×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
بهره‌برداری از ۱۳۰۰ کلاس درس در خوزستان تا پایان سال/ نبود توازن فرصت آموزشی در خوزستان باید بررسی شود

علی قربانی در جلسه کارگروه ارتقاء بخشی به شاخص های آموزش و پرورش خوزستان در خصوص امضاء تفاهم نامه در زمینه ساخت فضای آموزشی و تامین نیروی انسانی، میان اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان و دانشگاه شهید باهنر کرمان، اظهار کرد: موضوع قرارداد عبارت است از تعهد واحد پژوهشی به انجام کار تحقیقاتی تحت‌ عنوان فاز (۱) طرح پژوهشی ملی با عنوان «سند توسعه فضاهای آموزشی استان خوزستان» از طریق خدمات پژوهشی است که حسین غضنفرپور عضو هیأت علمی بخش جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری به عنوان مجری طرح انتخاب شده است.

وی افزود: مدت زمان قرارداد از تاریخ ابلاغ آن به مدت چهار ماه و مبلغ قرارداد سه میلیارد و دویست میلیون ریال است.

قربانی با اشاره به اینکه تلاش های خوب و پیگیری های مستمری در خصوص امضاء تفاهم نامه در زمینه ساخت فضای آموزشی و تامین نیروی انسانی صورت گرفته است، بیان کرد: کار از یک ماه پیش شروع شده مقدمات آن در ستاد فراهم شده، البته کمک اصلی را رؤسای مناطق آموزش و پرورش به این طرح خواهند کرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با بیان اینکه این طرح برای اولین بار در سطح کشور انجام‌ می شود، ادامه داد: اگر قرار بود این طرح بدون کمک انجام شود، شاید به ۲ سال زمان نیاز داشت، اما ما ظرف مدت ۴ ماه و یا زودتر آن را به سرانجام خواهیم رساند.

وی در خصوص فواید طرح امضاء تفاهم نامه در زمینه ساخت فضای آموزشی و تامین نیروی انسانی، اشاره کرد: اشراف اطلاعاتی بهتر به مناطق یکی از این فواید است که اگر این طرح با کمک معاون وزارت در هیأت دولت تصویب و اعتبارات ویژه ای برای آن در نظر گرفته شود، میتواند ماندگار و ریشه ای باشد و دیگر مدیران نیز میتوانند از این طرح برای ارتقاء شاخص های استان استفاده کنند.

قربانی با بیان اینکه بیش از ۶۵۰۰ فضای آموزشی و بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر دانش آموز در خوزستان وجود دارد، تصریح کرد: ۱۰ هزار کلاس تخریبی و ۱۰ هزار کمبود کلاس درس در خوزستان وجود دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به تلاش های استانی و کشوری در جهت ارتقاء سطح کیفی فضای آموزشی استان، گفت: خیرین مدرسه ساز استان با کمک های بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در سال برای ساخت مدارس، خوزستان را همواره در رتبه های اول حضور خیرین مدرسه ساز در کشور قرار داده اند، همچنین اعتبارات استانی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان که معادل اعتبارات چند استان است، تخصیص اعتبارات ملی بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان به استان، همچنین کمک های ارگان هایی مانند وزارت نفت (بیش از ۵۰ میلیارد تومان در سال)، شرکت های پتروشیمی، و… موجب اقدامات ارزشمندی در استان شده است.

وی با اشاره به جمع آوری کلاس های درس کانکسی از مناطق شهری و روستایی، عنوان کرد: مقرر شده است که این‌کلاس های کانکسی به مدارس عشایری ارسال شود؛ همچنین تا پایان سال بیش از ۱۳۰۰ کلاس درس را تحویل خواهیم داد.

قربانی مشکلات استان را با وجود اعتبارات زیاد، بزرگ و پیچیده خواند و تاکید کرد: عدم توزیع مناسب ساخت مدارس در شهرها و حومه شهرها و روستاها، حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ‌استان به ویژه کلان شهر اهواز، عدم توسعه فضاهای فنی حرفه ای، کار و دانش و سالن های ورزشی، عدم وجود مراکز مناسب برای دانش آموزان استثنایی در تمام شهرهای استان خوزستان، عدم تامین فضای مناسب برای دانش آموزان عشایر استان، نیاز شدید به تجهیزات سرمایشی، کولر، آبسردکن و استهلاک بالای این وسایل با توجه به شرایط اقلیم خوزستان در کنار مسائل قومی و تعصباتی که در خصوص تحصیل دختران و جابجایی دانش آموزان دختر بین شهرها و روستاها وجود دارد، از جمله مشکلات و چالش های بزرگ‌ استان خوزستان است.

همچنین عبدالرسول عمادی در این جلسه اظهار کرد: این کارگروه در اولین سفر استانی توسط وزیر با حضور معاونین، مدیران استان خوزستان و مدیرکل نوسازی استان تشکیل شد. پس از جنگ هشت ساله، استان خوزستان همواره مورد توجه قرار گرفت اما همچنان شاهد نبود توازن در برخی شاخص‌های آموزشی نسبت به میانگین کشوری در استان هستیم. خوزستان چکیده‌ای از ایران است و همه ویژگی‌هایی که در استان وجود دارد را می‌توان در کشور دید. در واقع استان خوزستان، ایران کوچک است.

وی افزود: تاکید وزیر بر این بود که باید مطالعه دقیق و جامعی درباره استان شود که قابل تعمیم به بقیه استان‌ها نیز باشد. در بیان وزیر سه نکته وجود داشت و در کار و مطالعه جامع درباره شرایط استان خود نیز باید به این سه حوزه توجه کرد. این سه حوزه شامل فضای آموزشی، نیروی انسانی و عدالت آموزشی است. ایجاد فرصت‌های آموزشی بسیار هوشمندانه مطرح شد چراکه شاهد عدم توازن شدیدی از جهت برابر نشدن فرصت‌های آموزشی هستیم.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در سال‌های گذشته در تحلیل امتحانات نهایی، معاون وقت وضعیت نمرات دانش آموزان استان را به سه دسته قرمز، سبز و زرد تقسیم کرده بود. در واقع باید در همه حوزه‌ها استان را در این سه دسته دید. چراکه در بخشی از مناطق استان وضعیت از نظر تجهیزات و نیروی انسانی با میانگین کشور برابری می‌کند و وضعیت خوبی دارد، در برخی مناطق وضعیت متوسط است و برخی نیز محروم هستند. بنابراین در استان عدم توازن از نظر فرصت‌های آموزشی و پژوهشی وجود دارد.

عمادی بیان کرد: پس از تشکیل کارگروه از معاونین درخواست شد که شاخص‌های آموزشی، پرورشی، ورزشی، امکانات و فضا را بررسی کنند. این شاخص‌ها در شهرستان‌های خوزستان پایش، دریافت و ویرایش شدند و در اختیار مجری این طرح قرار گرفتند. مجری مطالعه شاخص‌ها از دانشگاه کرمان است چون پیش از این در حوزه آموزشی مطالعاتی انجام داده بودند.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای مهم ترسیم چهره و تصویری از وضعیت آموزشی در استان خوزستان است، تاکید کرد: پس از انجام این مطالعه و ترسیم سیمای استان در سه حوزه فضای آموزشی، نیروی انسانی و عدالت آموزشی، کار اصلی آغاز می‌شود. باید مطالعه جامع و کارشناسی شده در سطح استان انجام شود. هر چقدر مدیران در اجرای این کار مشارکت جدی‌تری داشته باشند و همکاری کنند، هم کار خود را بهتر انجام می‌دهند و هم می‌توان این پروژه بزرگ ملی را در زمان کوتاه‌تری به پایان رساند و مطالعه جامع درباره استان خوزستان انجام می‌شود.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مطالعه وضعیت آموزشی در استان بسیار مهم است، گفت: پیشنهاد می‌کنم که از سند جامعی که تهیه می‌شود، ۴۰ سند برای ۴۰ منطقه آموزشی استان خوزستان تدوین شود. مطالعه باید بر مبنای کار علمی و دقیق انجام شود تا مدیران بعدی نیز از این سند استفاده کنند.

عمادی در پایان گفت: ما قول دادیم که برای انجام مطالعه درباره وضعیت آموزش و پرورش استان پای کار باشیم چرا که مطالعه، گام اول است. ما ابتدا می‌خواهیم توصیفی از وضعیت آموزشی استان داشته باشم و بر مبنای آن پیگیری‌های بعدی را انجام دهیم. پس از انجام این مطالعه، بر اساس وضعیت هر منطقه آموزشی، منابعی تامین و توسعه آموزشی استان را پیگیری می‌کنیم. مدیران استانی باید فرصت را مغتنم بشمارند و پای کار باشند. توصیه می‌کنم که مدیران خود مستقیما وارد این کار شوند و همه باید مشارکت جدی داشته باشند. با توجه به اینکه بخشی از نیروها با بازنشستگی از دست می‌روند و از طرفی ورودی دانشجو در دانشگاه فرهنگیان کافی نیست، در سال‌های آینده وضعیت آموزش و پرورش از نظر نیروی انسانی بغرنج‌تر می‌شود.

در ادامه علیرضا کاظمی در این نشست بیان کرد: تشکیل این سند یک فرصت ارزشمند برای آموزش و پرورش خوزستان و کشور است و باید در کنار توسعه فضای آموزشی به موضوع مهم تربیت دانش‌آموزان در این سند توجه شود.

وی با اشاره به اینکه مطالبه مردم از آموزش و پرورش نیز موضوع تربیت است بیان کرد: مهم ترین دغدغه رهبر معظم انقلاب نیز مقوله فرهنگ و تربیت است و از مجری این پروژه علمی نیز خواستار نگاه تربیتی به این سند هستیم.

کاظمی گفت: تدوین این سند نیاز به پشتوانه مالی و اجرایی دارد و باید ضمانت اجرایی آن از وزیر آموزش و پرورش گرفته شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از ۵۱ شاخص مدنظر در آموزش و پرورش خوزستان ۲۵ شاخص در جایگاه مناسبی هستند.

کاظمی ادامه داد: باید موقعیت‌های تربیتی را در کنار تدریس به دانش‌آموزان در قالب برنامه‌های پرورشی و ورزشی ارایه دهیم.

وی گفت: در حوزه پرورشی در هر منطقه آموزشی به وجود یک اردوگاه ، ۲ دارالقرآن و ۲ کانون پرورشی نیاز است.

کاظمی بیان کرد: معاونت پرورشی وزارتخانه قول همکاری و تامین اعتبار برای ارتقای شاخص‌های پرورشی و تربیتی دانش‌آموزان خوزستان را می دهد.

همچنین مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: یکی از مسائلی که باید در سند ارتقابخشی به شاخص‌های آموزش و پرورش خوزستان در نظر گرفته شود، فضاهای ورزشی هستند چرا که فضاهای ورزشی مانند فضاهای آموزشی هستند.

وی افزود: نباید فضاهای ورزشی در خارج از مدارس ساخته شوند، زیرا  از اکثر فضاهای خارج از مدارس، اشخاصی غیر از دانش‌آموز استفاده می‌کنند و بهره‌وری فضاهای بیرون از مدرسه، حداقل است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.