×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
مدیران آموزش و پرورش انتصابات را بر اساس سند توسعه انجام دهند/ ۴۷ درصد معلمان ابتدایی خوزستان با مدرک غیرمرتبط تدریس می‌کنند

غلامرضا شریعتی در جلسه کارگروه ارتقابخشی به شاخص‌های آموزش و پرورش خوزستان که در مجموعه فرهنگی فجر اهواز برگزار شد، ضمن قدردانی از وزیر آموزش و پرورش برای تشکیل این کارگروه و تلاش برای ارتقای وضعیت آموزشی خوزستان، اظهار کرد: اجرای طرح ارتقابخشی به شاخص‌های آموزش و پرورش خوزستان که در واقع کیفی کردن آن است، کار بسیار ارزنده‌ای است. البته در گذشته نیز اقداماتی در این زمینه انجام شده و مطالعاتی نیز صورت گرفته است اما تاکنون کار جامعی که در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری به این شکل که منجر به ارتقا شاخص‌های آموزش و پرورش شود، نداشته‌ایم.

وی افزود: از این بابت ممکن بود گاهی منابع به هدر می‌رفتند و یا کمکی به ارتقای کیفیت آموزش نمی‌کرد. ما قول می‌دهیم که برنامه‌ها و منابع خود را در راستای برنامه جامعی که توسط آموزش و پرورش تدوین می‌شود، تنظیم کنیم.

استاندار خوزستان بیان کرد: برنامه و سند جامع آموزش و پرورش باید به گونه‌ای باشد که فرا دستی و فرا دولتی باشد تا همه متعهدانه در جهت عملیاتی کردن آن حرکت کنند. این کار باید کاملا تخصصی، علمی و فنی انجام شود تا همه خود را متعهد به اجرای آن بدانند.

شریعتی با بیان اینکه باید تلاش خود را بکنیم تا در مسیر برنامه‌ای که تدوین شود، حرکت کنیم، گفت: همه مسئولان آموزش و پرورش استان و نوسازی مدارس باید به این طرح متعهد شوند. ما نیز تعهد می‌دهیم که حوزه‌های اجتماعی خود را ملزم کنیم تا در چارچوب سندی که تدوین می‌شود، فعالیت کنند و کسی خارج از این برنامه عمل نکند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش محل تربیت و انسان‌سازی است. اگر آموزش و پرورش خود را متعهد به عملکرد برنامه محوری کند، سایر دستگاه‌ها نیز برنامه محور خواهند شد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه ما نباید انتظار داشته باشیم که نتایج این برنامه را به زودی مشاهده کنیم، گفت: امیدواریم این مطالعه به سندی منجر شود که به رشد و ارتقای رتبه آموزش و پرورش خوزستان منجر شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان نیز گفت: به دستور وزیر آموزش و پرورش کارگروه ارتقای شاخص های آموزش و پرورش خوزستان در سطح وزارتخانه با حضور معاونان وزارتی برای نخستین بار در کشور در این استان تشکیل شده است.

کوروش مودت با اشاره به اینکه فعالیت این کارگروه در بستر کار کارشناسی انجام می شود، افزود: چالش نیروی انسانی، فضای آموزشی و عدالت آموزشی از محورهای فعالیت این کارگروه است که برای رفع این چالش ها یک سند چشم‌انداز در حال تدوین است.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه درمان آموزش و پرورش تدوین این سند چشم انداز  است، گفت: در دولت نیز باید سهمی برای اجرای این سند در نظر گرفته شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: آموزش و پرورش خوزستان در حوزه نیروی انسانی با ۱۶ هزار و ۱۷۰ نفر کمبود رو به رو است و هم اکنون ۳۰ درصد فضاهای آموزشی در خوزستان فرسوده است و نیازمند رفع کمبود حدود ۲۰ هزار کلاس درس و بازسازی  ۱۰ هزار کلاس درس هستیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست بیان کرد: تدوین سند توسعه آموزش و پرورش خوزستان یک کار جهادی،و یک برنامه و نقشه راه بر اساس داده‌های میدانی است که از این مدل می توان برای تهیه سند در سایر استان ها نیز استفاده کرد.

رضوان حکیم زاده بیان کرد: نرخ پوشش تحصیلی دوره ابتدایی در خوزستان ۹۷.۹۹ است که نرخ مناسبی است.

وی گفت: ۴۷.۹ درصد از نیروی انسانی در دوره ابتدایی با مدرک غیر مرتبط مشغول به کار هستند و میانگین کشوری آن نیز ۴۸ درصد است این در حالی است که بر اساس سند تحول بنیادین معلمان در دوره ابتدایی باید بر اساس مدرک مرتبط جذب شوند.

حکیم زاده افزود: با وجود آمار بالای دانشکده‌های علوم تربیتی باید برنامه‌ریزی شود تا دانشجویان بیشتری در این دانشکده‌ها تحصیل کنند تا در دوره ابتدایی از نیروهای مرتبط استفاده شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به استاندارد تراکم در کلاس های درس ادامه داد: استاندارد تراکم در کلاس درس ۲۰ نفر و تراکم مطلوب ۲۶ نفر است و نباید بیش از این تعداد تراکم کلاس درس در مدارس وجود داشته باشد. مدرسه مطلوب مدرسه‌ای است که فضای علمی و آموزشی مناسبی داشته باشد و از فضای کارگاهی و آزمایشگاهی برخوردار باشد.

حکیم زاده با بیان اینکه در کنار تامین فضا برای دانش‌آموزان باید به فکر تربیت آنها نیز باشیم افزود: فضای مدارس باید تاثیر مثبتی را در روحیه دانش‌آموزان ایجاد کند.

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: خوزستان در بحث پوشش نوآموزان دوره پیش دبستانی در کشور پیشتاز بوده و امید است الگویی برای سایر استان‌ها باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.