×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
۸.۸ میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی سدهای خوزستان برای مهار سیلاب احتمالی

داریوش بهارلویی اظهار داشت: در پی هشدار هواشناسی مبنی بر وقوع بارش شدید در حوضه‌های کارون، کرخه و دز و تشکیل ستاد مدیریت بحران وزارت نیرو، کارگروه برنامه‌ریزی، پایش و پردازش سیلاب در سازمان آب و برق خوزستان تشکیل جلسه داده و آخرین وضعیت سدها و بارش‌ها را بررسی کرده است.

وی با اشاره به آماده باش واحدهای این سازمان در زمان بارندگی افزود: در حال حاضر سد کرخه ۲ میلیارد مترمکعب، سد دز ۱.۳ میلیارد مترمکعب و حوضه کارون ۴.۷ میلیارد مترمکعب حجم خالی دارد، به این ترتیب قابلیت مهار بارش‌های بالادست و مهار هر گونه سیلاب احتمالی در سدهای استان وجود دارد.

به گفته وی برآوردها افزایش رواناب را نشان می‌دهد، اما طبق خروجی مدل‌ها و برآوردهای انجام شده سیلاب خاصی نخواهیم داشت.

بهارلویی با بیان اینکه بارش در حوزه‌های میانی و پایین دست سدها، خارج از کنترل سدهاست اضافه کرد: اگر چه طبق پیش بینی‌ها احتمال فعال شدن حوضه میانی در نتیجه بارش وجود دارد، اما برآوردها نشان می‌دهد که به دلیل توزیع مکانی بارش که کمتر مناطق پایین دست سدها را شامل می‌شود، احتمال افزایش شدید رواناب و سیلاب ناگهانی در این مناطق و یا مسیل‌ها کم خواهد بود.

وی توصیه کرد: در این روزها مردم از نزدیک شدن به رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کرده و از سفرهای غیرضروری بپرهیزند، همچنین اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنند زیرا بسیاری از پیام‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود شایعه بوده و صحت ندارد.

بازگشت خشکسالی به خوزستان

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در ادامه گفت: فعلا نیازی به کاهش خروجی سدهای استان نبوده و در حال حاضر خروجی سد دز ۱۵۰ مترمکعب درثانیه، خروجی سد کرخه ۱۵۰ مترمکعب درثانیه، خروجی سد گتوند (کارون) ۲۸۰-۲۶۰ مترمکعب درثانیه و خروجی سد مارون ۱۵ مترمکعب درثانیه است، تنظیم خروجی‌های آب از سدها بر اساس پیش بینی بارش و نیاز مصارف در پایین است.

وی با اشاره به کاهش ۴۴ درصدی آوردها در حوضه مارون، افزود: در سال آبی جاری، همه حوزضه‌های خوزستان به استثنای حوضه کرخه، نسبت به شرایط نرمال و طبیعی  با کاهشی بیش از ۲۰ درصدی روبرو هستند که نشان دهنده خشکسالی ملایم در استان است، اگر چه در حوضه و سد مارون خشکسالی متوسط حاکم شده ، در حوضه و سد کرخه شرایط طبیعی است.

بهارلویی اضافه کرد: ورودی به سدها و رودخانه‌های استان نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته (۹۸-۹۷) ۴۷ درصد و نسبت به متوسط ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: آوردها از ابتدای سال آبی جاری (مهر ماه) تا کنون نسبت به مدت مشابه پارسال ۴.۶ میلیارد مترمکعب کاهش داشته، در مدت مشابه سال آبی قبل ۹.۹ میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدها و رودخانه‌های استان شده، در حالی که امسال ۵.۳ میلیارد مترمکعب آب وارد شده است، بنابراین نسبت به شرایط طبیعی قابل انتظار این کاهش ۱.۶ میلیارد مترمکعب است که جبران این کسری بستگی به میزان بارش ها در ماه‌های آینده دارد.

سیف الله آقا بیگی مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ۲۶ دی ماه با اشاره به پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش بارندگی در استان های غرب و جنوب غرب کشور، نسبت به احتمال وقوع سیلاب در رودخانه های کارون و دز در روزهای آینده هشدار داده است.

 

 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.