×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
شهرداری بندر امام خمینی الگویی برای سایرین ! نوشتاری از علی عبدالخانی
علی عبدالخانی

وقتی چند ساعت باران بر سر اهواز باریدن گرفت تازه مباحث کهنه و نخ نما شده و تهوع آور مسئولان ! مبنی بر متولی دفع و هدایت آبهای سطحی شهرداری است یا شرکت آب و فاضلاب؟! شروع شد.

مردم بی سابقه ترین زیان و ضرر و اذیت و آزار ناشی از ورود فاضلاب به معابر و منازلشان را تجربه کردند و از طرف دیگر مدیران صفر کیلومتر و بی تجربه مسئولیت این بحران را به همدیگر حواله می دهند.

آبفا که بیشترین اعتبارات را دریافت کرده تا اوضاع گذشته ی اهواز را بهبود ببخشد، بدترین عملکرد را بویژه در طرح موسوم به انقلاب – زکی زاده داشته و هیچکس از سرنوشت طرحهای بی فایده ی ان شرکت اطلاع دقیقی ندارد.

از ابتدای سال جاری بسیار شنیده ایم که مدیریت آبهای سطحی در دستور کار قرار گرفته اما وقتی باران اخیر بر سر اهواز و کوت عبدالله ریخت، همه متوجه شدیم که مدیران ضعیف و غیر متخصص هیچ اقدامی در این زمینه صورت نداده بودند و تنها هنرشان توجیه ضعف های آشکار و پنهانشان بوده است‌.

آری، عدم وجود مطالعات درخصوص طراحی کانال‌های دفع آب‌های سطحی و اقدام عاجل در این زمینه به بزرگترین بحران فاضلابی کشور در مرکز استان خوزستان تبدیل شد.

جالب است که تا این لحظه مسئولان ارشد بجای بازخواست مسئولان اصلی این مصیبت، بنوعی از آنها دفاع یا در برابر ضعف واضح آنها سکوت اختیار کرده اند.

نگارنده این سطور به دلایل بسیار مشخص اطلاع کافی از وضعیت بندر امام ره دارد و می داند که این شهر تا سال ۹۷ جزو شهرهای بحرانی در زمینه ی دفع و هدایت آب های سطحی پس از باران بود اما چه شد که آن شهر در بارانهای اخیر که بلحاظ حجم بسیار بیشتر از اهواز بود سربلند بیرون آمد، این همان نکته ای است که باید به آن پرداخت و شورائیان شهرهای اهواز، کوت عبدالله و… را به توجه به آن باید دعوت کرد. شهرداری بندر امام با اطلاع کامل از مناطق پستِ و آبگیر شهر اقدام به تهیه ی طرحی در این زمینه نمود و ان طرح را بدون هیاهو در ابتدای سال ۹۷ به مرحله اجرا گذارد.

فواید منحصربفرد طرح مزبور که با استفاده از منابع داخلی شهرداری در اوایل سال ۹۸ به بهره برداری رسید در باران اخیر به بار نشست و مشکلات همیشگی شهر بواسطه ی این طرح بطور نسبی ناپدید گردید. طرح شهرداری بندرامام مبتنی بر اصلاح خطوط عبوری دفع آبهای سطحی برخی مناطق، باز کردن مسیر بعضی مجاری مسدود، پاکسازی کامل مجاری و ایجاد اتصالات شبکه ای بمنظور تسهیل حرکت و هدایت آبهای سطحی بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.