×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شهرداری اهواز در جهت توسعه ورزش همگانی تلاش می‌کند/ ورزش‌های همگانی در خوزستان توسعه می یابد

تفاهم‌نامه‌ همکاری برای گسترش ورزش همگانی بین اداره کل ورزش وجوانان، شهرداری‌های استان و هیات ورزش همگانی خوزستان، روز شنبه در آیینی به امضا رسید.

در این تفاهم‌نامه که با موضوع همکاری در جهت گسترش ورزش‌های همگانی در خوزستان صورت گرفت، مقرر شد سه ارگان با همکاری یکدیگر امکانات ورزشی را در اختیار عموم مردم قرار دهند.

هدف از عقد این تفاهم‌نامه، بهبود سلامت جسمی و نشاط اجتماعی با حداقل هزینه در خوزستان است.

در این آیین شهرداران ۸۲ شهر خوزستان حضور داشتند که دیدگاه خود را در این زمینه بیان کرده و برخی از بندهای این تفاهم نامه مورد بررسی قرار گرفت.

موسی شاعری در این آئین اظهار کرد: شهر دارای روح و کالبد است و شهر را اگر یک موجود زنده ببینیم توجه به روح شهر به همان اندازه لازم است که توجه به کالبد نیاز است.

وی گفت: مشکلات شهرداری‌ها بسیار زیاد است، ایرادهای جدی به قانون‌هایی که وجود دارد چه در زمینهٔ درآمدی و چه در زمینهٔ اداره شهرها وارد است و امیدواریم مجلس آینده فکر اساسی‌تری در این زمینه داشته باشد.

شاعری عنوان کرد: با شرایط فعلی و وجود بی مدیریتی واحد شهری، مدیریت شهرها بسیار دشوار است.

شهردار اهواز بیان کرد: شهرداری‌ها تعهدات بسیار زیادی بر عهده شأن گذاشته شده است، اختیاراتشان با وظایفی که برعهده آنها گذاشته شده یکی نیست و دخالت‌های مختلفی نیز در این زمینه صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: احمدی نژاد در زمان ریاست جمهور عنوان کرد «۲۳ وظیفه دولت باید گرفته شود و به شهرداری‌ها داده شود و اختیارات و منابع درآمدی باید داده شود» و در همان جمع معاون اول او نیز حضور داشت و او را مکلف کرد که این برنامه در دولت انجام شود از آن زمان تاکنون محقق نشده است.

شاعری گفت: در شهرداری‌ها ما مشکلات متعددی را داریم، شهرهای ما فاقد زیرساخت‌های لازم هستند، از اهواز که کلان‌شهر است و شاید بودجه‌اش بسیار از دیگر شهرهای استان بیشتر باشد تا کوچک‌ترین شهر استان ما از لحاظ زیرساختی با مشکل روبرو هستیم.

وی بیان کرد: در شهرداری اهواز برای سال آینده پیش‌بینی بودجه جاری ما نزدیک به دو برابر کل درآمد شهرداری در سال قبل است که این کار را بسیار دشوار می‌کند.

شهردار اهواز با بیان اینکه ورزش همگانی رکن اصلی توسعه آن شهرداری و مدیریت شهری است، افزود: امروز در شهر اهواز ۷۸ زمین چمن مصنوعی دارد که بخش عمده آن تخریب شده است و وظیفه ما توسعه شهر، ارائه خدمت و سرویس مناسب است، اما شهری توسعه‌اش پایدار خواهد بود که زنده باشد و طبعاً یکی از این موضوع‌ها توسعه ورزش‌های همگانی است.

در ادامه امید حاجتی با اشاره به برنامه های هیات ورزش همگانی در شهرهای مختلف استان، اظهار کرد: حدود ۷۵ درصد جمعیت استان در مناطق شهری است و البته به این معنی نیست که ما برای روستاها برنامه نداریم. به هر حال انعقاد تفاهم نامه برای توسعه و ترویج ورزش همگانی در کشور نمونه شد و تاکنون نیز چنین تجربه مشابه ای با همکاری ۸۲ شهرداری وجود نداشته است. این کار در نوع خود، کم نظیر یا بی نظیر است.

وی با بیان این امسال توجه ویژه به ورزش همگانی خوزستان در دستور کار قرار گرفته و بستر آن نیز مهیا شده است، گفت: در این راستا توافقاتی با وزیر ورزش داشتیم و با حمایت استاندار نیز در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مصوب کردیم که از ظرفیت ماده ۵۳ استفاده کنیم؛ طبق این ماده، دستگاهای اجرایی می توانند یک درصد از اعتبارات خود، اعم از هزینه ای و عمرانی را در حوزه ورزش هزینه کنند که طبق مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه خوزستان، قرار شد این مبلغ در حوزه ورزش همگانی هزینه شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان کرد: هدف این است که با توسعه و ترویج ورزش های همگانی خوزستان بیش از پیش به نشاط و سلامت اجتماعی در بین اقشار مختلف مردم استان توجه کرد.

وی عنوان کرد: انتظار ما از شهرداران سراسر استان این است که تا پایان سال، حداقل سه رویداد ورزش همگانی گروهی را در شهرهای خود برگزار کنند و ورزش صبحگاهی و شامگاهی نیز مدنظر قرار دهند. هیات ورزش های همگانی خوزستان هم در خدمت شهرداری ها است تا بستر اجرای برنامه های نرم افزاری فراهم شود و در کنار آن نیز بتوانیم زیرساخت های مورد نیاز را فراهم کنیم.

حاجتی بیان کرد: دو تفاهم نامه دیگر در حوزه ورزش های همگانی خوزستان در دستور کار است که یکی از این تفاهم نامه ها با مجموعه سپاه استان به امضا رسید. در این زمینه ۲۱۹ سالن ورزشی استان که زیر نظر سپاه هستند با مشارکت استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان تکمیل خواهند شد و در نهایت برای توسعه ورزش همگانی به بهره برداری مشترک خواهند رسید.

وی افزود: تفاهم نامه همکاری با مجموعه نوسازی مدارس و آموزش و پرورش خوزستان آماده شده است. این تفاهم نامه مهم است و انقلابی در حوزه زیرساخت های ورزش همگانی و محلات ایجاد خواهد کرد؛ ما مدارس را به امکانات ورزش همگانی تجهیز خواهیم کرد و آموزش و پرورش نیز در مدارس را در شیفت عصر باز خواهد گذاشت تا زمینه استفاده مردم محلات و هیات همگانی از ظرفیت آموزش و پرورش در توسعه ورزش همگانی و ایجاد نشاط اجتماعی فراهم شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری توسعه و ترویج ورزش های همگانی خوزستان با شهرداری های سراسر استان، گفت: برنامه ریزی ما به این صورت است که اولویت به شهرهایی که دارای محرومیت بیشتر هستند، داده شود و این یک اقدام حمایتی است.

وی با اشاره به نگرانی برخی از شهرداران درباره چگونگی انجام این کار مشترک نیز عنوان کرد: برنامه های مشترک را سخت نگیرد زیرا شاید باتوجه به تجربه کمتر در انجام کارهای مشترک، این نگرانی وجود دارد.

حاجتی در پایان نیز گفت: هزینه کردن در ورزش، هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است و می تواند به گروه های سنی مختلف کمک کند تا کمتر دچار مشکلاتی در بخش سلامتی و اجتماعی شوند.

 همچنین مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان در این آیین گفت: خوزستان سرشار از استعدادها در رشته‌های مختلف ورزشی بوده و از سوی دیگر سرزمینی با مشکلات بسیار زیاد است لذا ورزش یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد نشاط و امید در جامعه است.

افشین حیدری با بیان اینکه کارهای خوبی در حوزه عمرانی ورزش همگانی شروع شده افزود:پارسال با حمایت سازمان مدیریت برنامهریزی خوزستان تعداد زیادی وسایل ورزشی بین شهرداری‌های استان توزیع کردیم؛ همچنین به تمام شهرداری ها تجهیزات جاده سلامت اهدا شد و کارهای خوبی در راستای توسعه فضاهای ورزشی روباز صورت گرفت.

وی ادامه داد: ایجاد یکصد زمین چمن ورزشی در خوزستان پیش بینی شده که اعتبار آن ابلاغ شده و اکنون در مرحله فراخوان است؛امیدواریم هرچه زودتر کار نصب چمن این زمین ها شروع شود. توزیع لوازم ورزشی بین مدارس خوزستان به ویژه در شهرهای کم برخوردار از دیگر اقدامات ما در راستای توسعه ورزش همگانی بود.

وی افزود: انتظار داریم تمامی شهرداران با همدلی یکدیگر در جهت توسعه ورزش همگانی گام برداشته تا زیرساخت‌های خوبی در ورزش این استان ایجاد، و بتوانیم میزبان رویدادهای ورزشی خوبی در شهرستان ها باشیم.

در پایان شهاب صدیقی اظهار کرد: باید در انجام کارهای مختلف بر اصولی و علمی بودن آن توجه کرد.

وی افزود: ورزش در جامعه موجب ایجاد شور و نشاط در شهرها می‌شود که تعامل بین بخشی کمک شایانی به تحقق این مهم می‌کند.

مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان تصریح کرد: در شهرداری‌ها بر اساس ضوابط بودجه‌ای ملزم به یک سری هزینه کرد در این خصوص هستیم که کمک به دسته‌جات تیم‌های باشگاهی و محلی یا ورزش‌های خاص از جمله آنها است.

صدیقی عنوان کرد: اگر این هزینه کرد را عمومی کنیم می‌توانیم نتیجه بهتر و رضایتمندی بیشتری در بین شهروندان داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در جامعه‌ای که مردم آن به ورزش اهمیت می‌دهند و آمار مشارکت مردم در ورزش‌های همگانی بالا است آن جامعه از پویایی بیشتری برخوردار است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.