×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اختیارات نفت در خوزستان نباید به دیگر مراکز تصمیم‌گیری منتقل شود

به گزارش بتاب؛ غلامرضا شریعتی روز جمعه در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری خوزستان که در محل تالار اجتماعات باشگاه نفت برگزار شد، اظهارداشت: صنعت نفت و تولید آن با خوزستان عجین است و حتی اگر تولید نفت در استان‌های زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را درنظر نگیریم، کل تولید شرکت‌های نفتی دیگر از جمله، فلات قاره، شمال و غیره شاید کمتر از تولید نفت در استان خوزستان باشد.

وی ادامه داد: بنابر این نباید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را به عنوان یک شرکت عملیاتی دانست بلکه این شرکت باید قدرت تصمیم گیری داشته باشد و اگر این کار را نکنیم و تمرکز قدرت تصمیم گیری از این شرکت برداشته شود، کارشناسان مجرب آن که طی سال‌های گذشته به توانمندی‌های خیلی خوبی رسیده‌اند، برای حضور در دیگر مراکز تصمیم گیری اقدام کنند و در این صورت مناطق نفت‌خیز جنوب در استان خوزستان تهی از کارشناسان توانمند می‌شود.

شریعتی افزود: کم کردن اختیارات مناطق نفت‌خیز جنوب و رفتن کارشناسان از آن باعث می شود تا این شرکت به یک شرکت کارگری تبدیل شود و به همین دلیل تاکید می‌شود تا چنین اتفاقی رخ ندهد.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان با بیان اینکه تصمیم‌گیری و انجام تولید باید در کنار هم و متمرکز باشد، گفت: تصمیم گیری درباره تولید نفت باید در این استان و در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب صورت بگیرد تا در مواقع خاص در سریعترین زمان ممکن اقدامات لازم انجام شوند.

خوزستان باید تقویت بنیه اقتصادی ناشی از توسعه ۲۸ مخزن نفتی را لمس کند

استاندار خوزستان ضمن حمایت از توسعه ۲۸ مخزن نفتی در سطح شرکت ملی مناطق نفت‌خیر جنوب در استان خوزستان گفت: با این وجود نباید ساز و کارها به شکلی باشد که شرکت‌های استانی توان ورود به کار را نداشته باشند و از توان آنها در این پروژه ها بکارگیری نشود.

وی با بیان اینکه تقسیم کار این پروژه باید از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب انجام شود، گفت: قرار است با حضور وزیر نفت روند واگذاری پروژه ها به هلدینگ ها اصلاح شود تا هزینه های بالادستی کاهش یابد.

شریعتی بر حمایت از شرکت های استانی برای حضور در توسعه ۲۸ مخزن نفتی تاکید کرد و گفت: خوزستان باید حمایت و تقویت اقتصادی را از اجرایی شدن پروژه‌های ۲۸ مخزن لمس کند.

استاندار خوزستان گفت: از اینکه چنین سرمایه گذاری در استان خوزستان انجام می‌شود کار ارزشمندی است با این وجود انتظار می رود مردم این استان از محل اجرای این پروژه های نفتی تقویت بنیه اقتصادی را لمس کنند.

شریعتی همچنین خواستار اعتماد بیشتر به بخش خصوصی و سازندگان قطعات نفتی شد و افزود: در شرایط موجود که در تحریم های ظالمانه قرار داریم باید اجازه داد بخش خصوصی تقویت شود و با کسب تجربه در مسیر قطع وابستگی به خارج از کشور گام بردارند.

کسب تجربه شرکت‌های نفتی دنیا در صنعت ایران

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا با کار کردن در صنعت نفت کشور ما کسب تجربه کرده‌اند، گفت: به همین دلیل باید به حضور بخش خصوصی میدان داد و اجازه داد تا نیازهای داخلی صنعت نفت کشور را تامین کنند.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان یادآور شد: ممکن است کیفیت کار شرکت های سازنده داخلی که برای اولین بار یک قطعه را می‌سازند به اندازه شرکت‌های خارجی که نزدیک به ۱۰۰ سال چنین قطعه‌هایی را می‌سازند نباشد؛ اما صنعت نفت باید به حمایت‌های خود ادامه دهد و وابستگی خارجی را به صفر برساند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه وابستگی کشور در این حوزه هم اکنون به حداقل رسیده، ادامه داد: نمایشگاه نفت در استان خوزستان با چنین هدفی باید توسعه پیدا کند.

شریعتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: برگزاری نمایشگاه ساخت تجهیزات نفت و حفاری در سال رونق اقتصادی با وجود تحریم‌های ظالمانه نشان از فعال بودن اقتصاد و صنعت نفت کشور دارد.

هماهنگی خوب شرکت های فولادی کشور در پروژه خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک

وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت تحریم‌ها اثرگذار نیستند، ادامه داد: اما این شرایط باعث می‌شود تا ما به سمت برطرف کردن مشکلات به وجود آمده، هدایت شویم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه با دانش جوانان کشور شاهد تلاش برای کم اثر کردن تحریم‌ها هستیم، افزود: احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک نمونه‌ای از این تلاش ها است که از لحاظ امنیت ملی نقش حیاتی ایفا خواهد کرد و وابستگی کشور به خلیج فارس را کاهش می‌دهد.

نماینده عالی دولت در استان یادآور شد: لوله‌های این پروژه با اتکا به توانمندی‌های استان در شرکت‌های لوله سازی اهواز و فولاد اکسین تولید می‌شود که باعث رونق صنایع و کاهش وابستگی به خارج از کشور شده است.

وی یادآور شد: در این رابطه هماهنگی بسیار خوبی بین صنایع فولادی انجام شده به صورتی که شمش مخصوص این لوله‌ها را شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ورق آن را فولاد اکسین خوزستان و تبدیل به لوله شدن آن در شرکت لوله سازی اهواز انجام می شود تا امکان اجرایی شدن این پروژه عظیم را شاهد باشیم.

طرح استراتژیک و ملی انتقال نفت خام گوره به جاسک و تاسیسات نفتی بندرجاسک با هدف انتقال یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی در روز از طریق یک خط لوله ۴۲ اینچ با طول تقریبی یکهزار کیلومتر و با استفاده از پنج تلمبه خانه بین راهی و ۲ ایستگاه توپکرانی، همچنین تعداد ۱۱ پست برق و خطوط انتقال برق به طول تقریبی ۱۸۰ کیلومتر، ‌ در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد. این طرح شامل پایانه دریافت نفت، ‌۲۰ مخزن به ظرفیت مجموع ۱۰ میلیون بشکه و تاسیسات جانبی شامل سه عدد گوی شناور و اسکله صادراتی است.

یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری خوزستان از ۲۲ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های استان خوزستان در اهواز آغاز به کار کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.