×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
۲۲ درصد از اسناد خزانه در خوزستان جذب شده است/ ۹۰ درصد درآمد خوزستان در۱۰ ماه نخست امسال از محل دریافت مالیات بوده است/ افزایش۲۰۰ درصدی ارزش معاملات بورس خوزستان نسبت به سال گذشته

سید علی موسوی در نشست خبری مدیران استانی شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در خوزستان که در محل اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان برگزار شد، با بیان اینکه فردا پروژه هایی با حضور مشاور ریس جمهور افتتاح خواهند شد، اظهار کرد: افتتاح و بهره‌برداری از ۲۳ پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری خارجی ۵ میلیون دلاری در دهه فجر امسال در منطقه آزاد اروند انجام خواهد شد.

به گزارش”تابناک” وی افزود: این پروژه‌ها در زمینه‌های تولید قطعات گچی پیش‌ساخته، انواع هیدروکربن‌های نفتی، مجتمع پزشکی و اداری، انواع پیچ و مهره، انواع لوازم‌ التحریر، تابلو برق و پایانه صادراتی آبزیان هستند که سرمایه این پروژه ها توسط بخش خصوصی تامین شده است. با افتتاح این پروژه ها برای ۳ هزار و ۶۹۲ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: در سال رونق تولید، تمرکز ما در منطقه آزاد اروند بر حمایت از صنایع کوچک و متوسط و تلاش جهت تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز بخش صنعت بوده است که در این راستا از ابتدای سال تاکنون هفت پروژه راکد غیرفعال را فعال کرده‌ایم که میزان سرمایه‌گذاری این پروژه ها حدود ۲ هزار میلیارد ریال بوده و برای ۷۱۲ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

موسوی افزود: این پروژه ها در زمینه تولید سدیم فسفات، فرآوری کنجد، آب آشامیدنی، هیدروکربن‌های نفتی و انواع روغن‌های تصفیه مجدد و تجهیزات پالایشگاهی و تولید پوشاک هستند. همچنین در حال حاضر ۱۷۷ واحد صنعتی فعال در منطقه آزاد اروند فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به توسعه صادرات غیرنفتی، گفت: منطقه آزاد اروند به قطب صادراتی فولاد، محصولات شیمیایی، صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، شیلات و خرما تبدیل شده است به گونه ای که در سال گذشته صادرات تولیدات منطقه ۱۷۰ میلیون دلار بوده که این رقم امسال به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار صادرات خواهد رسید؛ عراق، چین، کویت، عمان، امارات، قطر، نیوزلند و استرالیا کشورهای مقصد صادراتی ما هستند.

موسوی عنوان کرد: حجم سرمایه‌گذاری جذب شده در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۵ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه مدت مشابه سال گذشته- که ۱۱ هزار میلیارد ریال بوده- ۳۸ درصد رشد داشته است. این میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی، تجارت، گردشگری و خدماتی انجام شده است.

وی تصریح کرد: با حضور مشاور رییس جمهور و استاندار خوزستان از ۳۵ بسته سرمایه‌گذاری که به صورت امکان‌سنجی و پیش امکان‌سنجی و بر اساس مطالعات بازار انتخاب شده اند رونمایی خواهیم کرد. این طرح‌ها در زمینه احداث بازارچه ماهی و میگو، طرح تولید عطر و ادکلن، طرح تولید ورق و درب چوب پلاست، احداث پارک آبی روباز و سرپوشیده، طرح تولید شیشه سکوریت و مجتمع چاپ و بسته‌بندی است.

معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ ، ۳۰ پروژه سرمایه‌گذاری با ارزش ۸۰ هزار میلیارد ریال و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژ ها موجب ایجاد ۴ هزار و ۷۲۸ شغل مستقیم و ۱۴ هزار و ۳۰۹ شغل غیرمستقیم خواهند شد. همچنین این پروژه ها در زمینه ذوب فولاد، کک نفتی خام، مجتمع‌های تجاری و اداری، نیروگاه خورشیدی، فولاد پی وی سی، پوشاک، هتل ۴ ستاره، فراورده‌های مواد غذایی، سردخانه و انبار است.

موسوی گفت: بر اساس آمار ارائه شده توسط تامین اجتماعی منطقه از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۵ هزار و ۴۳ نفر شغل جدید و بیمه اولی در بخش‌های مختلف صنعت، گردشگری،  تجارت و خدماتی ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: سازمان منطقه آزاد اروند جهت تنظیم بازار کالا و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم منطقه و خوزستان به ایجاد بزرگ‌ترین کشتارگاه صنعتی گوشت گرم جنوب غرب کشور و همچنین ایجاد کارخانه‌های فرآوری برنج و چای در منطقه اقدام کرده است.

معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: یکی از پروژه های مهمی که فردا افنتاح خواهند شد، ایکس ری کامیونی در مرز تجاری شلمچه با ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار است. همچنین با توجه به بحث توریست درمانی بزرگترین مجتمع پزشکی منطقه آزاد اروند با ۸۳ مطب پزشکی و اعتبار ۷۲۰ میلیارد ریال و پروژه بزرگترین واحد تولید پیچ و مهره جنوب غرب کشور با سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی از دیگر پروژه هایی است که فردا افتتاح خواهند شد.

موسوی تصریح کرد: از هفته آینده با همکاری پلیس راهور تعویض پلاک های قدیم خودروهای اروندی را آغاز خواهیم کرد. بنابراین تمام افرادی که خودروهای اروندی با پلاک قدیم دارند از هفته آینده می توانند جهت دریافت پلاک جدید اقدام کنند.

وی در خصوص کارت های سوخت پلاک های قدیم، تصریح کرد: در خوزستان ۵۵ هزار خودروی اروندی وجود دارد که ۱۸ هزار خودرو از این تعداد پلاک جدید دارند و کارت های سوخت این خودروها از طریق پست توزیع شده است. اطلاعات ۲۶ هزار خودروی دیگر توسط منطقه آزاد تهیه و در اختیار پخش و پالایش قرار داده شده است که اکنون کارت سوخت ۲۰ هزار و ۸۰۰ خودرو آماده شده و کارت سوخت ۵ هزار خودروی دیگر در مرحله تولید قرار دارد که امیدواریم ظرف یک تا دو هفته آینده آماده شوند.

معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: در حال حاضر برای توزیع کارت سوخت نیازی به مراجعه حضوری نیست و دارندگان خودروی اروندی پلاک قدیم با مراجعه به سامانه ای که پیش بینی شده، اطلاعات خود را بروز و کارت سوخت را در شهرستان خود دریافت کنند.

محسن کاویانی نیز در این نشست بیان کرد: ۴۷ درصد از این میزان سرمایهگذاری در خوزستان معادل یک میلیارد و ۲۷۷ میلیون دلار جذب شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۳۰ شرکت سرمایه‌گذار خارجی در خوزستان مجوز فعالیت دارند.

وی همچنی گفت: در ۱۰ ماه نخست امسال درآمد خوزستان با ۹۵ درصد تحقق نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد رشد داشته است.

کاویانی افزود: میزان درآمد خوزستان در ۱۰ ماه نخست امسال ۶۱ هزار میلیارد ریال بوده که ۹۰ درصد این میزان درآمد از محل دریافت مالیات است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای پرداخت حقوق کارکنان در خوزستان اختصاص و پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه کلیه دستگاه‌های اجرایی تا تیر سال آینده برای جذب اسناد خزانه مهلت دارندافزود: به مسوولان دستگاه های اجرایی توصیه می کنیم که در جذب اسناد خزانه بهتر عمل کنند؛ اسناد خزانه دستگاهی که عملکرد ضعیفی دارد به دستگاه با عملکرد مناسب اختصاص داده می شود.

وی گفت: تنها ۲۲ درصد از سهمیه اسناد خزانه خوزستان توسط دستگاه‌ها که شامل ۲ هزار و ۹۴۰ میلیارد ریال اسناد است جذب شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان ادامه داد: با وجود شرایط تحریم فعلی و کم بودن پول نقد اسناد خزانه، شرایط بسیار خوبی برای تامین اعتبار طرح‌ها و پروژه ها فراهم است.

جهانشاه ارزانی  مدیرکل امور مالیاتی خوزستان اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که سازمان مالیاتی با آن مواجه است، فرهنگ مالیات است که باید مردم در این زمینه آگاه شوند.

وی با بیان اینکه عدم مشارکت برخی اصناف در پرداخت مالیات باعث می‌شود، دولت نتواند هزینه‌های جاری را تامین کند، افزود: اگر امروز به منابع داخلی و مالیاتی تکیه نکنیم، با چالش‌های بسیار بدتر از چالش‌های نظامی روبرو خواهیم شد. بنابراین فرهنگ مبارزه با پرداخت مالیات باید در بین مردم جا بیافتد که این وظیفه برعهده اهل رسانه و مطبوعات است.

مدیرکل امور مالیاتی خوزستان با اشاره به فعالیت ۳ هزار و ۷۰۰ نفر در حیطه پزشکی در خوزستان، ادامه داد: در این راستا، سازمان امور مالیاتی جهت ثبت‌نام صنف پزشکان و مشاغل مربوط به اصناف پزشکی فراخوانی داد تا صندوق فروش خود را به سیستم امور مالیاتی معرفی کنند.

ارزانی با بیان اینکه در خوزستان فعالیت پزشکی متنوع و در پی آن درآمدهای ناشی از آن بسیار بالا است اما سطح مشارکت این افراد تنها ۳۷ درصد بوده است، خاطرنشان کرد: در خوزستان شاید سهم خدمات پزشکی در تولید ناخالص ملی بسیار بالا باشد اما زمانی که پزشکان چنین عدم مشارکتی را از خود بروز می‌دهند، از سایر اصناف چه انتظاری باید داشته باشیم؟

وی ادامه داد: پس از پیگیری‌های مکرر نتوانستیم پزشکان را قانع کنیم که صندوق فروش خود را به نظام امور مالیاتی معرفی کنند و میزان کمی از آن‌ها در این زمینه مشارکت داشتند؛ با این وجود چگونه می‌خواهیم دیگر اصناف را قانع کنیم؟

ارزانی با بیان اینکه از ابتدای سال آینده، تبصره ماده ۹۷ قانون مالیات در ایران اجرا خواهد شد، عنوان کرد: طبق این تبصره تصمیم داریم اظهارنامه برآوردی را به جامعه معرفی کنیم که در این زمینه باید مردم آگاه شوند تا اظهارنامه بر مبنای توزیع داشته باشند.

مدیرکل امور مالیاتی خوزستان بیان کرد: جوامعی که پیشرفت کرده‌اند، به دلیل مالیات بوده است. جامعه باید به پرداخت مالیات اعتقاد داشته باشد و مالیات یعنی سهم مشارکت شهروند در آن چیزی که از دولت انتظار دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح جامع مالیاتی در کشور و اینکه رسانه‌ها باید جهت مبارزه با فرار مالیاتی پیشتاز باشند، بیان کرد: سهمیه خوزستان در نظام مالیاتی سال گذشته ۹۱ یا ۹۲ درصد درآمدها معادل ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم در سال جاری بیشتر پیش‌بینی شده است.

ارزانی با اشاره به فعالیت ۸۰ شهرداری در خوزستان، افزود: در بحث ارزش افزوده یکی از وظایف سازمان امور مالیاتی، توزیع و پرداخت مالیات ارزش افزوده بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است که سال گذشته ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمدهای برخی از شهرداری‌ها از محل ارزش افزوده تامین و امسال نیز تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان بین شهرداری‌ها توزیع شده است. همچنین ۵۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض آلایندگی‌ها بین شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و عشایر استان توزیع شده است.

مدیرکل امور مالیاتی خوزستان گفت: همچنین در بخش مالیات‌های مستقیم، درآمدهای مالیاتی خوزستان ۳۰ تا ۴۰ درصد پیش‌بینی شده است و مابقی درآمدها در بخش غیرمستقیم و ارزش افزوده پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: همچنین ۱۵ صنف جدید مکلف به معرفی صندوق‌های فروش خود به سازمان‌های امور مالیاتی شده‌اند و عدم ارائه تکالیف مالیاتی به منزله فرار مالیاتی تلقی می‌شود. سال آینده نظام امور مالیاتی کشور با همکاری دستگاه‌های امنیتی و قوه قضاییه دادگاه‌های ویژه رسیدگی به فرار مالیاتی تشکیل خواهد داد و انتظار می‌رود مردم در این زمینه آگاه شوند تا شاهد فرار مالیاتی نباشیم یا به حداقل ممکن برسد.

ارزانی با اشاره به فرار مالیاتی در جنوب، مناطق آزاد و ویژه خوزستان گفت: این مناطق فرارهای سازمان‌یافته‌ای داشته‌اند که در این زمینه ۲۳ هزار میلیارد تومان کشف فساد داشته‌ایم و پرونده‌ها در این زمینه در دادگاه در حال رسیدگی است.

در ادامه غلامرضا بلوطی میرزا، ناظر گمرکات خوزستان نیز ضمن اشاره به عملکرد گمرک در استان، اظهار کرد: درآمد گمرک خوزستان در سال جاری تا کنون بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با ۲۳ هزار میلیارد ریال سال گذشته، با رشد ۵ درصدی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه شهرهای بندر امام خمینی، اهواز و خرمشهر به ترتیب بیشترین صادرات را داشته اند، افزود: در سال جاری تا کنون، ۹ میلیارد و ۱۵۷ میلیون دلار صادرات داشته ایم که ۸۰ درصد آن ارزشی و ۱۳ درصد آن وزنی است.

بلوطی میرزا محصولاتی چون پتروشیمی، فولاد، گاز، هیدروکربن، ماهی و سیب زمینی را عمده محصولات صادراتی خوزستان عنوان کرد و گفت: کشورهای عراق، چین، امارات، هند، کویت و اندونزی مقصد های صادراتی ما هستند.

ناظر گمرکات خوزستان مجموع صادرات از مرزهای شلمچه و چزابه در سال جاری را ۷۳۹ میلیون دلار خواند و تصریح کرد: در مدت زمان مشابه ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار واردات داشتیم که ۵ میلیارد و ۱۸۷ میلیون دلار آن از بندر امام خمینی بوده که عمدتا کاهای اساسی بوده است.

وی رتبه کشور در صادرات از نظر وزنی و ارزشی را سوم عنوان کرد و یاد آور شد: خوزستان از نظر وزنی رتبه نخست و از نظر ارزشی رتبه سوم را دارد.

بلوطی میرزا در خصوص پروژه هایی که در دهه فجر امسال افتتاح یا کلنگ زنی می شوند، گفت: ساختمان های جدید چوئبده و چذابه افتتاح خواهند شد؛ همچنین ۵۰ واحد در بندر امام خمینی و بزرگترین مرکز شماره گذاری خودرو در خوزستان نیز کلنگ زنی خواهند شد که امیدواریم تا اوایل سال آینده افتتاح شوند.

همچنین نیلوفر بحریه در این نشست با اشاره به عملکرد بورس منطقه ای خوزستان اظهار کرد: ارزش معاملات در خوزستان در سال ۹۷،  ۱۰ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۹۶، ۱۰۱ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین ارزش معاملات خوزستان در ۱۰ ماهه سال جاری ۲۴ هزار و ۹۹۳ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش داشته‌ایم. این ارزش معاملاتی با کسر معاملات آنلاین است.

مدیر تالار بورس خوزستان تصریح کرد: همچنین در سال ۹۷، ۲۲ شرکت فعال کارگزاری در خوزستان وجود داشته که این تعداد در سال جاری به ۲۹ شرکت افزایش یافته است.

وی با اشاره به تعداد بازرسی‌ها از شرکت‌های فعال خوزستان بیان کرد: ۳۰ مورد بازرسی بورسی و فرابورسی در ۱۰ ماهه سال جاری از این شرکت ها انجام شده است.

بحریه اظهار کرد: همچنین سهام ۱۶ شرکت استانی در بازار سرمایه خرید و فروش می‌شود که هشت شرکت از این شرکت ها در بازار پایه و هشت شرکت در بازار بورس و فرابورس فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: همچنین شرکت فولاد خوزستان، فولاد کاویان، نورد لوله اهواز، پتروشیمی فناوران، پتروشیمی آبادان، پتروشیمی فجر، پترشیمی امیرکبیر، پتروشیمی فارابی، پتروشیمی مارون، پتروشیمی غدیر، کربن‌ ایران، سیمان بهبهان، سیمان خوزستان، سیمان کارون، فارسیت اهواز و شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه خوزستان شرکت هایی هستند که در بازار سرمایه قابلیت معامله سهام را دارند.

بحریه تصریح کرد: در ۱۰ ماهه امسال ۸۷ هزار و ۵۹۲ نفر در سامانه سجام ثبت‌نام کردند که خوزستان از این نظر در بین ۳۱ استان، جایگاه ششم را به خود اختصاص داده است.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.