت گفت. اینکه برای تعداد ۱۳۰ نفر مستقیما شغل ایجاد شود، کار کمی نیست و قطعا تعدادی هم شغل غیرمستقیم ایجاد شده است و قطعا این موضوع در درگاه الهی ذخیره آخرت قرار می‌گیرد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این آیین گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان و رونق تولید را در طرحی که امروز افتتاح کردیم می‌بینیم.

برات قبادیان با بیان اینکه این طرح در شرایط تحریم ظالمانه به ثمر نشسته است، افزود: این فناوری‌ها شاید در شرایط عادی خیلی مهم نباشند اما در شرایط فعلی و بر مبنای اقتصاد دانش بنیان اهمیت دارند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران از نظر تربیت منابع انسانی فنی، مهندسی و علوم کاربردی رتبه دوم جهان را دارد که سرمایه بزرگی است که با این خودباوری و تکیه بر دانش بومی می‌توانیم در مدت کوتاهی به جایگاهی رفیع دست یابیم.

وی افزود: ظرفیت تولید این کارخانه پارس پترو ۵۰۰ هزار تن انواع حلال، بنزین و گازوئیل است که برای راه اندازی این شرکت یک هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که ۵۰ میلیارد ریال آن از محل تسهیلات بانکی تامین شده است.

قبادیان گفت: این طرح به طور مستقیم برای ۱۳۰ نفر و غیرمستقیم برای ۲ هزار نفر اشتغالزایی کرده است.

وی بازار هدف این شرکت را کشورهای حوزه خلیج فارس عنوان کرد و افزود: این شرکت هم اکنون محصولات تولیدی را به کشور پاکستان پیش فروش کرده و ماهانه حدود ۱۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد.

در ادامه غلامرضا شریعتی اظهار کرد: در طول ساخت این پروژه، همیشه همراه بوده‌ایم و پیش از این نیز در جریان ساخت پروژه، سه بار در محل حضور پیدا کرده بودم و جلساتی برای حل مشکلات موجود برگزار کردیم و خدا را شکر پروژه به نتیجه رسید.

وی بیان کرد: در خصوص حل مساله نقدینگی برای خرید نفت سنگین نیز مشکلی وجود ندارد و به رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت دستور دادم که کارهای مربوطه را سریع انجام دهد و مبلغ ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار مسئولان مربوطه قرار خواهیم داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.